Jump to content
Annons

Genelec eller ADAM

Recommended Posts

Lunatic (oregistrerad)
Postat

Nu har det äntligen kommit till monitorernas tur i studion att uppgraderas. Och jag tänkte kolla om någon har testat både ADAM A8x och Genelec 8040?

Känns som ett ganska svårt val, då jag inte haft möjlighet att lyssna på A8x ännu. A7x har jag hört, men känns inte som om att den riktigt räcker till i de lägre registren då jag absolut inte vill ha en sub. Jag har en som till mina nuvarande monitorer och det har fungerat bra, men inget kan mäta sig mot att mixa i ett par monitorer som klarar av att "sköta sig" ner till omkring 48-50 hz själva enligt mitt tycke. Och vill jag lyssna på lägre hz så kommer jag att även att ha subben kvar. Jag vet att val av monitorer är lika personligt som val av partner, då jag har jobbat med musikproduktion många år. Men jag är ute efter åsikter och tips om dessa två musiklådor. Genelec 8050 är tyvärr inget som min redan slimmade plånbok mäktar med, så den kan uteslutas.

/Emil

Annons
Postat

Äpple eller päron? Adam eller Genelec? Det handlar helt enkelt om tycke och smak. Personligen gillar jag Adam.

Hur ser ditt rum/studio ut? Väl akustiskbehandlat? Om ja, i så fall rekommenderar jag A8X. Om inte så är den extra basen i A8X bara till besvär. Då är A7X ett bättre alternativ tillsammans med ett par bra hörlurar som komplement.

/Jon

• Gilla 2
Postat

Är själv Genelec-frälst så jag rekommenderar förstås Genelec. Kör 1020 + sub...en polare kör 1030+ sub. för att slippa subban så får du nog gå upp på 1040. Men just de tycker jag inte om...låter skumt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.