debatt Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 (redigerat) Jag har fått ett återfall igen med kraftig tinnitus och även viss ljudkänslighet efter buller o stressexponering, efter en lång period på tio år med stor lättnad bort från både mycket svår tinnitus o mycket svår hyperacusis. Det finns ju behandling med bakgrundsbrus vid tinnitus. Vad jag inte riktigt begriper är dock varför den ska ske genom att man har på ett sus eller annat ljud som är knappt hörbart och lägre än den egna tinnitusen så att den fortfarande hörs - man kallar det habituering. Min erfarenhet är att om ljudet är lägre än tinnitusen i volym så stegrar sig tinnitus och verkar leta nya vägar. Det är först när tinnitusljudet är maskerat helt, som det kan ge någon ro och som tinnitusen sedan därefter blir lägre efter denna exponering. Frågan är hur snart efter detta som man ska försöka med någon behandling. Synpunkter? Redigerat 6 juni 2011 av debatt
Jon Rinneby Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 (redigerat) Zoloft eller annan antidepressiv medicin kan hjälpa. Finns dock ingen dokumenterad effekt så vitt jag vet, men har läst att det hjälpt vissa. Det räcker troligen med väldigt låg dos, men det är såklart från fall till fall. Om inte annat så kanske du blir mer kreativ 😉 Ibland hjälper det att vila öronen ett tag, men det kanske är svårt. /Jon Redigerat 1 juni 2011 av Yllet
wellness music Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 (redigerat) Tjena Debatt! Jag vill bara skriva några uppmuntrande ord till dig och alla dina superbra inlägg om hörsel och tinnitus. Lusläser inläggen och får massa med bra tips och vetskap om detta. Jag känner igen mig så väl i det du beskriver och jag har mer eller mindre lärt mig att hantera det så det funkar i min vardag, även fast jag jobbar med ljud varje dag. Värst är det dock när jag ska sova. min sinuston är tyvärr ingen vidare lullaby🙁 Jag gjorde ett hörseltest för ett tag sedan (brukar även göra det i studion då och då med sinustoner) och blev glatt förvånad över att mina kurvor såg bättre ut än genomsnittet för min ålder - trots alla år av repande med marshallstack och chinacrash i öronhöjd.. 🙂 För närvarande står mitt studiobygge stilla just på grund av att jag är inne i ett "tinnitus-skov" och jag inte vill riskera min hörsel med alla maskiner. Jag hoppas att du blir bättre så snart som möjligt. Hälsningar / Björn Redigerat 31 maj 2011 av wellness music
Verukah Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Jag vill bara tipsa om en alternativ metod för att dämpa Tinnitus. Jag har i flera års tid haft tinnitusbrus i båda öron och har då och då använt mig utav öronljus, ett naturläkemedel som är enkelt att använda. Vissa tycker sig märka en stor skillnad, jag har märkt lite. Tränar hela tiden på att tänka bort min skada, det kan jag också rekommendera! Jag har också hört att det är viktigt att vila öronen, alltså att man inte somnar med musik i öronen exempelvis. Kämpa på hörni! //Veronica
Erik dP Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Man vänjer sig med tiden. Jag har massor med tjut, men hör det bara när jag tänker på det. Se det som en god vän som aldrig lämnar dig.
debatt Postat 31 maj 2011 Trådstartare Postat 31 maj 2011 Tjena Debatt! Jag vill bara skriva några uppmuntrande ord till dig och alla dina superbra inlägg om hörsel och tinnitus. Lusläser inläggen och får massa med bra tips och vetskap om detta. Jag känner igen mig så väl i det du beskriver och jag har mer eller mindre lärt mig att hantera det så det funkar i min vardag, även fast jag jobbar med ljud varje dag. Värst är det dock när jag ska sova. min sinuston är tyvärr ingen vidare lullaby🙁 Jag gjorde ett hörseltest för ett tag sedan (brukar även göra det i studion då och då med sinustoner) och blev glatt förvånad över att mina kurvor såg bättre ut än genomsnittet för min ålder - trots alla år av repande med marshallstack och chinacrash i öronhöjd.. 🙂 För närvarande står mitt studiobygge stilla just på grund av att jag är inne i ett "tinnitus-skov" och jag inte vill riskera min hörsel med alla maskiner. Jag hoppas att du blir bättre så snart som möjligt. Hälsningar / Björn Mitt fick jag i samband med en felbehandling av en öronläkare som använde en förbjuden vaxutsug för 20 år sedan. Sju års konstant helvete sedan med tinnitus grad 3 i bägge öronen och hyperacusis grad 3 i bägge öronen. Efter att ha försökt alla behandlingar började jag efter några år med egna alternativ och det var att utsätta mig för ljud som t.o.m. gjorde ont och spela gitarr samt träna hårt fysiskt. Efter ett tag gav det med sig och efter tre år så plötsligt en dag var jag nere på en nivå med på stunder då inte tinntitus fanns längre ens i ett ljudisolerat rum. Ljudkänsligheten var också mycket bättre, de enda ljud som jag inte tålde var om jag skulle gå på en konsert/disco oskyddad. Det gjorde jag ju inte. Tror jag gick från 45 dB maxtolerans till 95 dB maxtolerans. Jag tror att det främst var hård fysisk aktivitet som var räddningen. Särskilt att bygga upp en hög halt av endorfiner och underhålla den. Dessutom var det ett gym med vikter som vid ett tillfälle pga ljudet från dem gjorde att det svartnade för ögonen. Men ju oftare jag gick där ju mer tålde jag det ljudet. Att träna med brusband hade jag ju gjort, men det var som att träna att tåla duschljud tyckte jag och det var inte främst sådana jag hade ont av. Transientrika ljud påverkades inte. Men så i fredags så satte tinnitus igång katastrofalt, efter att ha varit bättre i cirka 10 år. Jag satt och spelade in akustisk gitarr och senare även elbas, men stördes enormt av alla mc och vägarbeten utanför. Märkte också att en lightversion av ljudkänsligheten är tillbaka, det är främst porslin som är jobbigt. Första dagen så märkte jag att jag faktiskt hörde sämre. Kör med luftfuktare t.ex. och trots att den var i läget då den ska låta mest var jag tvungen att kolla om den var på, trots att den var precis bredvid huvudet. Dagen efter var det tvärtom. Tv-n satte jag på volym 1 av 100, eller 0.1 av 10 kan man säga. Normalt har jag den på 20 av 100. Mina yngre och äldre bröder vet jag brukar ha på 30 och min mamma på 40. Men där satt jag med volym 1 och hörde vad de sa. Dagen därefter så befann jag mig i något slags mellanläge, för jag provade att ha volym 12 på tv-n. Och efter att jag hade haft det så hade jag stora problem att förstå hur jag kunde ha haft på volym 1 av 100 dagen innan. Ingen skillnad dag 4 och nu är det femte dagen. Spändheten i ansiktet, nacken och ryggen (orsakad av koncentration under inspelningen) verkar ge med sig mer. Känns som en korg är satt över ansiktet, med värk i kindbenen. Gjorde ett hörseltest nyss, nedladdat från Nätet. Det är ju svårt att säga något om det egentligen. Jag har ju svårt att veta hur många dB jag lyssnar med, men jag hade på lägsta volym i WMP och det var ganska likvärdigt på bägge öronen. Dock var nog 250 dB nedsatt på höger sida. Är det kärnfrekvensen för elbas? Något som var märkligt, det var att ju högre frekvens jag lyssnade på, ju lättare hade jag nästan att uppfatta ljudet. Igår gjorde jag ett tal-i-brus- test och ett annat tontest och bägge var ok. Min undran är om jag ska fortsätta min bullervila i möjligaste mån eller om jag ska försöka maskera tinnitus helt och även försöka träna ljudkänsligheten redan nu. Kan ha varit ett inslag av sudden deafness och då bör jag ju vila från ljud i upp till 3 veckor, och jag tror det gäller samma sak vid bullervila pga bullerexponering. Men jag känner igen symptomen, är det helt tyst så blir ljudtoleransen sämre, men tinnitus bättre och tvärtom. Läste att fysisk aktivitet skapar fria radikaler via syre och det är ju fria radikaler jag ska undvika f.n. Det är därför idrottare måste tillföra extra antioxidanter. Det verkar dock som om min vilopuls är 100. Som om det inte var nog med stämbandsproblemen.
wellness music Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Ajj då... då förstår jag verkligen att du är frustrerad, speciellt eftersom att du har god kännedom om detta och verkar ha testat det mesta. Vilken vaxbortagningsmetod var det som det gick snett med? Själv har jag provat öronljus men jag upplevde det som att det tyvärr bara blev värre med det påträngande ljudet från öronljuset. Intressant det du skriver om fysisk aktivitet. När jag läste det så kom jag på att jag knappt hade några tinnitusproblem för några år sedan då jag styrketränade. En sak som jag funderat över; är det någon som vet om "sinus-tinitusen" avspeglar den frekvens som man exponeras för?
wellness music Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Tänk om man hade inserts i skallen. Då skulle man ju kunna fasa ut tinnitusen!! 1
debatt Postat 31 maj 2011 Trådstartare Postat 31 maj 2011 Tänk om man hade inserts i skallen. Då skulle man ju kunna fasa ut tinnitusen!! Du menar spela upp tinnitusljudet fast bakvänt? Det förslaget la jag fram till Hörselvården redan när jag drabbades för 20 år sedan och några år senare tog de fram sådana hörlurar. En del menar att de blivit av med sin tinnitus efter det. Sennheiser är jag rätt säker var de som bidrog i projektet.
wellness music Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Du menar spela upp tinnitusljudet fast bakvänt? Det förslaget la jag fram till Hörselvården redan när jag drabbades för 20 år sedan och några år senare tog de fram sådana hörlurar. En del menar att de blivit av med sin tinnitus efter det. Sennheiser är jag rätt säker var de som bidrog i projektet. Precis, men det är väl det att tonen / tonerna genereras i hjärnan och då blir det väl inte samma effekt om utsläckningen görs i örat? , är väldigt osäker här men jag har förstått det så
debatt Postat 31 maj 2011 Trådstartare Postat 31 maj 2011 Vilken vaxbortagningsmetod var det som det gick snett med? Själv har jag provat öronljus men jag upplevde det som att det tyvärr bara blev värre med det påträngande ljudet från öronljuset. Intressant det du skriver om fysisk aktivitet. När jag läste det så kom jag på att jag knappt hade några tinnitusproblem för några år sedan då jag styrketränade. En sak som jag funderat över; är det någon som vet om "sinus-tinitusen" avspeglar den frekvens som man exponeras för? En förbjuden tysk gammal apparat med ett djävulskt oljud som sög ut vax. Han slant dessutom... Fysisk aktivitet är bra för att dämpa stresshormoner och somatisk tinnitus som har sin uppkomst i spända käkar och/eller muskler i nacken t.ex. utgör tror man numera 45% av all tinnitus beror till hög grad just på förhöjda stresshormonhalter. Somatisk tinnitus kan ha byggts upp under lång tid men kan tränas bort under mer eller mindre lång tid. Jag slås dock av förvåning när jag läser "case" om såna som tycker att fysisk träning gör deras tinnitus mycket sämre. Varje gång jag tränade då iaf, så var det som att tinnitusen (brus och sus) stängdes av och ersattes av en svag ton ibland mitt i skallen, alternativt var helt tyst. Ju mer jag tränade ju längre var de perioderna. Jag tyckte effekten påminde extremt mycket om akupunkturens, men ännu mer effektiv. Och akupunktur är ju inget hokus pokus egentligen, det handlar ju i mycket hög grad om cirkulation. Den frekvens man exponeras för just nu, menar du, eller menar du den frekvens som du en gång exponerats för mycket av och som sedan gett tinnitus? Det finns ju en beprövad teori och praktisk tillämpning av en modell som menar att tinnitus egentligen inte är en skada. De flesta som har tinnitus tror helt naturligt att det handlar om en svår skada i innerörat. Men de inom den skolan menar att det har blivit fel i hanteringen av utifrån kommande ljud, ett slags chocktillstånd och hade det varit en skada så hade alla som hör dåligt också haft tinnitus, vilket inte är fallet. Den sinuston du hör kan ha att göra med de frekvenser som är påverkade i innerörat, men det kan också sitta högre upp, en misstolkning av utifrån kommande ljud som inte finns (kvar).
wellness music Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Tack för mycket intressant info! Jo, det var just det jag undrade över om den mest framträdande sinustonen man hör, kan kopplas till motsvarande frekvens som man tidigare exponerats för. Nu blev jag inspirerad att ta tag i träningen igen. Återkommer med resultat om detta. Du, den där tyska grunkan verkar ju vara livsfarlig. Speciellt med en fumlig läkare bakom spakarna - suck..
debatt Postat 31 maj 2011 Trådstartare Postat 31 maj 2011 (redigerat) Precis, men det är väl det att tonen / tonerna genereras i hjärnan och då blir det väl inte samma effekt om utsläckningen görs i örat? , är väldigt osäker här men jag har förstått det så Vet inte, men det gör ju ingen. Det kan nog inte skada att prova på låg volym helt enkelt. Man är ju oense var tinntius alstras. En läkare jag var hos sa att tinnitus egentligen finns i hjärnan. Jag undrar, om du hör på en ton/brus lite starkare än din tinnitus och slutar lyssna sedan, förändras tinnitus då strax efteråt? Och en sak till, kan du trycka med en fingerspets någonstans på skallen, t.ex. ett par cm bakom ett öra och därigenom avleda/stänga av tinnitus? Ungefär som när man har en brummig gitarr och håller i pickupen så kan oljudet försvinna (jordning). Om du flyttar nacken bakåt, trycker in hakan, tar ned huvudet helt framåt eller åt sidan åt höger, kan din tinnitus försvinna så gott som då, likväl som att den ökar om du skjuter ut hakan eller tittar åt sidan? Tänker på det med somatisk tinnitus alltså. Redigerat 31 maj 2011 av debatt
wellness music Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Vet inte, men det gör ju ingen. Det kan nog inte skada att prova på låg volym helt enkelt. Man är ju oense var tinntius alstras. En läkare jag var hos sa att tinnitus egentligen finns i hjärnan. Jag undrar, om du hör på en ton/brus lite starkare än din tinnitus och slutar lyssna sedan, förändras tinnitus då strax efteråt? Ska kolla detta
wellness music Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Jo, förresten. Nu kom jag på en sak som jag gärna skulle vilja få feedback på och det är telefonanvändandet. Jag tycker mig uppleva som att tinnitusen påtar om jag pratat mycket och längre samtal i telefon. Min lilla teori är att mobiler med större högtalarmembran förvärrar saken. Någon som har liknande erfarenhet.
Erik dP Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Du menar spela upp tinnitusljudet fast bakvänt? ...Är det inte då man brukar höra djävulska budskap? Som (var det väl) på Judas Priests skivor: "Do it!", hördes baklänges. (Här håller jag på och sabbar en seriös tråd där folk lider. Fy mig!)
Erik dP Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Ser nu att det verkar som jag inte tryckte på skicka svar-knappen för ett tidigare långt inlägg jag skrev här idag. Försöker komma ihåg vad jag skrev (här i punktform). -Jag skrev nåt om att min audiolog menade på att folk har olika känsliga öron och att jag blev förvånad när han berättade att han inte hör några pip när det är tyst. Jag har bortåt 60 dB sämre hörsel i ena örat än det normala andra som dock tjuter. Jag tänker dock inte på det ens när det är tyst. -Hörapparat är lättare att vänja sig vid än glasögon. Märker inte av min - spelar musik med bättre monitorering med denna. -Det lär även vara lättare för hjärnan att vänja sig med hörapparat ju yngre man är. Det kanske även gäller tinnitus. -Jag var själv överkänslig ett tag. Mest tror jag att jag var nojjig över att skada örat mer. -Det lär finnas hörselapparater med "motljud". -Man har lyckats återskapa hörselceller i djurförsök. Hörselcellerna är dock mer slumpvist utplacerade. Hoppas inte för mycket bara.
debatt Postat 31 maj 2011 Trådstartare Postat 31 maj 2011 Jo, förresten. Nu kom jag på en sak som jag gärna skulle vilja få feedback på och det är telefonanvändandet. Jag tycker mig uppleva som att tinnitusen påtar om jag pratat mycket och längre samtal i telefon. Min lilla teori är att mobiler med större högtalarmembran förvärrar saken. Någon som har liknande erfarenhet. Påtar=ökar? Tänk på att tensor tympani får svårare i längden att hinna reagera och naturligt dämpa yttre ljud ju närmare trumhinnan de uppstår. Mobilelefoner är ju digitala dessutom och rent allmänt sett kan man säga att den digitala tekniken medför fler hörselskador, inte minst därför att när man höjer upp volymen på digitalt framställd info (typ musik), så medför det inte att biljud följer med på samma sätt som med analog utrustning (t.ex. dbx-en hörs mer, analogkassettbruset o.s.v.) - varningen uteblir alltså.
wellness music Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Påtar=ökar? Tänk på att tensor tympani får svårare i längden att hinna reagera och naturligt dämpa yttre ljud ju närmare trumhinnan de uppstår. Mobilelefoner är ju digitala dessutom och rent allmänt sett kan man säga att den digitala tekniken medför fler hörselskador, inte minst därför att när man höjer upp volymen på digitalt framställd info (typ musik), så medför det inte att biljud följer med på samma sätt som med analog utrustning (t.ex. dbx-en hörs mer, analogkassettbruset o.s.v.) - varningen uteblir alltså. Nu vet jag inte om jag hängde med riktigt här. Menar du att det inte utgör någon ökad risk att prata länge i mobiltelefon?
debatt Postat 31 maj 2011 Trådstartare Postat 31 maj 2011 Ser nu att det verkar som jag inte tryckte på skicka svar-knappen för ett tidigare långt inlägg jag skrev här idag. Försöker komma ihåg vad jag skrev (här i punktform). -Jag skrev nåt om att min audiolog menade på att folk har olika känsliga öron och att jag blev förvånad när han berättade att han inte hör några pip när det är tyst. Jag har bortåt 60 dB sämre hörsel i ena örat än det normala andra som dock tjuter. Jag tänker dock inte på det ens när det är tyst. -Hörapparat är lättare att vänja sig vid än glasögon. Märker inte av min - spelar musik med bättre monitorering med denna. -Det lär även vara lättare för hjärnan att vänja sig med hörapparat ju yngre man är. Det kanske även gäller tinnitus. -Det lär finnas hörselapparater med "motljud". -Jag var själv överkänslig ett tag. Mest tror jag att jag var nojjig över att skada örat mer. -Man har lyckats återskapa hörselceller i djurförsök. Hörselcellerna är dock mer slumpvist utplacerade. Hoppas inte för mycket bara. Att du har tinnitus i det normalhörande örat är inte ovanligt. Det är bra att utvecklingen går framåt beträffande hjälpmedel. Om du var ljudöverkänslig p.g.a. av rädsla så hade du nog delvis ett inslag av fonofobi. Man spänner sig i förväg och "ajajaj, det ljudet kommer att göra ont", så gör det det. "Sometimes because of the belief that it will damage the ear, or makes symptoms (sensitivity, or tinnitus) worse. If this dislike is very strong we may call it 'phonophobia' literally - fear of sound. Often normal environmental sounds like traffic, kitchen sounds, doors closing, or even loud speech, cannot be tolerated, even though under any circumstances they cannot be damaging to anyone (inte ens de med hyperacusis alltså). In misophonia and phonophobia certain complex sounds produce discomfort, on the basis of their meaning or association, while other sounds which are enjoyed (such as music) can be tolerated at much higher intensity levels. If there is a difference in the intensity of different sounds which produce discomfort, then it is very likely that a degree of misophonia exists. Misophonia can lead to hyperacusis (changes in central auditory processing), and a consequent persistence of abnormal loudness perception. In practice, most people with decreased sound tolerance have both hyperacusis and phonophobia / misophonia together in varying proportions."
debatt Postat 31 maj 2011 Trådstartare Postat 31 maj 2011 Nu vet jag inte om jag hängde med riktigt här. Menar du att det inte utgör någon ökad risk att prata länge i mobiltelefon? Tvärtom kan man säga. Den dämpande muskeln tensor tympani (kroppens minsta muskel) illustrerad på bilden kan uttröttas lättare, om man pratar länge i mobiltelefonen. Det med det digitala jag skrev var ju att man inte får samma varningar som man får med analog teknik, varför man tenderar skruva upp digital utrustning, mobiltelefon t.ex. mer.
wellness music Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Tvärtom kan man säga. Den dämpande muskeln tensor tympani (kroppens minsta muskel) illustrerad på bilden kan uttröttas lättare, om man pratar länge i mobiltelefonen. Det med det digitala jag skrev var ju att man inte får samma varningar som man får med analog teknik, varför man tenderar skruva upp digital utrustning, mobiltelefon t.ex. mer. Jamen då är jag helt med🙂
SadamJR Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Tråkigt att höra debatt. Hoppas att det snart blir bättre.
Jostein Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Jag vaknade plötsligen med kraftig tinnitus en morgon för snart 20 år tillbaks och har haft det sedan. Provade olika mediciner i början, bland annat något som ökade blodgenomströmningen, men inget hjälpte och tinnitusen är like illa i dag som när det började. Det enda som har hjälpt för mig är avslappning, meditation och tilräckligt med sömn, men tyvärr glömmer jag göra det regelbundet, är för van med tinnitusen.
debatt Postat 31 maj 2011 Trådstartare Postat 31 maj 2011 (redigerat) Tjena Debatt! Jag vill bara skriva några uppmuntrande ord till dig och alla dina superbra inlägg om hörsel och tinnitus. Tråkigt att höra debatt. Hoppas att det snart blir bättre. Tack. Jag har suttit vid datorn rätt mycket idag och även om fläkten i en laptop inte låter så mycket kanske, så känns det som om öronen är bedövade. Surrar i ena örat som en humla. Vänster trumhinna fladdrar av sig själv, som när man skakar en matta om ni förstår liknelsen. Kramp runt ytterörat. Jag ser det som lite positivt, att det sker en förändring. Redigerat 31 maj 2011 av debatt
Erik dP Postat 1 juni 2011 Postat 1 juni 2011 Har du sökt ngn örondoktor? Du kan ju ha ngn fel tex på hörselbenen (du vet: hammaren och skäran eller vad de heter). En på jobbet har detta problem och går med hörapparat då benen har börjat växa ihop och blivit mer orörliga. Om din hörsel har blivit sämre så kan ju tinnitussen bli mer märkbar.
debatt Postat 1 juni 2011 Trådstartare Postat 1 juni 2011 Har du sökt ngn örondoktor? Du kan ju ha ngn fel tex på hörselbenen (du vet: hammaren och skäran eller vad de heter). En på jobbet har detta problem och går med hörapparat då benen har börjat växa ihop och blivit mer orörliga. Om din hörsel har blivit sämre så kan ju tinnitussen bli mer märkbar. Hammaren och skäran - du tänker på Ryssland. Hammaren, städet o stigbygeln kan säkert vara involverade såtillvida att de uttröttats. De rekommenderar att man inte söker första veckan. Sedan är det väl fyra månaders väntan. Jag minns när jag sökte akut förra gången, för alla dessa år sedan. Då undrade de på Akuten vad jag gjorde där "du kommer till Akuten med tinnitus och ont av ljud, är du seriös ,sa undersköterskan, för alla öronpatienter ska till Hörselvården och inte hit och det först efter remiss." High five... Tydligen injiceras i vissa städer i landet kortison i mellanörat om man drabbats av ljudexponering läste jag igår. Men det skulle ha gjorts direkt, eller senast inom tre dygn. Man blir inlagd. Dock verkar det vara om man har stor hörselpåverkan. Som jag skrev hörde jag första dagen utmärkt vad de sa på tv med volymen 1 (av 100). Idag verkar det mer stabiliserat, så jag använder volymsteg 10-12. Sedan har jag sett att extra tillskott, av magnesium eller B-vitaminer eller antioxidanter eller vissa kombinationer ges. Även i dropp. Tillskott har jag tagit. Tinnitus har ändrat sig mot ett förmodligen ljusare brusljud. Lokaliseringen ändrar sig. Nu uppfattar jag det åtminstone stundtals som om det ligger utanför huvudet och inte inne i öronen. För första gången var det mer tinnitus i det öra som var fritt jämfört med det som ligger mot kudden. Även när jag bytte sida.
Erik dP Postat 1 juni 2011 Postat 1 juni 2011 Trist. Jag uppfattar inte alls vad som sägs på TV med ena örat. Bara svagt mummel.
debatt Postat 1 juni 2011 Trådstartare Postat 1 juni 2011 Trist. Jag uppfattar inte alls vad som sägs på TV med ena örat. Bara svagt mummel. Var det en infektion, återkommande öroninflammationer, ljudexponering, fenomenet sudden deafness utan tydlig orsak, eller vad gav denna hörselnedsättning? Jag minns när jag drabbades för länge sedan första gången av hyperacusis och tinnitus. Det var ett trauma, en läkare som föll och slant med en vaxutsug på full volym rätt in i ena örat. I tio år höll jag säkert på och följde forskningen närmast dagligen. Men till slut orkar man inte, man tröttnar. När jag nu gick in och kollade för första gången på många år om det hade hänt något på fronten, så hade det nog det, men inga behandlingsformer som är satta i klinisk tillämpning så att de utförs på människor. Vad gäller hörselnedsättning så är detta med stamceller det mest intressanta och vad beträffar tinnitus det som handlar om vagusnerven. Man hade ju stimulerat vagusnerven på råttor efter det att de hade fått tinnitus och lyckats stänga av tinnitus. Tre frågor infinner sig ju då: hur visste forskarna att råttorna hade tinnitus, för mig veterligen går det inte att mäta, eller kan man det numera? Och om nu råttorna hade tinnitus, hur vet man då att den slutade hos dem? Och hur skedde den här stimuleringen av vagusnerven? Lång nerv som involveras vad gäller magen, blodtryck, tinnitus, stämbanden etc. Har nåt att göra med det man inte kan styra med viljan. Vad jag minns så hade forskarna exponerat råttorna för höga ljudtryck varefter de antog att de fick tinnitus. De märkte också att de inte kunde sova på nätterna därefter. Sedan stimulerade de nerven och råttorna blev gladare igen, utvilade och lugnare.
debatt Postat 1 juni 2011 Trådstartare Postat 1 juni 2011 Jag tycker delar av forskareliten gör två tankevurpor. Och ingen kan ju säga emot för det är ju mest spekulationer fortfarande. Det ena gäller uttalandet om att det är fonofobi (fobi för ljud) om en patient kan ha på musik till viss nivå, men har svårt för ljuden i ett kök. Det man glömmer då är att det ställer ojämförligt större krav på en fungerande dämpning i hela hörselorganet och det är en större påfrestning för hörselcellerna att utsättas för transienter än för ett jämnt flöde av ljud, även vid samma ljudstyrka. Man kommer också väldigt lätt upp till förvånansvärt höga decibeltal på porslinsljud t.ex. Det krävs inte särskilt mycket i peakarna, för att nå upp till musik på tämligen icke låg volym. Sådana explosiva ljud har hög ljudvolym i topparna av ljudkurvan. Lyckligtvis bortser inte stora delar av forskargruppen från det. Det andra gäller att först så dras slutsatsen att tinnitus kan vara ett resultat av att hela hörselsystemet är aktivt även i vila och söker efter yttre ljud, som hörselsystemet vill tolka och förstå vad det är för ljud och i detta sökande så alstras även biljud i form av tinnitus. Behandlingsförslaget är då att ett bakgrundsljud med lägre ljudvolym ska få tinnitus att lägga sig i volym och bakgrundsljudet ska inte vara högre än tinnitus, för då blir tinnitus bara värre efteråt. Jag tycker det tvärtom är logiskt att tänka sig att om man har på ett bakgrundsljud som är för lågt, så jobbar ju hörselsystemet ännu mer för att tolka och försöka förstå vad det är för bakgrundsljud och alstrar ännu mer tinnitus istället. Det blir först när bakgrundsljudet är tillräckligt starkt som detta sökande upphör. Därefter är också tinnitus tystare i vila. Så har det varit för mig iaf. Något som är ovanligt berättade läkarna.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.