Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Fint test. Jag hör inga större skillnader. Röde NT5 låter väldigt bra. Lika gillade jag den billiga JJLabs stormembranaren.

Undrar om skillnaderna skulle bli större eller mindre med bra kompression, lite eq + reverb? Men nog är det helt klart att det går att spela in snyggt även med billigare mickar.

Bandmickarna tycker jag inte låter bra, det är nåt fel med ljudet från dem, även de dyra. En AKG C414 vore nåt att läska sig på.

Postat

Bra initiativ! 🙂

Jag lyssnade igenom filerna och fastnade framförallt för Neumann KMS84. Gillar närheten. Det gör mig inget att den är lite blygare i toppen än många av de andra. Dubbar man akgitarrer (en situation jag hamnar i ganska ofta) är krispig diskant inte direkt något plus. Dessutom var den inte alls lika bumlig som de felsta andra mickarna.

Bland stormembranare fastnade jag för Sontronics Orpheus och Manley Ref C. Betydligt köttigare än KMS84 men ändå med grepp om mellanregistret.

Hade varit kul att höra lite dynamiska alternativ här också. Shure SM57, SM7, Sennheiser MD421 och MD21 till exemepel.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Intressant, Orpheus lät spännande jämfört med dom andra.

Det jag tycker är intressant är väl att det inte finns en mick som utmärker sig som bäst utan snarare att vilket sound man vill ha avgör mickvalet. (Som vanligt)

Kul lyssning och tack igen då!

Redigerat av drloop
Postat

Fint test. Jag hör inga större skillnader. Röde NT5 låter väldigt bra. Lika gillade jag den billiga JJLabs stormembranaren.

Undrar om skillnaderna skulle bli större eller mindre med bra kompression, lite eq + reverb? Men nog är det helt klart att det går att spela in snyggt även med billigare mickar.

Bandmickarna tycker jag inte låter bra, det är nåt fel med ljudet från dem, även de dyra. En AKG C414 vore nåt att läska sig på.

Tack för ditt svar!

ja, det var roligt att höra att det är sån liten skillnad. Men just för mig som driver kommersiell studio så byter jag hellre mick än slår på nån EQ som får det hela att låta mer onaturligt. Men för alla hemmapulare så är jag glad att testet visade att man kan få suveräna resultat även med en 800kr mick.

Postat

Bra initiativ! 🙂

Jag lyssnade igenom filerna och fastnade framförallt för Neumann KMS84. Gillar närheten. Det gör mig inget att den är lite blygare i toppen än många av de andra. Dubbar man akgitarrer (en situation jag hamnar i ganska ofta) är krispig diskant inte direkt något plus. Dessutom var den inte alls lika bumlig som de felsta andra mickarna.

Bland stormembranare fastnade jag för Sontronics Orpheus och Manley Ref C. Betydligt köttigare än KMS84 men ändå med grepp om mellanregistret.

Hade varit kul att höra lite dynamiska alternativ här också. Shure SM57, SM7, Sennheiser MD421 och MD21 till exemepel.

Hej, tack för svaret!

Håller absolut med, tycker vintagemickar generelt har lixom en skönare topp, och som du säger, för mkt av den där moderna kanske lite jobbiga toppen gör det jobbigt i en mix. Tycker även Line Audio CM3 har en lite "dyrare" topp och inte lika fejk..

Ah, jag gillar Sontronics väldigt mkt också, och Manleyn greppar det mesta med bra separation och luft ...

Det kommer komma tester med dynamiska mickar oxå ... 🙂 Very soon.

Postat

Intressant, Orpheus lät spännande jämfört med dom andra.

Det jag tycker är intressant är väl att det inte finns en mick som utmärker sig som bäst utan snarare att vilket sound man vill ha avgör mickvalet. (Som vanligt)

Kul lyssning och tack igen då!

Ja, Sontronics mickarna är coola, dom är ju designade av en engelsk snubbe och tillverkas i China.

Precis, inte nån av mickarna man direkt ramlar av stolen för, utan man kan tänka att byta mick istället för att dra på en EQ. Lite så jag jobbar med alla källor. 🙂

Tack för att ni lyssnar allihopa!

Postat (redigerat)

KMS84 låter kanon! Vilken musikalisk mick. Röde NT2A låter mycket dyrare än den är, passade källan väldigt bra här.

3 av 4 mickar i testet har någon form av kvalitet som man hade kunnat använda på denna källan. Det roligaste är att de billiga mickarna gör så bra ifrån sig.

Nån mer än jag som tyckte det lät lite bättre med Röde NT5 än CM3? Eller att NT5 är överdrivet krispiga?

Jag tycker nog att CM3 lät mer balanserad. Överraskande bra. NT5 sticker lite iväg för mycket i diskanten, och framhäver ~200Hz för mycket.

Och edit: FAN.. vad TW15 låter bra.

Redigerat av desvaenger
Postat

Tack så mycket för detta! Riktigt intressant att höra skillnaderna och att de billigare mickarna står sig så pass bra.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Intressant att det egentligen inte är några större skillnader på ljudet. Hade förväntat mig tydligare olikheter i kvalitet med tanke på allt man hör om U87, etc och prisskillnader. U87 låter dock lite mjukare i toppen än t ex NT2-A som är mer diskantrik. Låter nästan som man använt en DeEsser på U87:an (nu pratar jag om sångklippen).

Redigerat av Soxic

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.