Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag vill synkronisera min X1 med en ny kondensatormikrofon. Jag har dock hört att man borde ha en stormembran mikrofon och en/två småmembran-mikrofon(er) tillsammans för akustisk gitarr. Varför? Går det inte lika bra med två stormembranmikrofoner och vice versa?

Jag spelar klassisk och akustisk gitarr - Både fingerspel och med plektrum.

En till snabbfråga;

Om jag köper en mixer, behöver jag fixa en preamp då också eller finns det inbyggt i mixern? Länka gärna också till en bra mixer (kosta vad det kostar vill)

Redigerat av Hangar
  • 4 veckor senare...
Annons
Postat

Finns inbyggda preamps i ljudbord, men oftast köper man ju externa preamps för att man vill åt ett visst ljud..

Många använder stora dyra bord i studios för alla grymma preamps och eq, men har ändå ett gäng flera preamps och Eq:s racken som kompliment.

Angående mickarna så funkar olika kombinationer.. Dock så skiljer sig mickarna i karaktär så en stormembranare i mitten och två små i stereo kan vara snyggt för lite bredd.. Men en stor åt höger och en små åt vänster innebär inte bara att ljudet är upptaget från olika ställen på gitarren utan också med mickar som har olika karaktär. Det kan säkert bli bra, men många kör gärna med ett matchat stereopar, alt. med en i mitten av annan karaktär för att få lite flera möjligheter.. 🙂

Postat (redigerat)

Fast vill han bredda så duger det ju med att köra en M/S (så länge en utav dem har möjlighet att ställa in en 8:a på).

F ö TS så duger det med en stormembransmik alt. en liten kondig till acke. Det beror ju lite på hur guran låter, strängarnas kvalitet, vilket sound du tänkt dig, rummets akustikegenskaper etc.

Själv brukar jag köra lite olika varianter. Ibland räcker det med en stormembranare vid typ 12:e band. Ibland får jag lust att köra en stormembranare där halsen och kroppen möts och en M3:a vid stallet för att få fram plocket och ibland blir jag vild och galen och kör en Blumlein. Allt efter tycke och smak samt förutsättningar.

Vad det gäller mixern så har jag inga spontana förslag. Däremot har jag en undran över varför du anser dig behöva en mixer?

vänligen,

CHAE

EDIT: M/S inte Blumlein

Redigerat av CHAE
Postat

När jag menar stora tänker jag kanske framförallt proffs.. I mindre studios hade jag nog litat på ljudkortets preamps och komplimerat med några rackpreamps.. Ljudmixrar tar så mycket plats och många mixar direkt i sitt DAW av smidighetsskäl trotts att de har ett bord för flera hundratusen framför sig.... 🙂

Postat

CHAEs svar var mkt bra!

Själv hemma så mickar jag gärna med två mickar i olika positioner fast inte i stereo, men så har jag möjligheterna att vid mix blanda de hur jag vill och få fram olika karaktärer..

Men jag har inte heller så många mickar och kanaler..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.