Jump to content
Annons

Mixbus 2.0

BurninSven (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Upgrade för 99 dollar och det var det värt tycker jag i alla fall. 219 dollar för nya kunder vilket oxå är ganska vettigt. Jag undrar lite varför inte det kommer en liten test i alla fall i tidningen.

Annons
Postat (redigerat)

Lirar mixologi pop låten genom Mixbus 2.0 live här nu (tog bort länken), video på skrivbordet med mixbuss igång

Så det får räcka det med en liten stund streaming, vet inte om man egentligen får streama låten.

Redigerat av BurninSven
  • Gilla 1
Postat
  On 2011-05-28 at 01:23 sa BurninSven:

Upgrade för 99 dollar och det var det värt tycker jag i alla fall. 219 dollar för nya kunder vilket oxå är ganska vettigt. Jag undrar lite varför inte det kommer en liten test i alla fall i tidningen.

Håller med om priset, jag tycker faktiskt det är jättebilligt båda för "upgraderare" och nya användare. Det är ingen bluff när Harrison säger att det är Harrison-ljudet man får när man använder Mixbus och ingen emulation - det är nämligen samma DSP- och summing-programkod som användes i deras digitala konsoler.

När det gäller tester kan man bara spekulera, men jag tror jag har en aning när jag ser en del kommentarer om Mixbus runt på nätet: -Det är många som inte har en susning om hur det är att arbeta med ett analogt konsol och att den "färgningen" man automatisk får gör att mixen nästan automatisk limmas i hop - det analoga saken är ju mycket av poängen med Mixbus - och att nästan enbart vrida på knappar i en konsol är bra mycket annorlunda än att enbart justera parameter i plugins. Jag tror (helt och hållent subjektivt) att det är många som måste lära sig mixa på nytt (igen) när de ska köra konsol.

Så jag hoppas att det saknas tester därför att de tar Mixbus på allvar och förstår konceptet (och kanske måste köra lite först) och inte att de ignorerar Mixbus. Mixbus är ett helt nytt koncept i DAW-sammanhang som jag ser det.

Postat

Jag har tipsat om Mixbus sen det kom men det finns inget intresse. Däremot så finns det ett visst intresse att tycka att det suger 😄 men det tror jag kanske mest beror på att det var jag som knystade om det först. Det är väl en kombination av det och att det inte finns midi i programmet som är haken kan jag tro. Att man inte tycker sig behärska det och därför låter bli tror jag inte ens finns på dagordningen här. Men behöver man minst 50+ spår fullknökade med effekter och trollkonster för att återge en låt som live liras av 4 snubbar varav 3 på nån slags gura och ett par av dom ylar lite så .......

Postat
  On 2011-05-29 at 01:28 sa BurninSven:
Jag har tipsat om Mixbus sen det kom men det finns inget intresse. Däremot så finns det ett visst intresse att tycka att det suger 😄
Nej, det tror jag inte. Men som du säger, iom att midi saknas är programmet mer riktat på mixningsskedet och inte en värd för mjukvaruinstrument.
Postat

Det borde ju ändå vara intressant att syna i sömmarna då det är ett riktigt bra låtande och prisvärt alternativ för inspelning av tex ett rockband eller liknande orkester/musik som inte är inriktat på midi. Pluggar för audio typ effekter, eq och gura/bas funkar ju också.

Postat

Bara så begreppen år på sin plats: Mixbus (och Ardour) har full MIDI-funktionalitet, men har inte MIDI-sequencer. :-)

Kan inte säga att jag saknar MIDI-sequencer i Mixbus/Ardour, jättebra sequencers (dyra/billiga/gratis) finns överallt och kan synkroniseras via MIDI eller Jack med Mixbus, min favorit är Rosegarden. Inte att Rosegarden nödvändigtvis är världens bästa MIDI-sequencer, men det är den jag känner och därmed den jag är mest effektiv med. Det tar bara några sekunder att synkronisera programmen med varandra och det är givetvis problemfritt.

Jag har testat MIDI-sequenser-funktionaliteten på Ardour3, och kanske jag kommer skippa Rosegarden när Mixbus kommer att baseras på Ardour3, jag vet inte.

Jag ser på nätet att det inte bara är Sound On Sound som tar Mixbus på allvar numera, så det kommer nog egenproducerat omtala och test av programmet här också :-)

Postat
  On 2011-05-31 at 18:07 sa BurninSven:
...för inspelning av tex ett rockband eller liknande orkester/musik som inte är inriktat på midi.
Absolut, ett ypperligt exempel är väl Pro Tools som var ganska stort redan innan det hade en midisequencer. 😉😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.