debatt Postat 22 maj 2011 Postat 22 maj 2011 Satt och spelade in audiospår (ak gitarr) - två mono med mikar. Dessa var fantommatade kondensatormikar. Timmen blev sen och jag kände för att lajna in elbas. Skulle sätta in den i ingång 2 av de fyra på fronten. Ljudkortet är ett M-Audio Fast Track Ultra. Mikrofonerna satt i 3an och 4an framtill. Hörde inget från basen hur jag än bar mig åt. Då slog det mig plötsligt... Fantommatningen var ju alltjämt på även om inga audiosår var aktiverade i Cubase för inspelning med mikarna (ingång 3 och 4 framtill). Satte in så att basen skulle höras i Cubase på 2an [Mono In 2], men det hände ingenting. Då inaktiverade jag fantommatningen, vilket man ska göra INNAN man drar ut mikrofoner (och även innan man sätter i sådana) - om jag fattat rätt. Provar igen med elbasen. Plötsligt fungerar det! Kan man inte ha fantommatning igång om man ska spela in elbas? Slutsatsen måste ju i så fall bli att man inte kan spela in lajnade instrument samtidigt med mikar?? 😳
sixties Postat 22 maj 2011 Postat 22 maj 2011 (redigerat) kollade bilderna på ljudkortet och du har ju en knapp vid varje ingång på framsidan för front och rear ingången. så om du kör basen via baksidans ingång (och väljer "rear" läget) så bör det ju inte bli nån fantommatning på basen. Redigerat 22 maj 2011 av sixties
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.