Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Har länge kollat runt på tutorials, kikat på youtube klipp och läst och försökt förstå mig på Harmonic Mixing som även programmet Mixed In Key tillämpar.

Har lite frågor kring detta. Jag kan grunderna i det och vet att man kan röra sig +1, -1, upp från minor till major och samma grundton som låten i sig ligger på, osv. Vet också att det ger en speciell feeling om du går upp ett steg alternativt ner ett steg osv. Går du uppåt i stegen så boostar du energin och går du ner i stegen så blir mixen "djupare".

Men sen har jag även läst och sett att man kan hoppa fram till exempel 3 steg (+3) så från t.ex. 1A till 4A. Och nu när jag sitter och kollar igenom lite mixtapes från t.ex. Hardwell så blandar han ju hejvilt, han går från 2A till 8A.

Help! Makes no sense. Finns det någon enkel formel man kan gå efter som gör att det blir lätt att veta hur man kan gå upp alternativt ner i stegen? typ en regel som denna: 3 tonarter framåt fungerar alltid bra (vet inte ens om detta är sant?)

Jag vill lära mig detta, på RIKTIGT! har ändå mixat ett bra tag och vunnit tävlingar m.m. men alltid använd mig av basic stegen dvs +1, -1 osv. Visst, det funkar, men dem låtarna man har ligger inte alltid inom den skalan.

Svart uppskattas jätte mycket (jag kan inget om musikteori tyvärr så är rätt rookie på detta. Förstår mig på det lite, men det är verkligen ytterst lite). Och tyvärr är jag inte så bra så att jag kan "höra" om det är fel tonart, visst, lite kanske jag kan höra, men det är svårt att sätta fingret på om det är rätt eller inte. Det är lättare om man spelar på piano för då hör man ju verkligen att det är fel. Finns det något lätt system att lära sig?

Tack!

Redigerat av jontah
Annons
Postat

Jag brukar ha pianot på och snabbt märka upp alla nya låtar med bpm + tonart och sedan sortera efter det. Lägg några timmar på grundläggande harmonilära, det är värt det.

kvintcirkel_28789947.gif

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.