Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag äger en sE X1-mikrofon som fungerar utmärkt till spelande med plektrum på min klassiska gitarr. Men med fingerspel låter det inte alls bra då strängarna får ett väldigt "skarpt" ljud - svårt att förklara. Även om jag inte kör med några som helst inställningar. Helt rent så att säga. Och det är fingerspel jag sysslar mest med.

I alla fall, jag funderar på att investera i en Blue Bluebird då jag vet att den är väldigt prisvärd och har bra omdömen efter sig. Det jag undrar är om den skulle passa bra ihop med min sE X1-mikrofon med tanke på att båda är kondensatormikrofoner? Jag letar efter ett mer dynamiskt ljud, och jag vet att man kan synka två mikrofoner och gitarr input så ljudet blir awesome.

Har dock tyvärr inget ljudkort som stödjer två mikrofon inputs, men jag kommer köpa det också tänkte jag.

Så, lämpar sig Blue Bluebird bra ihop med min sE X1? och om inte, skriv gärna nån annan mikrofon som passar bra ihop med sE X1 i samma prisklass - runt 2,3 lax.

TACK

Annons
Postat (redigerat)

Jag vill påstå att de absolut viktigaste faktorerna vid mickning av ackegura är 1)rummets akustik, 2)Gitarrens karaktär + fräsha strängar, 3) positionering av instrumentet och mikrofoner.

Har du dessa tre faktorer på din sida, så kommer tveklöst mikrofonerna att fungera i sammanhanget.

Tillägg: Kondingar passar bättre till akustisk gitarr.

Redigerat av Ken Kängström
Postat

Jag kan förstå att dessa tre faktorer spelar roll, men vad för typ av mikrofon lämpar sig bäst för klassisk gitarr, då? Det är intressant att få veta.

Postat (redigerat)

Ska kika på länken. Tack för svaren förresten.

Undrar fortfarande vad som passar bäst för klassisk gitarr dock. Någon vänlig, erfaren klassisk gitarrist som kan besvara vad som passar bäst för klassisk gitarr? 🙂

Redigerat av Hangar
Postat

Men om vi säger så här då; Ska jag köpa en Blue Bluebird eller en RØDE NT5 för mina ändamål? De ligger ju på ungefär samma pris.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.