boygirlme Postat 4 juli 2011 Postat 4 juli 2011 vet inte ifall någon redan nämnt det, men jag har hört att väldigt dynamisk musik (t.ex klassiskt) är väldigt bra, för att träna örats muskulatur. i.a.f. om man ofta får tillfälliga "akustiska fenomen" så som hissande brus, pip o.s.v efter rep/konsert som oftast beror på överspända muskler i mellanörat och hårceller som vikt/lagt sig p.g.a långvarig stimulans.. de fortsätter helt enkelt skicka signaler till hjärnklumpen vi har i huvudet som kallas hjärna även fast de "akustiska ljudet" är borta.
debatt Postat 4 juli 2011 Trådstartare Postat 4 juli 2011 (redigerat) vet inte ifall någon redan nämnt det, men jag har hört att väldigt dynamisk musik (t.ex klassiskt) är väldigt bra, för att träna örats muskulatur. i.a.f. om man ofta får tillfälliga "akustiska fenomen" så som hissande brus, pip o.s.v efter rep/konsert som oftast beror på överspända muskler i mellanörat och hårceller som vikt/lagt sig p.g.a långvarig stimulans.. de fortsätter helt enkelt skicka signaler till hjärnklumpen vi har i huvudet som kallas hjärna även fast de "akustiska ljudet" är borta. Jag har hört den exakta motsatsen. Man bör i möjligaste mån undvika just dynamiska ljud eftersom de sätter större krav på att allt fungerar som det ska. När man tränar upp hörseln genom brusträning t.ex. så använder man en jämn lugn nivå, knappt hörbar om man tränar mot tinnitus och en knappt hörbar som stegras efter x antal veckor gradvis om man tränar mot hyperacusis. Men jag vill poängtera att det du säger mycket väl kan stämma för en del. Ingen extern person vet med säkerhet vad som är allra bäst i det enskilda fallet. Det är inte så konstigt, för tinnitus är ungefär som knäskador. Man kan inte säga till en med en knäskada att han ska göra en viss övning för att just den alltid hjälper. Det beror på var skadan sitter, hur länge man haft den, hur man har fått den och annat. Redigerat 4 juli 2011 av debatt
tinni Postat 4 augusti 2011 Postat 4 augusti 2011 Min nya tinnitus har inte blivit bättre. På morgonen är det borta, men kommer ganska snart efter att jag rest mig. När jag skjuter fram käken försvinner ljudet och även när jag böjer mig fram ett tag. Mycket konstigt.
debatt Postat 4 augusti 2011 Trådstartare Postat 4 augusti 2011 Min nya tinnitus har inte blivit bättre. På morgonen är det borta, men kommer ganska snart efter att jag rest mig. När jag skjuter fram käken försvinner ljudet och även när jag böjer mig fram ett tag. Mycket konstigt. Det är inte det minsta konstigt! Det konstiga är att om JAG gör alla dessa rörelser åt motsatt håll får jag de problem du nämner. Alltsammans kallas somatisk tinnitus och beror på spänningar i muskulatur och de lägesförändringar som sker i innerörat och annorstädes inom hörselsystemet vid lägesförändringar. Det är ingen idé att fundera över varför det som sker sker, utan mer fokusera på att om det kan vara tystare i vissa lägen så borde det kunna vara tyst jämnt. Jag ska själv här nu i denna månad försöka få hjälp att finna en bra sjukgymnast som är insatt på området tinnitus.
debatt Postat 4 augusti 2011 Trådstartare Postat 4 augusti 2011 (redigerat) Eftersom det var jag som skapade denna tråd och inte varit inne i den på ett tag känner jag att det nog är dags att skriva några rader till. Kul att den fått många läsare. Det som forskningen på gåtan tinnitus fokuserar på numera är att hjärnan och inte öronen tros vara det som alstrar tinnitus! Det är banbrytande. Men det är inte säkert att det stämmer... Man utgår från att PET-scanningar som visar ökad aktivitet i hjärnan på de som har tinnitus är bevis nog för att säga att de med tinnitus har en hyperaktiv hjärna till skillnad från de som inte har det. Det är så man tror att personer med exakt samma typ av hörselskada i innerörat kan visa upp så olika upplevelse av tinnitus. En del är mer "hjärndöda". ÄVEN om det ÄR så, så blir man minst sagt skrämd av de förslag på behandling som lagts fram på området. Det ena innebär demensmedicin och det andra innebär epilepsimedicin. Man tror att epilepsimedicinen ska kunna dämpa aktivitet i hjärnan och därmed kunna ta ned även tinnitusnivån. Men demensmedicin tror man att man kan skapa ett visst mått av demens och därför en mindre alert hjärna. Därför bör även tinnitus minska. "Skönt" för de som får domen att vara tvungen av myndigheten att knapra demensmedicin för att få ut sitt ersättningskrav... Lyckligtvis så finns tens-liknande behandling mot vagusnerven på gång också. Med liknande resultat. I år testas människor i Europa med allt det nytta. Redigerat 4 augusti 2011 av debatt
debatt Postat 4 augusti 2011 Trådstartare Postat 4 augusti 2011 ..men...hur vet man att råttorna har tinniuts ???? 😕 Forskarna presenterade 115 dB för dem så de blev hörselskadade. Då kunde de inte koncentrera sig längre, sov dåligt, blev till och från aggressiva och vissa tecken på depression med minskad aptit. Sedan fick de behandling. Skiten försvann. De blev glada igen.
debatt Postat 4 augusti 2011 Trådstartare Postat 4 augusti 2011 Det som gör mig riktigt pissed off (ja jag vet att de skattat 270 i IQ på mig (fråga mig inte hur för det ska väl egentligen inte gå), om man bara tar hänsyn till egenskapen logiskt tänkande), men varje normal människa med sunt förnuft borde kunna förstå att om man får en skada i innerörat så finns skadan kvar i innerörat även om det är hjärnan som försöker tolka det inträffade och sedermera även kanske försöker att reparera denna med blandat resultat och tinnitus de facto uppstår i den delen av hjärnan därför, under detta kaotiska innerverande pågående arbete. Att då försöka behandla symptomet gör mig illamående - som vanligt. Varför varför varför utgår aldrig medicinen som vetenskap ifrån källan?
SadamJR Postat 4 augusti 2011 Postat 4 augusti 2011 Det som gör mig riktigt pissed off (ja jag vet att de skattat 270 i IQ på mig (fråga mig inte hur för det ska väl egentligen inte gå) Var det samma människor som kom fram till att du var 2.14 lång?
tinni Postat 4 augusti 2011 Postat 4 augusti 2011 Eftersom det var jag som skapade denna tråd och inte varit inne i den på ett tag känner jag att det nog är dags att skriva några rader till. Kul att den fått många läsare. Det som forskningen på gåtan tinnitus fokuserar på numera är att hjärnan och inte öronen tros vara det som alstrar tinnitus! Det är banbrytande. Men det är inte säkert att det stämmer... Man utgår från att PET-scanningar som visar ökad aktivitet i hjärnan på de som har tinnitus är bevis nog för att säga att de med tinnitus har en hyperaktiv hjärna till skillnad från de som inte har det. Det är så man tror att personer med exakt samma typ av hörselskada i innerörat kan visa upp så olika upplevelse av tinnitus. En del är mer "hjärndöda". ÄVEN om det ÄR så, så blir man minst sagt skrämd av de förslag på behandling som lagts fram på området. Det ena innebär demensmedicin och det andra innebär epilepsimedicin. Man tror att epilepsimedicinen ska kunna dämpa aktivitet i hjärnan och därmed kunna ta ned även tinnitusnivån. Men demensmedicin tror man att man kan skapa ett visst mått av demens och därför en mindre alert hjärna. Därför bör även tinnitus minska. "Skönt" för de som får domen att vara tvungen av myndigheten att knapra demensmedicin för att få ut sitt ersättningskrav... Lyckligtvis så finns tens-liknande behandling mot vagusnerven på gång också. Med liknande resultat. I år testas människor i Europa med allt det nytta. Mycket intressant. Hoppas verkligen att att stimuleringen av vagus-nerven kan vara något! Om det skulle fungera på människor hoppas jag att det inte tar allt för lång tid innan det börjar användas som behandling. Tack för att du är peppande och säger att det finns hopp. Att tinnitusen varje morgon är borta känns väldigt positivt ändå. Kanske är det så att när vissa muskler spänns (kanske trycker på någon nerv?) sätter tinnitusen igång. Det börjar med korta pip i början av dagen till ett nästan konstant pip senare under dagen. Intressant att läsa dina inlägg!
debatt Postat 4 augusti 2011 Trådstartare Postat 4 augusti 2011 Var det samma människor som kom fram till att du var 2.14 lång? Det har du drömt. 😲
debatt Postat 4 augusti 2011 Trådstartare Postat 4 augusti 2011 Mycket intressant. Hoppas verkligen att att stimuleringen av vagus-nerven kan vara något! Om det skulle fungera på människor hoppas jag att det inte tar allt för lång tid innan det börjar användas som behandling. Tack för att du är peppande och säger att det finns hopp. Att tinnitusen varje morgon är borta känns väldigt positivt ändå. Kanske är det så att när vissa muskler spänns (kanske trycker på någon nerv?) sätter tinnitusen igång. Det börjar med korta pip i början av dagen till ett nästan konstant pip senare under dagen. Intressant att läsa dina inlägg! Tack. Behandlingsförsök börjar ju detta året och klinisk behandling lär starta inom några få år - om man ska tro deras prognos. "Trycker på någon nerv" - ja, nä, kanske... kanske inte direkt på, men hjälper till att ändra läge på hårcellerna i innerörat t.ex. Dessutom råder nästan alltid ett visst tensor tympani-syndrom hos de som har tinnitus, extra spända mellanöremuskler. Spänningar i muskulatur i nacke osv påverkar detta oerhört. Det som redan är lite grann spänt blir lätt ännu mer spänt. Att jag minskar min tinnitus när jag istället skjuter IN hakan och att den minskar MYCKET och ofta försvinner när jag reser mig upp från liggande tyder kanske på att du och jag har olika hållning och inte bara är olika skapta?
tinni Postat 4 augusti 2011 Postat 4 augusti 2011 Tack. Behandlingsförsök börjar ju detta året och klinisk behandling lär starta inom några få år - om man ska tro deras prognos. "Trycker på någon nerv" - ja, nä, kanske... kanske inte direkt på, men hjälper till att ändra läge på hårcellerna i innerörat t.ex. Dessutom råder nästan alltid ett visst tensor tympani-syndrom hos de som har tinnitus, extra spända mellanöremuskler. Spänningar i muskulatur i nacke osv påverkar detta oerhört. Det som redan är lite grann spänt blir lätt ännu mer spänt. Att jag minskar min tinnitus när jag istället skjuter IN hakan och att den minskar MYCKET och ofta försvinner när jag reser mig upp från liggande tyder kanske på att du och jag har olika hållning och inte bara är olika skapta? Jag tänkte att om man är spänd ("förtjockad") i nacken och käkarna kanske det trycker på någon struktur som har förbindelse med hörselsignalerna på något sätt. Mitt extraljud fick jag troligtvis efter en hård löptur för 2 mån sen. Spänningen verkar inte ha gett med sig. Har inte utsatt mig för höga ljud så jag inbillar mig att det beror på spänning. Har också läst att många kan minska sin tinnitus genom att trycka in hakan. Jag måste vara ett specialfall.
debatt Postat 4 augusti 2011 Trådstartare Postat 4 augusti 2011 (redigerat) Jag måste vara ett specialfall. Ja, du är mycket udda. Nej, jag bara skoja'. Jag har även läst om några stycken som får minskad tinnitus när de skjuter fram hakan, så... Att du bara haft det i två månader och att du tror att du fick det efter ett träningspass utan ljud inblandat tyder på att det kan vara 100% somatiskt - dvs definitivt behandlingsbart med sjukgymnastik m.m. Om du kan ta dig dit så finns det en speciell klinik där som behandlar mot somatisk tinnitus med framgång. YTS-enheten heter de. YTS som sagt Jag trodde det låg i Sthlm, men där står det Beddingestrand. Redigerat 4 augusti 2011 av debatt
tinni Postat 5 augusti 2011 Postat 5 augusti 2011 Ja, du är mycket udda. Nej, jag bara skoja'. Jag har även läst om några stycken som får minskad tinnitus när de skjuter fram hakan, så... Att du bara haft det i två månader och att du tror att du fick det efter ett träningspass utan ljud inblandat tyder på att det kan vara 100% somatiskt - dvs definitivt behandlingsbart med sjukgymnastik m.m. Om du kan ta dig dit så finns det en speciell klinik där som behandlar mot somatisk tinnitus med framgång. YTS-enheten heter de. YTS som sagt Jag trodde det låg i Sthlm, men där står det Beddingestrand. 🙂 Vet inte om jag kan ta mig dit men ska försöka gå till en annan sjukgymnast. Ska även skaffa bettskena då jag har ont i musklerna i munnen. Var hos tandläkaren förra veckan och han sa att jag hade "grad tre-spänning" i musklerna i munnen, ryggade bl.a. tillbaka när han tryckte på Pterygoideus Lateralis.
debatt Postat 5 augusti 2011 Trådstartare Postat 5 augusti 2011 🙂 Vet inte om jag kan ta mig dit men ska försöka gå till en annan sjukgymnast. Ska även skaffa bettskena då jag har ont i musklerna i munnen. Var hos tandläkaren förra veckan och han sa att jag hade "grad tre-spänning" i musklerna i munnen, ryggade bl.a. tillbaka när han tryckte på Pterygoideus Lateralis. Ojojoj. Om du läser vidare i artiklarna i länken så ser du att det finns fler muskler som kan vara spända och orsaka problem, enligt yts.
AnthonyS Postat 5 augusti 2011 Postat 5 augusti 2011 Varför varför varför utgår aldrig medicinen som vetenskap ifrån källan? Det beror väl på vad man kallar för källan? En enskild patient är per definition en legitim källa, men oerhört svår att forska på.
AnthonyS Postat 5 augusti 2011 Postat 5 augusti 2011 vet inte ifall någon redan nämnt det, men jag har hört att väldigt dynamisk musik (t.ex klassiskt) är väldigt bra, för att träna örats muskulatur. Det där är inte riktigt sant, tyvärr. Men det hade varit väldigt bra om det var så! Man kan inte skicka sina hårceller på "gymmet" - de befinner sig på grund av sin natur inom konstanta mekaniska ramar för optimal funktion.
pxm Postat 5 augusti 2011 Postat 5 augusti 2011 (redigerat) Vem har högst IQ i sverige och hur högt är de? Andreas Hurtig har sveriges högsta iq med sina 178. Han ligger på tredje plats på världslistan. ......från 118 100 Redigerat 5 augusti 2011 av pxm
debatt Postat 5 augusti 2011 Trådstartare Postat 5 augusti 2011 Man kan inte skicka sina hårceller på "gymmet" - de befinner sig på grund av sin natur inom konstanta mekaniska ramar för optimal funktion. Jag har hört motsatsen flera gånger från läkarhåll. Så sent som förrförra veckan. De tänker sig att det som håller hårcellerna på plats kan tränas upp. Du är inte vän av ljudtillvänjningsträning för att stärka/stadga upp hårcellerna och minska patientens tinnitus därmed alltså?
debatt Postat 5 augusti 2011 Trådstartare Postat 5 augusti 2011 Vem har högst IQ i sverige och hur högt är de? Andreas Hurtig har sveriges högsta iq med sina 178. Han ligger på tredje plats på världslistan. ......från 118 100 Jepp. Jag har bara 141.
AnthonyS Postat 5 augusti 2011 Postat 5 augusti 2011 Jag tror man kan sammanfatta mycket av det Dr. Salvi säger genom frasen "Use it or lose it". Tex, om man har skador på hörselcellerna kommer signalerna i hörselsystemet att påverkas. Om det tex resulterar i att signalerna bortfaller så tror man att delar av hjärnan som behandlar dessa signaler övertas av andra aktiva delar i hjärnan, tex motoriska centra osv. Det är därför, menar Salvi, att man i flera fall kan påverka sin tinnitus genom olika muskelrörelser. Intressant. Men hur går det till? Det borde per definition vara omöjligt efter primär och sekundär axonmigration, under fosterutvecklingen och efter att de kritiska perioderna avslutats (med undantag för synen, givetvis)? Skulle det vara primära hörselcortex, temporalloben, som förlorar input eller handlar det om sprouting från andra områden (som ej bör kunna ske centralt - jag tänker på glial ärrbildning) som gör att banorna bryts och andra system vandrar in? Eller ligger omdirigeringen längre ner än storhjärnan? Det finns ju andra "våningar" där just hörsel och motorik integreras. Eller misstänker man ett epilepsiliknande scenario med kaotisk synaptogenes till följd av den paranormala stimulansen? 1
debatt Postat 5 augusti 2011 Trådstartare Postat 5 augusti 2011 Eftersom jag fått ett återfall i tinnitus och hyperacusis för två månader sedan så har jag gjort en comeback vad gäller att läsa på om den nya forskningen på tinnitusområdet i form av ett flertal källor från USA, Sverige, England, Australien m.fl. Det mest frapperande är väl nu att "man" tror att tinnitus uppstår när hjärnan blir hyperaktiv under det att den försöker reparera en hörselskada alternativt när den utsatts för en ljudchock och tydligen uttömts på vad man tror är en slags dämpningssaft inom hörselsystemet. Det patienterna hör som tinnitus är troligen denna hyperaktivitet (som syns genom PET-scanning). De områden som går in och försöker reparera kan vara områden för minne, känslor, muskelrörelser m.m, enligt vad jag läst. Är det därför de tror att musklerna är med och skapar tinnitus?
AnthonyS Postat 5 augusti 2011 Postat 5 augusti 2011 Jag har hört motsatsen flera gånger från läkarhåll. Så sent som förrförra veckan. De tänker sig att det som håller hårcellerna på plats kan tränas upp. Du är inte vän av ljudtillvänjningsträning för att stärka/stadga upp hårcellerna och minska patientens tinnitus därmed alltså? Jag har väldigt svårt att tänka mig hur det som håller cellerna på plats skulle kunna tränas. Själva hårcellerna sitter som potatisar i jord, med blasten upp över ytan. Syftar du på själva håren i fråga? Jag har inget svar alls på den frågan. Om jag skulle gissa tror jag den eventuellt upplevda kliniska förbättringen är mer psykologisk än fysiologisk, för jag kan inte på något vis se hur man kan stärka eller stadga upp hårcellerna. Själva håren sitter förbundna med mekaniskt aktiva delar i varje enskild cell, men det är oerhört osäkert om man över huvud taget kan "träna" kontraktila/motilitetsreglerande strukturer på enskild cellnivå (och nu menar jag givetvis inte muskler och muskelceller). Och om det fungerar för den enskilde patienten så absolut! Jag skulle ändå vilja veta, om så bara för min egen skull, om det rör sig om placebo eller rent fysiologiska förändringar. Men frågan blir bara hetare och hetare, så jag får nog ta och kontakta den professor jag känner till på universitetet som jag tror har bäst koll och sedan återkomma i tråden. Jag kan mycket väl ha helt fel. Jag har förresten glömt att svara på ditt PM. För det ber jag om ursäkt. Ska försöka få svar på din fråga i veckan som kommer, om du inte redan fått det på annat håll.
debatt Postat 5 augusti 2011 Trådstartare Postat 5 augusti 2011 Det jag lackar ur för... det är att vid framtagning av behandlingsmöjligheter inte fokuserar på hörseln och den skada som faktiskt uppstått i källan, utan på där ett enskilt symptom finns och möjligen alstras, dvs tinnitus. Felet kvarstår, men symptomlindras.
AnthonyS Postat 5 augusti 2011 Postat 5 augusti 2011 Eftersom jag fått ett återfall i tinnitus och hyperacusis för två månader sedan så har jag gjort en comeback vad gäller att läsa på om den nya forskningen på tinnitusområdet i form av ett flertal källor från USA, Sverige, England, Australien m.fl. Det mest frapperande är väl nu att "man" tror att tinnitus uppstår när hjärnan blir hyperaktiv under det att den försöker reparera en hörselskada alternativt när den utsatts för en ljudchock och tydligen uttömts på vad man tror är en slags dämpningssaft inom hörselsystemet. Det patienterna hör som tinnitus är troligen denna hyperaktivitet (som syns genom PET-scanning). De områden som går in och försöker reparera kan vara områden för minne, känslor, muskelrörelser m.m, enligt vad jag läst. Är det därför de tror att musklerna är med och skapar tinnitus? Sjukt intressant. Du får väldigt gärna länka! Det låter ju som ett scenario märkligt likt traumainducerad epilepsi. Vi har för övrigt gigantiska forskningsframsteg att se fram emot på just det området de kommande tio åren, tack vare något så groteskt och motbjudande som irakkriget och en stor mängd amerikanska soldater som där ådragit sig projektilinducerat penetrerande skalltrauma och numera ingår i stora forskningsgrupper.
debatt Postat 5 augusti 2011 Trådstartare Postat 5 augusti 2011 Jag har förresten glömt att svara på ditt PM. För det ber jag om ursäkt. Ska försöka få svar på din fråga i veckan som kommer, om du inte redan fått det på annat håll. Det är ingen fara och ingen brådska. Jag har haft fullt upp med annan korrespondens om tinnitus, så...
debatt Postat 5 augusti 2011 Trådstartare Postat 5 augusti 2011 Sjukt intressant. Du får väldigt gärna länka! Det låter ju som ett scenario märkligt likt traumainducerad epilepsi. Vi har för övrigt gigantiska forskningsframsteg att se fram emot på just det området de kommande tio åren, tack vare något så groteskt och motbjudande som irakkriget och en stor mängd amerikanska soldater som där ådragit sig projektilinducerat penetrerande skalltrauma och numera ingår i stora forskningsgrupper. Det jag fastnat för det senaste är annars transkraniell magnetstimulering (som det forskades i för 3 år sedan redan), i väntan på detta med vagusstimulering. Att ta demensmedicin och medicin mot epilepsi, vilket verkar vara de två stora medicingrupper som de diskuterar efter PET-scanning är jag inte intresserad av.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.