Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan! Nu är det så attt jag hittat en äldre modell iMac(2,2Ghz, 2Gb minne)från reuseit.se. Datorn jag har nu är en IBM Thinkpad 2,3 Ghz, 4 gb minne)men buggar ur i Protools emellanåt. OM PT funkar en hel dag är det tur -och så ska det ju inte vara...

Har hört och spelat in i studios där man använder Mac och alla säger att det slår en PC med hästlängder.

Jag har PT 8.0.4LE och är registrerad hos Avid osv. STÅR SOM ENSAM ADMINISTRATÖR och jag undrar om detta kan ställa till det när jag installerar PT i min Mac? Är det ok att använda sitt serienummer en gång till på en anan dator utan problem? Detta gäller även pluggar som T-Rack,Amplitube oxå. De har ju oxå registrerade serienummer redan i min nuvarande dator.

Kort sagt: Är det ok att bara köra vanlig installering av samtliga program i en ny dator?

Sen undrar jag oxå om de ynka 2 Gb minnet i Mac:en jämfört med 4 gb i min PC. Somliga säger att det ändå slår en PC då den använder sig av andra minnen. Stämmer det?

Annons
Postat

OS X kräver inte alls så mycket minne som Windows tar, men att 2GB Mac skulle vara bättre än 4 GB Windows är fel.

Macen använder samma typ av minne, den är i princip en PC fast med EFI. Det är kombinationen av OS X och utvalt bra hårdvara som "är grejen".

Vad gäller programmen behöver du Mac-versioner. PT brukar komma med en skiva för Windowsdatorer och en skiva för Macdatorer. Amplitube m.fl. går säkert att ladda hem senaste version från tillverkaren när du registrerat din licens hos dem.

Postat (redigerat)

Sen undrar jag oxå om de ynka 2 Gb minnet i Mac:en jämfört med 4 gb i min PC. Somliga säger att det ändå slår en PC då den använder sig av andra minnen. Stämmer det?

Helt och hållet en lögn. Om någon anledning har jag lögner hela tiden från Mac-människor som försöker pracka på en Mac hela tiden. Det har ju blivit "inne" med apple produkter som iphone och ipad och sånt för tillfället bland medelklassen, inte pga att dom är bäst utan pga att apple är duktiga på marknadsföring, folk tror ju t.o.m. såhär: "det är ingen mp3? det är en iPod" 😛 haha

Mac har ju hoppat över till PC-hårdvara numera dessutom, x86 arkitektur, intel-processorer, och RAM-minnena är samma fast med annat namn på, det är ju fortfarande ddr2/3 liksom. Det är nvidia som gör grafiken numer till mac också (som förövrigt har vart väldigt ostabil, pga att nvidia råkat skicka ut trasiga kretsar). Kylningen är även ett stort problem på dom senaste generationerna av bärbara mac-datorer (inkl dom som har datorn inbyggd i skärmen då dom är byggda som en bärbar dator).

Macarna har dock överlag mycket skarpa och fina skärmar. Men ingenting för mig då jag tycker om att spela datorspel (och mac har inte stöd för directx så det funkar inte på dom flesta spel). Sen så finns det typ x999999 fler program (eller "appar" som man börjat kalla det på mac, folk tycker väl det låter lite flashigt, 😛 - app = application = program) och sånt till PC, och jag kodar och så litegrann så jag föredrar PC framför världens mest låsta operativsystem 😛

OS X kräver inte alls så mycket minne som Windows tar, men att 2GB Mac skulle vara bättre än 4 GB Windows är fel.

Inte sant där heller, då det finns flera versioner av Windows så kan man inte generalisera. Minimum kravet på RAM på windows xp t ex är 64 mb och på senaste OS X är det 512 mb (lika mycket som vista kräver förövrigt).

Redigerat av hwasser
Postat

Okej, är nyfiken på vilken Mac du har då du verkar ha en del praktisk erfarenhet av dom?

Eller råkar det vara så att du är antimac fast du aldrig testat?

Jag har kört Mac i 10 år. Har fortfarande en 5 år gammal macbook med 1gb minne som surfdator. Kör senaste OSX och allt funkar perfekt. Laggar inte ens.

Men tjejens feta pc med Windows 7 och 4gb minne laggar, kraschar och låter som en schlagerfläkt så fort den blir minsta ansträngd.

Allt handlar inte om det som står på papperet. I slutändan handlar det om hur optimerad mjukvaran är för hårdvaran. Där Apple har varit överlägsna i all tid.

Och den där gamla imac'en TS piskar nog dom flesta PC med samma prestanda. Och även bättre.

Köp den. Finns en anledning till Apple gått om MS på börsen och snart överallt

Lycka till.

Postat

Okej, är nyfiken på vilken Mac du har då du verkar ha en del praktisk erfarenhet av dom?

de här gillar vi 😄

så tråkigt att alla pc användare ska vända sig mot mac folket bara för att försöka hävda sig på något sätt.

ja har använt pc hela mitt liv tills för ett halvår sen, gick över till en mac mini.

helt ärligt så förstår jag inte varför och hur jag kan ha missat detta.. det är ju sån otrolig skillnad!!

sen om man väljer att spela spel istället så är det en sak, jag dömmer igen. men vad gör man inne på ett studio forum då?

Postat (redigerat)

Helt och hållet en lögn. Om någon anledning har jag lögner hela tiden från Mac-människor som försöker pracka på en Mac hela tiden. Det har ju blivit "inne" med apple produkter som iphone och ipad och sånt för tillfället bland medelklassen, inte pga att dom är bäst utan pga att apple är duktiga på marknadsföring, folk tror ju t.o.m. såhär: "det är ingen mp3? det är en iPod" 😛 haha

Utan att starta ett PC vs. Mac-krig så behöver det inte vara en lögn bara för att det är en "Mac-människa" som har yttrat sig. Och det är inte bara p.g.a. att det är en trend som gör att apple säljer bra, men det är självklart en del - de har självklart fått sålda fler mac-datorer efter succén med iphone än om iphone aldrig hade funnits. Men det ändrar inte faktum att apple faktiskt har väldigt bra hårdvara i sina datorer och därför fungerar bättre än många PC-datorer. Men detta speglar sig självklart även på prislappen. Bra komponenter = dyra komponenter. Det är samma sak med TV-apparater nu för tiden, alla har typ samma specifikationer, men ändå är vissa 10 - 15 - 20 tusen kronor dyrare, det handlar om kvalité. T.ex. Sony vaio (åtminstone de dyrare modellerna i serien) är väldigt bra de med, känner ett par som har en sådan och de är svinnöjda, men min flickväns acer som är knappt 1 år gammal låter värre än vår dammsugare och det är inget skämt eller överdrift. Men bara för att fläkten går och (ska) gör(a) datorn kall så betyder det inte att den fungerar ändå.

Det är nvidia som gör grafiken numer till mac också (som förövrigt har vart väldigt ostabil, pga att nvidia råkat skicka ut trasiga kretsar). Kylningen är även ett stort problem på dom senaste generationerna av bärbara mac-datorer (inkl dom som har datorn inbyggd i skärmen då dom är byggda som en bärbar dator).

Det är inte bara nVidia som står med grafiken, jag har t.ex. AMD radeon-kort i min iMac. Att kylningen skulle ha varit ett problem är nog undantagsfall snarare än regel, har flera vänner och "branschkollegor" som har köpt bärbara mac utspritt under senaste året och ingen har haft några problem. Dessutom har jag inte heller hört något om detta (jag är apple fan boy (men jag kan vara opartisk), så jag brukar hålla koll på barnsjukdomar från nysläpp). Har en kompis dock som fick problem med sin mac, han ringde apple supporten och de kom till dörren och hämtade hans macbook och två dagar senare så kom en ny till dörren.

När det gäller iMac (de datorer inbyggda i skärmen) så kan jag tala av egen erfarenhet då jag sitter och skriver på en sådan just nu, den blir varm när jag sitter med ett stort projekt i pt och har massa pluggar igång, men jag kan hålla handen på datorn utan problem så det är inga farliga temperaturer som kan skada datorn, dock kan jag inte tala för de senaste som släpptes alldeles nyligen. Men har inte hört att det skulle vara några problem med kylningen där heller. Och i detta fall så verkade det vara en äldre iMac vilket (om den inte dammat igen) lutar åt att den verkligen inte har några problem med kylning (eller värme).

Men ingenting för mig då jag tycker om att spela datorspel (och mac har inte stöd för directx så det funkar inte på dom flesta spel). Sen så finns det typ x999999 fler program (eller "appar" som man börjat kalla det på mac, folk tycker väl det låter lite flashigt, 😛 - app = application = program) och sånt till PC, och jag kodar och så litegrann så jag föredrar PC framför världens mest låsta operativsystem 😛

När det gäller spel så är det helt klart att mac-datorerna inte ens står sig en sekund jämte PC. Men det är åtminstone på väg åt rätt håll iom att Steam numer finns till mac samt sedan en del större spel finns till mac, t.ex. alla blizzards spel. Men det är ju väldigt personligt var man gillar. När det gäller att det finns många fler program till Windows än till OS X är, inte ur min synvinkel åtminstone, något att skryta med. Jag tror att de "få" program som finns till mac är av bättre kvalité än de oändligt antal som finns till Windows. T.ex. man behöver inte så mycket mer än en ordbehandlare. Självklart är det bra med alternativ, men det finns alternativ till alla program till mac också, så man åtminstone inte "låst" som användare av mac. Som utvecklare har jag bara erfarenhet av php, html, css osv. på mac och det är ju ingen skillnad vilket operativsystem man kör.

Bara för nyfikenhetens skull, har du kodat till både mac och windows? Så att du inte bara gör precis som du anklagar "Mac-människor" för att göra... kasta ur sig saker som inte är riktigt rätt? För jag har inte hört många andra utvecklare klaga.

Inte sant där heller, då det finns flera versioner av Windows så kan man inte generalisera. Minimum kravet på RAM på windows xp t ex är 64 mb och på senaste OS X är det 512 mb (lika mycket som vista kräver förövrigt).

Om jag minns rätt så är det 128 mb som är minimum för xp, men det kanske är sp2/3... Dessutom innebär minimumkravet inte att det fungerar bra, som t.ex. min mammas dator, 256 mb ram på sitt xp... Det tar mellan 5 och 15 minuter att allt ska ha laddat klart så hon kan använda datorn från att hon tryckt på powerknappen, även efter en formatering.

Men som sagt, jag ville inte starta ett PC vs. Mac-krig utan ville bara påpeka att bara för att det fungerar för dig med PC så fungerar det inte för alla andra med pc och på samma sätt så fungerar det inte för alla med mac bara för att det fungerar för mig. Det alltid finns två sidor på ett mynt helt enkelt.

Så min erfarenhet av PT på PC är - mja, inte så bra iom att jag fick nog efter att min andra dator slutade fungera inom loppet på ett år. Så jag köpte en iMac och PT har inte strulat en dag sedan jag fick den. Sedan var det inte p.g.a. att det strulade med PT på pc som jag bytte till mac... Utan p.g.a. att hårdvaran i min PC helt plötsligt bestämde sig för att inte fungera ihop och efter ett tag inte ens gå att starta.

Men iaf. sorry för sjukt off-topic!

On topic:

Det som kan vara fördelen med Mac är att det oftast uppfattas som stabilare, t.ex. motsvarigheten till Bluescreen syns väldigt sällan till på mac - om man inte gjort något man inte bör. Men 2 gb minne är alltid hälften av 4 gb så det kommer antagligen inte klara lika mycket plugins, men å andra sidan kanske du inte använder överdrivet mycket pluggar, du kanske har hårdvara istället. Det förtäljer inte historien.

Det är inga problem att installera pro tools med samma serienummer på en annan dator eller annat operativsystem, jag har haft 2 olika pc-datorer och en mac med samma serienummer så det ska inte vara några problem. Fungerar mot förmodan inte skivan så går det att ladda ned installationsfilen för pro tools och sedan använda serienumret som vanligt. Hur det är med plugins bör du nog kolla med tillverkarna, vissa har så att man bara kan installera dem ett visst antal gånger, medan andra har licensen på en iLok-nyckel och då kan man installera hur många gånger som helst eftersom man måste ha iLoknyckeln i datorn för att den ska fungera. Med lite otur kanske inte alla plugins finns till OS X heller så det kan vara bra att kontrollera på tillverkarnas hemsida - det brukar alltid finnas i FAQ, för det är många som byter system och har de funderingarna.

Hoppas det löser sig!

Redigerat av alekks
Postat

Om jag minns rätt så är det 128 mb som är minimum för xp, men det kanske är sp2/3... Dessutom innebär minimumkravet inte att det fungerar bra, som t.ex. min mammas dator, 256 mb ram på sitt xp... Det tar mellan 5 och 15 minuter att allt ska ha laddat klart så hon kan använda datorn från att hon tryckt på powerknappen, även efter en formatering.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Minimikraven på maskinvara för Windows XP Home Edition är:

Pentium 233 MHz-processor eller snabbare (300 MHz rekommenderas)

Minst 64 megabyte (MB) RAM (128 MB rekommenderas)

Minst 1,5 GB tillgängligt utrymme på hårddisken

CD-ROM- eller DVD-ROM-enhet

Tangentbord och Microsoft-mus eller något annat kompatibelt pekdon

Grafikkort och bildskärm för Super VGA (800 × 600) eller högre upplösning

Ljudkort

Högtalare eller hörlurar

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men du har rätt...med 64 Mb RAm skulle det nog ta en dag eller så att starta upp datorn. Vad som gäller SP2/SP3 vet jag inte.

Postat (redigerat)

Hejsan! Nu är det så attt jag hittat en äldre modell iMac(2,2Ghz, 2Gb minne)från reuseit.se. Datorn jag har nu är en IBM Thinkpad 2,3 Ghz, 4 gb minne)men buggar ur i Protools emellanåt. OM PT funkar en hel dag är det tur -och så ska det ju inte vara...

Har hört och spelat in i studios där man använder Mac och alla säger att det slår en PC med hästlängder.

Jag har PT 8.0.4LE och är registrerad hos Avid osv. STÅR SOM ENSAM ADMINISTRATÖR och jag undrar om detta kan ställa till det när jag installerar PT i min Mac? Är det ok att använda sitt serienummer en gång till på en anan dator utan problem? Detta gäller även pluggar som T-Rack,Amplitube oxå. De har ju oxå registrerade serienummer redan i min nuvarande dator.

Kort sagt: Är det ok att bara köra vanlig installering av samtliga program i en ny dator?

Bygg gärna på med mer minne i din MAC, det skadar ju inte och priset på minnen är ju inte såpass så man måste belåna huset direkt.

Vad gäller den lite infekterade kampen mellan MAC och PC så tycker jag följande:

Båda plattformar har ju sina fördelar och nackdelar även om skillnaderna är betydligt mindre idag än för 15 år sedan.

När man pratar PC så är det ofta burkar som kommer från ON/OFF, Elgiganten osv...kanske kostar 5000-6000 kr. Du får en hyfsad burk där du kan surfa, spela en del, streama...osv. Det känns då lite orättvist att jämföra den datorn med en skräddarsydd MAC för 15k? Man jämför ju kanske inte en Fiat Punto med en BMW M3?

Klart att MAC klarar sig bättre och har bättre komponenter.

Jämför då hellre en Frost Snömachine och en MAC. Då blir det lite svårare att avgöra vad som är bäst, kanske blir det en ren smaksak.

Jag har jobbat med både MAC- och PC-baserade system och jag tycker båda funkar förträffligt.

Min gamla PC med Core 2 Duo som jag plockat ihop själv går stadigt fortfarande och låter sig inte segnas ned av tunga pluggar eller många spår.

Jag är också säker på att en lite äldre MAC som skötts väl kan komma att fungera fint i många år till.

Redigerat av mickestrang
Postat
"det är ingen mp3? det är en iPod" 😛 haha

Det är ju iofs väldigt sant :rolleyes:

Har alltid avskytt när folk kallar mediaspelare för "mp3", mp3 är ett j__la filformat och inte en apparat.

Kylningen är även ett stort problem på dom senaste generationerna av bärbara mac-datorer (inkl dom som har datorn inbyggd i skärmen då dom är byggda som en bärbar dator).

Jag anser inte att det är helt befogat att kalla det för ett stort problem. Det stämmer att fläktarna går under hög belastning, men vad hade man väntat sig när man får prestanda motsvarande förra årets Mac Pro i ett bärbart format? Tidiga exemplar hade ett teoretiskt problem av för mycket kylpasta - har inte hört något om det fortfarande gäller - men något allmänt kylningsproblem är inget jag hört nämnas särskilt. Min MBP 2011 är tyst nästan jämt. När man drar igång många pluggar i Pro Tools går fläktarna dock.

Då ska det också sägas att ett filmprojekt med fyra impulsreverb och 20 kanaler med pluggar som drog 55% CPU på en MBP 2,4 GHz C2D drar omkring 9% på den nya datorn, så man har lite annan definition av "många pluggar" nu.

(eller "appar" som man börjat kalla det på mac, folk tycker väl det låter lite flashigt, 😛 - app = application = program)

Heh. Fast det avser man ju mest appar till system som iOS eller Android, och det är inte bara Apple som gör. Även om de kanske kickade igång den senaste trenden med den benämningen.

världens mest låsta operativsystem 😛

Hur? Vari består inlåsningen?

Efter allt detta stenhårda Offtopic-snack (ursäkta) så...

Du bör nog skaffa minst 4 GB minne till din tänkta iMac. Om du har råd är förstås de nyare modellerna väsentligt, väsentligt kraftigare och kommer nog att hålla längre. Annars är mig veterligen alla Macar godkända av Avid för bruk med Pro Tools, så du bör kunna köpa den och köra hårt.

Postat (redigerat)

Det är ju iofs väldigt sant :rolleyes:

Har alltid avskytt när folk kallar mediaspelare för "mp3", mp3 är ett j__la filformat och inte en apparat.

Jag med! Men de är en annan femma om de säger "Jaha, är det en sådan där mp3-spelar?". För det är de ju? En spelar som spelar mp3-filer. Men det är ingen mp3.

Redigerat av Terror
Postat (redigerat)

Jag har kört Mac i 10 år. Har fortfarande en 5 år gammal macbook med 1gb minne som surfdator. Kör senaste OSX och allt funkar perfekt. Laggar inte ens.

Men tjejens feta pc med Windows 7 och 4gb minne laggar, kraschar och låter som en schlagerfläkt så fort den blir minsta ansträngd.

Allt handlar inte om det som står på papperet. I slutändan handlar det om hur optimerad mjukvaran är för hårdvaran. Där Apple har varit överlägsna i all tid.

Och den där gamla imac'en TS piskar nog dom flesta PC med samma prestanda. Och även bättre.

Köp den. Finns en anledning till Apple gått om MS på börsen och snart överallt

Lycka till.

Jag har jobbat som it-tekniker i 2½ år och är dessutom utbildad inom området och har jobbat med väldigt många PC (windows, linux) och Macar under årens lopp.

"Men tjejens feta pc med Windows 7 och 4gb minne laggar, kraschar och låter som en schlagerfläkt så fort den blir minsta ansträngd. "

Det är något allvarligt fel med hennes dator och den borde lämnas in. Min PC med windows xp på ena hårddisken och windows 7 på andra har aldrig någonsin laggat eller kraschat. Mina fläktar är mega tysta och min dator är väldigt sval och fin. Eftersom att PC-datorer är öppnare så är det lättare att sabba dom (särskilt dom med windows operativsystem).

Mac har också haft extremt mycket kylningsproblem, dom går tyst men pga för lågt varvtal (inte alla, men vissa generationer, förra generationens hade väldiga problem då jag fått in sådana).

Anledningen att dom är så optimerade är pga av att deras marknad är så extremt låst. Medans PC både har hundratals datortillverkare, hårdvarutillverkare osv att välja på så släpper endast Apple macdatorer.

"Köp den."

Nej tack jag håller mig till öppna PC före världens mest låsta operativsystem. Jag är programmerare och föredrar att bygga mina egna datorer. Grejen är att en PC är inget märke, PC är öppenheten och mångfalden bland tusentals hårdvarumärken: ett gigabyte moderkort där, ett XFX grafikkort där, en Western Digital-hårddisk där, Corsair-minnen där, Fractal Design-chassi här osv. Jag är i allmänhet emot monopol där ett märke har kontroll över allting (typ Mac dom man behöver deras speciella Apple-adapter för att koppla in sin mac i en vanlig skärm och spärren i iphones mobilladdare som gör att det inte går att använda andra märkens laddare som det skrevs om på sweclockers för ett tag sen).

"Finns en anledning till Apple gått om MS på börsen och snart överallt "

Fast dom har inte ens i närheten gått om microsoft i datorbranschen:

http://marketshare.hitslink.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=8

Apples marknadsföring. Kolla bara på iPad, asmånga har köpt dom för .. aa typ ingenting, läsa böcker, surfa lite på nätet. Själv pröjsar jag inte 6000+ för en klumpig mobiltelefon utan telefonfunktion (vilket det i princip är, samma processor som iPod Touch har iaf).

Många äldre människor köper värsta dyra mac-grejerna som dom inte använder som macmänniskor lurat på dom, tycker lite synd om dom då dom blivit lurade.

Det är inte Apple jag har mest emot, utan alla apple-maniacs som håller på och tjatar konstant om sina applegrejer. Främst medelklassfolk från söder och överklassmänniskor från lidingö (av personlig erfarenhet, då vi i förorten inte är rika och har råd med svindyra grejer som en mobil för 6000 kr, vi har råd med en mobil för typ 1500 max).

Och som avslut, alltså ni som föredrar Mac, köp mac. Särskilt om ni föredrar låsningen då det är svårare att paja och söla ner datorn, samt att den gör att alla program som finns i applestore är anpassade för er hårdvara. Dessutom om ni föredrar Macs design och vältillverkade skärmar.

Redigerat av hwasser
Postat

Men du har rätt...med 64 Mb RAm skulle det nog ta en dag eller så att starta upp datorn. Vad som gäller SP2/SP3 vet jag inte.

Då funkade det, men inte längre då webbläsare, hemsidor och program tar mer och mer kraft.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.