Jump to content
Annons

Nyinstallation av Win7 på studiodator

Recommended Posts

mickeand (oregistrerad)
Postat

Har i några år haft en Dell som allt-i-allo-dator för musik, jobb, spel, etc, men har nu köpt en fräsch hårddisk och Win 7 och tänkte att datorn nu ska bli dedikerad studiodator. För några år sedan hade Studio en artikel om att bygga sin egen studio dator där man rekommenderade att operativet ska ligga på en egen partition och musikprogrammen på en annan. På den tiden var det Win XP som gällde på Windows-maskiner. Är det fortfarande en bra idé att ha flera partitioner? Hur stor bör operativets partition vara i såna fall?

(Har sökt på fomrumet efter liknande inlägg, men bara hittat tips om andra optimeringar. Ber om ursäkt om det redan finns en massa trådar om detta som jag inte hittat)

/Mikael.

Annons
Postat

Finns ingen orsak att göra en partition till om du inte tycker om att ha vissa saker på en egen partition. Om du gör en extra partition så tycker jag att du ska använda så mycket som möjligt till den då musik tar massor med plats. risken blir då att huvudpartitionen (c:) senare blir full. å andra sidan finns risken att den andra också tillslut saknar plats. så mitt tips är att inte göra flera partitoner. däremot kan det vara bra att ha en god mappstruktur tex med en mapp för varje projekt osv så att det blir enklare den dag man ska kopiera över allt till en ny hårddisk.

Postat

Tjena!

Jag byggde nyss en dator med win7. Efter sakligt tips i denna tråd: //forum.studio.se/index.php/topic/82335-studiodator-2011/ , valde jag att inte delpartitionera HDD alls.

tjing

mickeand (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren!

@vallhagen: Kollade på tråden om studiodator 2011, men läste inte tillräckligt noga tydligen. Kanske läge att läsa den ordentligt.

@MRS8: Håller med om att bra struktur på såväl projekt och eventuella samplingsbibliotek förenklar livet betydligt. Har lärt mig det den hårda vägen. :-) Den här gången ska jag försöka vara noggrannare med sånt.

Postat

Med Win7 skulle jag inte dela upp en hårddisk i flera partitioner. Däremot skulle jag fortfarande installera OS+musikprogram på en hårddisk och ljudbibliotek+inspelningar på en annan hårddisk.

Postat

Kör Win7 och bara en hårddisk som är partitionerad i 3 delar. Först har jag xp på 35 GB sen Win7 på 50 GB och sen har jag en stor partition där allt lagras. Kör Clonezilla och gör backuper så jag kan återställa Xp och Win7 om ngt skulle börja krångla.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.