Jump to content
Annons

Cubase sx2 VS Nuendo 2

Recommended Posts

Roll_over (oregistrerad)
Postat

Viket av programen cubase sx 2 eller nuendo 2 är bäst? Jag håller på med midi inspelning. !!!??

Annons
Postat

Har du nånsin hört talas om Cubase SE eller Cubase SL? 😕

Roll_over (oregistrerad)
Postat

Jaa,det klart att jag har !! Har tillomed använt cubase se !!!'

Men nu undrar jag vad som är BÄST av dessa jag nämde,tänk inte på pengar när ni bedömer !!!

Postat

Cubase tänkta målgrupp är de som jobbar med musik. Du kan lira in MIDI eller audio som du vill, oavsett om du spelar live eller klickar in noter. Cubase SE, SL och SX har mer eller mindre funktioner - beroende på vad du behöver i produktionen.

Behöver du inte surroundljud osv? Då kan SX vara onödigt dyrt och SL är det bästa.

Nuendos tänkta målgrupp är de som jobbar med postproduktion av t.ex. tv- och filmljud osv. Sitter flera personer och jobbar med samma film kan de använda nätverksfunktionerna i Nuendo. T.ex. en sitter och klipper ljudeffekter medan en spelar in replikerna till samma film.

Jag skulle inte säga att något av programmen är bättre än det andra. Det finns en orsak till att Nuendo inte heter Cubase XL. Det handlar om vad som är bäst för dig.

Du skrev att du håller på med MIDI-inspelning. MIDI är det nog det simplaste som finns och det finns i alla av dagens musikprogram. Så jag tror att Cubase SE borde passa dig bäst.

Kanske vore värt att kika närmare på skillnaderna mellan SE, SL och SX istället för att jaga efter "bäst"?

Postat
men nuendo kraschar mer sällan....

..Vilket som kraschar mest beror nog lite på vad man har för plug-in's, drivrutiner, hårvarukonfiguration o.s.v också ...inte bara programmet i sig.

Jag har kört Cubase i många herrans år och efter SX 2.0 har datorn inte kraschat en enda gång.. bortsett från när man gjort saker man inte ska kunna göra..alltså klantigheter.

• 2 veckor senare...
Roll_over (oregistrerad)
Postat

Men jag har cubase sx men undrar om det är värt at skaffa nuendo ????

Postat
Men jag har cubase sx men undrar om det är värt at skaffa nuendo ????

Har du SX så handlar det väl mer om vad du har i huvudet? 😄 Jag menar, klarar inte programmet av något specifikt du vill kunna göra?

Postat
Behöver du inte surroundljud osv? Då kan SX vara onödigt dyrt och SL är det bästa.

Menar du att enda skillnaden mellan SX och SL är surroundljud? 😄

Postat

Jag tycker helt klart att du skall ha Cubase istället för Nuendo. Skall du bara jobba med musik så har cubase bättre funktioner som Nuendo saknar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.