Jump to content
Annons

Stim pressar festivalerna


spaceman

Recommended Posts

Annons

Jag har svårt att förstå festivalernas kritik. Vi talar om vinstmaskiner som Sweden rock och Peace & Love... Varför skulle de inte ha råd?

Upphovsmännen är själva grunden för festivalernas existens och ska ha ordentlig ersättning.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är sjukt är att pga minskade intäkter för artister för misnkad skivförsäljning etc

har gjort så artister & band kräver högre gager som kompensation för detta. Och det drabbar

ju dom som står för arragemangen för festivaler & gigg.

Nåja, såhär tycker STIM ang Sweden Rock: http://www.stim.se/sweden_rock

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är sjukt är att pga minskade intäkter för artister för misnkad skivförsäljning etc

har gjort så artister & band kräver högre gager som kompensation för detta. Och det drabbar

ju dom som står för arragemangen för festivaler & gigg.

"Sweden Rock har landets högsta biljettpriser.

Samtidigt delar festivalen varje år ut jättevinster till några få ägare.

Efter en granskning har nu ett bråk blossat upp kring miljonrullningarna - och Sweden Rock väljer att bojkotta lokaltidningen Sydöstran.

Med bara en dryg månad kvar till en av Sveriges största festivaler, Sweden Rock i Sölvesborg, kokar det i Blekinge-trakterna.

Och det beror inte bara på att internationella artister som Ozzy Osbourne och Judas Priest är i antågande.

Med biljettpriser som landar på 2 390 kronor gör arrangörerna nu rekordvinster. Det senaste protokollet från bolagsstämman, som Expressen tagit del av, visar ett resultat på 17,3 miljoner. Till aktieägarna delades samma år 17 miljoner kronor ut.

Störst utdelning fick Sweden Rocks styrelseordförande Peter Palmbergs och festivalgeneral Ingolf Perssons bolag. 2010 kunde de inkassera 4,2 miljoner kronor var."

http://www.expressen.se/noje/1.2424544/sweden-rock-gor-miljonvinst-och-bojkottar-lokaltidning

Verkar inte gå någon större nöd på Sweden Rock, småaktigt av dom att inte betala till STIM, när de kan plocka ut så stora vinster.

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, de tjänar myckt pengar. Lite kul är att STIM försöker få det till småsummor:

"Ersättningen till låtskrivarna är en liten del av festivalernas budget, i normalfallet under 3 procent, eller en fjärdedel av vad en genomsnittlig festival lägger på marknadsföring."

"Bara" en fjärdedel av marknadsföringsbudgeten.

Wtf

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, de tjänar myckt pengar. Lite kul är att STIM försöker få det till småsummor:

"Ersättningen till låtskrivarna är en liten del av festivalernas budget, i normalfallet under 3 procent, eller en fjärdedel av vad en genomsnittlig festival lägger på marknadsföring."

"Bara" en fjärdedel av marknadsföringsbudgeten.

Wtf

Under 3% är inte mycket, speciellt inte med tanke på att ägarna till Sweden Rock var och en verkar ta ut betydligt mer i vinst varje år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju gage när man spelar live, borde inte det dugga. Man är ju där för att spela inför fansen, inte för att dra in varenda liten småslant.

Många upphovsmän är ju inte där och spelar och skälet till festivalers ökade popularitet, beror mycket på att det för många arrangörer är lättare att tjäna pengar på festivaler än på vanliga konserter som oftast inte omsätter lika mycket pengar och dessutom löper större risk att ställas in än festivaler.Så att Sweden Rocks försöker slingra sig ifrån att ersätta upphovsmännen till det som deras verksamhet bygger på är väldigt lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vafan, får inte artisterna gage eller vad är det för gnäll?

Jo då, men nu handlar det ju främst om upphovsmansersättningen. kan dock tänka mig att en hel del band kommer kräva högre gage från Sweden Rock, nu när det visat sig att de gör så stora vinster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan dock tänka mig att en hel del band kommer kräva högre gage från Sweden Rock, nu när det visat sig att de gör så stora vinster.

Festivalens vinster har väl aldrig varit någon hemlighet? Och om en festival går dåligt, nöjer sig bandet med mindre betalt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Festivalens vinster har väl aldrig varit någon hemlighet? Och om en festival går dåligt, nöjer sig bandet med mindre betalt då?

Ja ofta brukar det bli så för en hel del band som ibland blir helt utan gage om en festival gått back.

Att de som driver Sweden Rock Festival tar ut så mycket pengar i vinst samtidigt som biljettpriserna höjts tycker jag visar på att de inte är de musikentusiaster som många tidigare gjort gällande. Det är inget fel att tjäna pengar men tycker det ska vara rimligt sett till insats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ibland så är ju artisten upphovsman...

MEN, jag då som faktiskt har sålt låtar till artister som uppträder live. Jag får betalt när jag säljer låten, Så jag känner inget behov av att få 3% av intäkterna från festivalen. Det är lite gran som om jag skulle bygga en soffa och varje gång grannar kom över och satt i den så ska jag ha betalt för det.

Jag tycker stim ska höra med sina medlemmar om det här är något dom vill stödja innan dom börjar med ett sådant här projekt. Det har gått så pass långt på senaste år att det är lättare att få jobb i branschen om man inte är stim-medlem.

Redigerat av Desecrated
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland så är ju artisten upphovsman...

MEN, jag då som faktiskt har sålt låtar till artister som uppträder live. Jag får betalt när jag säljer låten, Så jag känner inget behov av att få 3% av intäkterna från festivalen. Det är lite gran som om jag skulle bygga en soffa och varje gång grannar kom över och satt i den så ska jag ha betalt för det.

Dålig jämförelse eftersom jag antar att dina grannar inte tar betalt för att sitta i din soffa.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker stim ska höra med sina medlemmar om det här är något dom vill stödja innan dom börjar med ett sådant här projekt.

det ingår i kontraktet man skrivit på med stim och därmed gett stim uppdraget att utföra för ens räkning

att du valt en helt annan lösning är din ensak och har inget med andras lösningar att göra

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Men vafan, får inte artisterna gage eller vad är det för gnäll?

Dom mindre banden som spelar där får inget betalt såvitt jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig jämförelse eftersom jag antar att dina grannar inte tar betalt för att sitta i din soffa.

Om jag bygger en soffa åt en stripbar, får jag betalt varje gång nån sitter i den? även om den används för lapdance, då det alltså kostar extra att sitta i den soffan.

det ingår i kontraktet man skrivit på med stim och därmed gett stim uppdraget att utföra för ens räkning

att du valt en helt annan lösning är din ensak och har inget med andras lösningar att göra

Jag trodde vi trodde på demokrati i det här landet. Nånting borde väl medlemmarna ha att säga till om, heller kör stim med samma metoder som sami.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom mindre banden som spelar där får inget betalt såvitt jag vet.

Har man otur så kan man få betala för att spela. Men då måste man vara smart, hyra in en kille i elefantdräkt att dansa på scen, lägga upp det på youtube, få några hundra hits om dagen och söka sponsor på videon.

Det ska ju inte vara festivalernas ansvar att ta hand om artisterna till 100% (bortom rimliga gränser). Deras ansvar ligger ju hos dom betalande kunderna. Dom flesta banden är ju medvetna om vad dom ger sig in i när dom går med på att spela på en festival. I såna fall ska ett kontrakt göras mellan festivalen, stim och banden. I värsta fall får dom stim-reggade banden vägra att spela på festivalen om dom inte går med på utbetalningen, men i slutändan måste ju stim stå ansvarig inför sina kunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag bygger en soffa åt en stripbar, får jag betalt varje gång nån sitter i den? även om den används för lapdance, då det alltså kostar extra att sitta i den soffan.

Nu tänker du återigen fel folk betalar ju inte för att få sitta i soffan utan för att få närkontakt med en förhoppningsvis sexig kvinna, men säg så här istället, du bygger soffan och hyr ut eller leasar den till strippbaren, vilket inte är helt ovanligt. Eller så har du en agentur som hyr ut strippor till klubben och får procent på deras intäkter, inte heller helt ovanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker helt klart att upphovsrättsmännen och STIM borde stå på sig.

Anser att de har helt rätt..

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Upphovsmansersättningen är en gammal dinosaurie. Fossiliserad.

Snarare så är upphovsmansersättningssystemen på de flesta sätt vitalare än någonsin tack vare bättre redovisningssystem och bättre kontroller på vad som verkligen spelas var och när det spelats.

Redigerat av Tjabbalabba
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde vi trodde på demokrati i det här landet. Nånting borde väl medlemmarna ha att säga till om, heller kör stim med samma metoder som sami.

man ska vara försiktig med användadet av ord man inte begriper innebörden av

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten: Lägg ner attityden.

Snarare så är upphovsmansersättningssystemen på de flesta sätt vitalare än någonsin tack vare bättre redovisningssystem och bättre kontroller på vad som verkligen spelas var och när det spelats.

Fast hur har kontrollerna blivit bättre? Jag menar, alla pizzerior som Måste Betala Till STIM på grund av radion som står på i bakgrunden - det handlar väl fortfarande om STIM-folk som går ut och kontrollerar manuellt? Och ersättning vid radio/tv har väl aldrig varit något problem att beräkna, osannolikt att SVT skulle börja mygla liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...