Jump to content
Annons

Hur beat matchar man en acapella i cubase?


patfred

Recommended Posts

Jag blir galen! Har letat tutorials som en tok men hittar inget bra så nu vänder jag mig hit. Hur i hela friden beatmatchar jag en acapella i cubase? Jag vill göra en remix på adele´s "hometown glory" och den ska gå i 127 bpm men jag får det verkligen inte att stämma.. Har försökt mig på remixer tidigare men alltid lagt ner när jag märkt att det är stört omöjligt att få acapellan att stämma överens med "min låt" Snälla någon som orkar förklara detta en gång för alla eller åtminstone länka till en bra tutorial?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vad går original låten i för bpm? det finns program som visar vad låtar har för bpm, tex "mixmeister bpm analyzer".

det kanske blir lättare om du timestrechar accapellan till 127 bpm, om den går i annat tempo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

De flesta låtar spelas ju in efter metronom (klick) vilket gör att ljudfilerna blir strikta enligt bpm. Om man inte ändrar denna i låten förstås, vilket också förekommer =)

Adeles låt känns som att skulle vara inspelad utan klick. Om så är fallet så pendlar ju bpm'et upp och ner lite här och var. så då gäller det bara att göra följande:

x) kolla snitt tempo

x) ha koll på fraseringar i sången

x) lägga alla sångbitar på plats genom att klippa klistra (tror ej att det finns ett magic-power-super-duper-quantize-verktyg för detta)

x) timestretcha till önskad tempo.

[edit]

Jag hade ett sånt uppdrag en gång för några år sen:

http://www.myspace.com/isabellawidjestrand/music/songs/For-Love-55591560

For Love är original låten.

Jag gjorde remixen (Erik Polder remix)

Tog ca 20h att klippa skiten =)

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...