Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

God kväll!

Som rubrik lyder, är jag lite sugen på att lämna in min akustiska gitarr, vilket är en Cort MR 730FX. Tänkte bara kolla här först om ni har något tips om var jag kan lämna in den, gärna så nära Gislaved som möjligt (ca. 8 mil från "storstaden" Jönköping! 🙂 ) Tänkte även kolla om det är något simpelt man kan göra själv, då det inte har med intonering, stränghöjd etc. etc.

Problemet som lyder är att om jag stämmer upp gitarren, så stämmer jag ju tex. A-strängen till 440 hz. Efter en stund, om den står en stund eller om jag spelar för den delen med, så har den blivit överstämd istället. Vad kan detta bero på? Jag har en teori, som kanske inte är helt dum? Jag tror nämligen att det skulle kunna vara så att strängarna biter fast i sadeln, så om jag stämmer upp A-strängen då till 440 igen, så vill delen bakom sadeln fortfarande dra i strängen mer så att säga, fast det är för mycket friktion, eller för smalt, eller något. Och då efter en stunds spelande så har den dragit till sig lite, så den har stämt upp sig.

Låter den som något som skulle kunna vara möjligt? Om det är så, är det något man skulle kunna fixa själv?

Kan ju även tillägga att om den väl lämnas in så kommer dom få kolla intonering och gud vet allt vad det heter också, då jag inte har gjort det efter att jag köpte den på musikbörsen. Men det kanske inte är nödvändigt?

Hoppas ni förstår vad jag menar i mitt natt-dravel!

God natt!

Johan

Annons
sadomachine (oregistrerad)
Postat

Ett tips är ju att köra till Växjö istället och lämna in den till Janne på Helges Håla.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.