Jump to content
Annons

Nuendo och bpm, vad är fel?!

Recommended Posts

krafth (oregistrerad)
Postat

Jag har ett problem med Nuendo.

När jag lägger ett vanligt audiospår och lägger till en loop så stämmer inte BPM:n i nuendo.

Spåret lägger sig inte kant i kant med tidslinjerna. Om jag till exempel lägger en trumloop som jag VET går i 120 bpm och ställer nuendos bpm att vara 120 så blir det fel.

Jag har provat med alla möjliga olika loopar i olika bpm, jag har installerat om nuendo samt provat detta på annan pc men får samma problem.

Om jag sitter ett tag och försöker få en loop att passa in i sequencern så slutar det med jag får förstora och förstora tills jag ser att spåret börjar exakt på 4 och slutar exakt på 8 bars.

Loopen är i det här fallet i 70 bpm, men ska jag få det att passa i så gott det går så får jag sätta bpm:n i nuendo till 78,234 till exempel vilket bevisar att något är galet.

Jag tycker jag har provat allt, timestretch, fit to grid osv men jag får det aldrig att stämma! Om jag nu kör med ovan bpm (78,någonting) fast än att loopen egentligen har en annan hastighet så stämmer takten en bit in i låten för att sedan gå i otakt igen, vilket bevisar att hastigheten ÄR fel. Ändrar jag 78,234 till 78,235 så blir det fel åt andra håller i stället. Jag kan alltså helt enkelt inte få bpm:n rätt.

Det mest irriterande är att jag säkert har missat någon jättesimpel inställning någonstans men jag kan för mitt liv inte hitta var!

Om någon känner igen detta eller vet vad som kan vara fel vore jag grymt tacksam!

Annons
krafth (oregistrerad)
Postat

Jepp!

Postat

Och bit rate? 🙂

ska det spela roll?

nej kolla snarare samplingsfrekvensen som projektet är inställt på kontra det som looparna har

krafth (oregistrerad)
Postat

Hur kan det bli en annan hastighet beroende på bit rate? Att tonhöjden förändras kan jag köpa men vad har det med bpm att göra?

Om jag klickar i tempo fix innan jag laddar loopen så gör programmet timestretch på spåret vilket gör att det blir fel.

Kör jag utan tempo fix så får jag passa in loopen manuellt men då kan jag inte få den att starta på 0 och sluta på 4.

Postat

Hur kan det bli en annan hastighet beroende på bit rate? Att tonhöjden förändras kan jag köpa men vad har det med bpm att göra?

Som sagt; Samplingsfrekvens - inte bitrate... 😉

Spelas loopen upp med högre eller lägre samplingsfrekvens än den är skapad i, så förändras både tempo och tonhöjd. Inget konstigt alls.

Om jag klickar i tempo fix innan jag laddar loopen så gör programmet timestretch på spåret vilket gör att det blir fel.

Timestretch är inte alltid helt perfekt - speciellt om loopen kanske inte är helt perfekt klippt. Använd rätt samplingsfrekvens i projektet istället, så bör det bli rätt.

krafth (oregistrerad)
Postat

De loopar jag har är samplade i 32-bits stereo @ 48Khz.

Jag måste alltså skapa projektet med samma inställningar för att hastigheten ska stämma?

Postat

Jag måste alltså skapa projektet med samma inställningar för att hastigheten ska stämma?

alt plocka in looparna i ett ljudredigeringsprogram å resampla dom

32 bits?

Postat

Det räcker att projektet har samma samplingsfrekvens inställd - alltså 48kHz. Bitdjupet är det inga problem att blanda, utan det funkar fint oavsett vilket det är.

krafth (oregistrerad)
Postat

Fick av någon anledning inte posta bilder i denna avdelning så jag gjorde det i en annan.

Kolla länk! ----> //forum.studio.se/index.php/topic/86161-nuendo-vs-bpm-vad-aer-fel/

krafth (oregistrerad)
Postat

Ja. Dock går just denna loop i 74 enligt tillverkaren. Så jaf ställde nuendo i 74bpm men som du ser så passar loopen inte in.

Postat

Ja. Dock går just denna loop i 74 enligt tillverkaren. Så jaf ställde nuendo i 74bpm men som du ser så passar loopen inte in.

post-28938-0-65697300-1306255518.jpg

skumt

du är helt säker på att loopen går i 74 då?

ser ju ut som 70 annars typ...

krafth (oregistrerad)
Postat

Ja, jag är helt säker. Ändrar jag till 70 så blir det också fel fast åt andra hållet.

Fler idéer? 🙂

Postat

Var samplingsfrekvensen på dina filer 48 kHz?

För ditt projekt ser ut att vara i 44.1 kHz.

Som det sagts tidigare så ändras tempo och tonhöjd när det är fel samplingsfrekvens.

Mvh Rasmus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.