Jump to content
Annons

Hur gör ni rent i datorn?


mickestrang

Recommended Posts

Läste på Sweclockers om hur folk gör rent i burken.

Många kör med tryckluft, jag har inte testat detta själv men borde inte dammet bara fara runt? Själv dammsuger jag...

använder plastmunstycke och jag låter aldrig munstycket vidröra någonting utan håller det ca 2 cm ifrån. Har gjort så nu i över 15 år....aldrig några problem. Inga komponenter tar skada och det blir ta mig tusan soprent.

Hur gör ni?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

samma....av med chassit och dammsuger....

(men jag skulle få en flaska med kompimerad luft f

ör tangentbordet av min syrra

men det kanske inte räknas till dator.)

mvh

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

så Ludde...borsta lite för att få loss dammet och sen dammsuga upp det? Låter smart

Redigerat av mickestrang
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Manuell handpump som man blåser upp luftmadrasser.

Kompressor är inte bra att använda, då trycket nog kan skada. (Känns så iaf) Sen så kom det ibland vatten ur våran, och annat jox... Men kanske bara för den används ute och var gammal ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder tryckluft till datorer och maskiner på jobbet. Funkar jättebra och det har aldrig skadat något eller någon 😉 . Man ska kanske inte köra för högt tryck eller för nära men det blir riktigt rent och man behöver inte lossa mycket delar för att få loss allt damm. Ett par bar räcker lätt.

Man ska nog passa sig för billiga "hobbykompressorer" dock för dessa kan ha mycket damm och olja med i luften då de ofta saknar bra filter och ofta läcker olja in till tanken. Dessutom kan det finnas mycket fukt i den komprimerade luften så man måste dränera tanken ofta och helst ha en kyltork eller en vattenavkiljare. Jag dränerar nog ut 1 liter vatten i veckan på våran huvudkompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

så Ludde...borsta lite för att få loss dammet och sen dammsuga upp det? Låter smart

Japp..en liten målarpensel som jag borstar med under tiden jag dammsuger datorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar dammsuga på "vettigt" avstånd för det mesta utom i närheten av hårddiskarna. Hårddiskvaggor plockas ut och torkas försiktigt med handen. Tops på CPU-fläkt och chassifläkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ofta kör ni? Och när vet ni att det är dags för städning, så att säga?

När jag uppfattar att PC:ns fläktar går i högre varvtal och väsnas mer än vad jag minns att de gjorde för ett halvår sedan, då är det dags. 😄
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...