Naargrimh Postat 21 maj 2011 Postat 21 maj 2011 Hade inte en aning om var jag skulle posta denna tråden men det fick bli här tillslut. Jag vill ha något som hjälper mig hålla takten på trummorna när vi repar helt enkelt. Och har inte en aning om vad jag ska köpa för något som är smidigast. Dom flesta låtar är i samma takt hela låten igenom så jag behöver bara något som hjälper mig med tex ett klickljud. Jag ska kunna ställa in och spara en takt till varje låt. Jag kör med hörlurar på mig när vi repar som går ifrån mixerbordet och dom andra har ljudet ut genom ett PA. Så frågan är.... Vad köper jag för något och hur blir det smidigast att koppla in detta? Har absolut ingen aning om hur jag ska gå tillväga, så därför frågar jag er här 😄
pxm Postat 21 maj 2011 Postat 21 maj 2011 köp en metronom och snäcka. min kommer från Korg. liten och smidig och går på batteri. kan spara och ställa takt och bpm. kostade en 500:ing. mvh
Naargrimh Postat 21 maj 2011 Trådstartare Postat 21 maj 2011 köp en metronom och snäcka. min kommer från Korg. liten och smidig och går på batteri. kan spara och ställa takt och bpm. kostade en 500:ing. mvh Då kommer vi ju till problemet att jag har all musik ifrån resten av bandet i mina hörlurar ifrån mixerbordet. Det kanske går koppla ihop det på något sätt. Går det att ställa in volymen på en metronom?
JJRockford Postat 21 maj 2011 Postat 21 maj 2011 Som trummis är det ju lite speciellt med lyssningen, eftersom man ska ha klicket som inte ska höras någon annanstan. Vi har löst det så att vi köpt en liten fyrakanals-mixer till trummisen (4-500 kr för en Behringe-variant). In i den har vi kopplat tre signaler. Dels ctrl out (stereo) från huvudmixern till en stereo-kanal på trummisens mixer, och sen aux från huvudmixern och klicket in på varsin monokanal på trummisens mixer. Sen använder trummisen hörlurs-uttaget på sin lilla mixer. Där kan han fritt ställa och panorera de tre olika signalerna. Tror att han panorerat ut klicket max åt något håll så att han bara har det på ena sidan. Mixern ska också monteras på ett sådant där litet rejälare notställ, som man kan ställa brevid hihaten, så blir det lätt att justera från låt till låt. Vi har både klick och musik som vi ska synka till. Har spelat in detta på vanliga mp3:or. När man exporterar från Cubase (som jag använder) så är klicket panorerat max till vänster, musiken max till höger. Sen kan man spela upp det från valfri enhet som spelar mp3:or. Jag använder min telefon. Tricket med att panorera ut klick och musik åt varsitt håll är att du kan använda en kabel med stereo-plugg i ena ändan och två mono i andra, så finns klicket på den ena kanalen och musiken på den andra. Musiken pluggar vi in i mixern och kör ut till main/ctrl out, klicket kopplas som sagt in i trummisens mixer.
Naargrimh Postat 21 maj 2011 Trådstartare Postat 21 maj 2011 Som trummis är det ju lite speciellt med lyssningen, eftersom man ska ha klicket som inte ska höras någon annanstan. Vi har löst det så att vi köpt en liten fyrakanals-mixer till trummisen (4-500 kr för en Behringe-variant). In i den har vi kopplat tre signaler. Dels ctrl out (stereo) från huvudmixern till en stereo-kanal på trummisens mixer, och sen aux från huvudmixern och klicket in på varsin monokanal på trummisens mixer. Sen använder trummisen hörlurs-uttaget på sin lilla mixer. Där kan han fritt ställa och panorera de tre olika signalerna. Tror att han panorerat ut klicket max åt något håll så att han bara har det på ena sidan. Mixern ska också monteras på ett sådant där litet rejälare notställ, som man kan ställa brevid hihaten, så blir det lätt att justera från låt till låt. Vi har både klick och musik som vi ska synka till. Har spelat in detta på vanliga mp3:or. När man exporterar från Cubase (som jag använder) så är klicket panorerat max till vänster, musiken max till höger. Sen kan man spela upp det från valfri enhet som spelar mp3:or. Jag använder min telefon. Tricket med att panorera ut klick och musik åt varsitt håll är att du kan använda en kabel med stereo-plugg i ena ändan och två mono i andra, så finns klicket på den ena kanalen och musiken på den andra. Musiken pluggar vi in i mixern och kör ut till main/ctrl out, klicket kopplas som sagt in i trummisens mixer. Det låter som en intressant idé faktiskt. Detta ska jag fundera lite över....
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.