Jump to content
Annons

spela in trummor utan OH?

Recommended Posts

base128 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Som de flesta vet har en studio i källaren väldigt lågt tak och därför blir det lite svårt att spela in akustiskt. Men jag tänkte ljuddämpa väggarna för att

bearbeta med den torra signalen efteråt. Men när jag ställer mig frågan om hur

man spelar in trummor så är det för mesta ett par OH micar övanför.

Frågan är: Låter det tillräckligt bra om man spelar in trummor utan OH? Jag tänkte

bearbeta signalen digitalt efteråt med mjukvara.

Bra att veta kanske att taket är 2 m bara... 🙂

/Mel

Redigerat av base128
Annons
Postat
Som de flesta vet har en studio i källaren väldigt lågt tak och därför blir det lite svårt att spela in akustiskt. Men jag tänkte ljuddämpa väggarna för att

Frågan är: Låter det tillräckligt bra om man spelar in trummor utan OH? Jag tänkte

Bra att veta kanske att taket är 2 m bara... 🙂

/Mel

Det finns ingen regel om att OH mickarna måsta vara ovanför trumsetet. Testa istället att sätta dom en bit framför......

Postat

Om du inte har dem ovanför så kan de väl omöjligt vara "overhead" mickar? 🙂

Postat
Om du inte har dem ovanför så kan de väl omöjligt vara "overhead" mickar? 🙂

Beror ju på lång trummisen är.... 🙂

Nä men allvarligt. Jag tycker att i många fall så låter det bättre om man sätter ett stereopar framför setet. Brukar få lite mer trumljud och mindre cymbaler på det viset....mycket användbart om man vill använda mycket av "OH"-ljudet vid mixning.

base128 (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Om du inte har dem ovanför så kan de väl omöjligt vara "overhead" mickar?  🙂

Beror ju på lång trummisen är.... 🙂

Nä men allvarligt. Jag tycker att i många fall så låter det bättre om man sätter ett stereopar framför setet. Brukar få lite mer trumljud och mindre cymbaler på det viset....mycket användbart om man vill använda mycket av "OH"-ljudet vid mixning.

visst blir ljudet olika beroende på när man ställer mickarna, det kan jag experimentera också. Däremot om man tittar på olika standards, guides, m fl (ex SAE) så finns alltid ett par OH... kanske frågan snarare är hur dessa mickar bidrar att ljudet/mixing blir "bättre", så jag har nog en kriteria att tänka på och är medveten om jag kan kompromissa det.

Tack för komentarerna!

/Mel

Redigerat av base128
Postat

Bry Dig inte om Brojd, han är lite lurig just nu! Jag tycker definitivt att Du ska försöka få till en OH-mickning. Någon annan kan säkert upplysa oss om hur nära taket man vågar gå innan det ställer till det för mycket ljudmässigt. Prova att ha de lite framför och så högt upp Du vågar gå. Det kan ju bli ett slags lyckad mix av OH och rumsmickning. Jag tror dock de är otroligt viktiga för hur Du kommer att lyckas med trumljudet.

Postat
Bry Dig inte om Brojd, han är lite lurig just nu! Jag tycker definitivt att Du ska försöka få till en OH-mickning.

? 🙂

Postat
Däremot om man tittar på olika standards, guides, m fl (ex SAE) så finns alltid ett par OH... kanske frågan snarare är hur dessa mickar bidrar att ljudet/mixing blir "bättre

Jag tycker att OH är en överskattad 'standard'. Det beror iofs väldigt mycket på vilket typ av trumset man ska spela in och vilken typ av ljudbild som eftersträvas.

Min erfarenhet är att det kan vara svårt att hitta en bra balans mellan de olika cymbalerna om man utgår från en nära OH.

Om du istället (på grund av din låga takhöjd) utgår från en rumsmickning i stereo så kan du ju komplettera med närmickning av de cymbaler som du upplever drunknar i ljudbilden (t ex närmick på hi hat och/eller ride).

Postat

Jag får ställa in mig i det led som definitivt förespråkar OH-mickar. Det beror oxo som tidigare sagt på vilket typ av ljud du vill ah - men vill du att det ska låta akustiska trummor skulle jag vilja säga att det är ett måste.

En trumma som är mickad på 2 cm avstånd låter helt enkelt inte som en trumma från en meters avstånd (eller mer) och det är ju så man brukar höra trummor.

Hur täntke du göra med cymbalerna om du inte OH-mickar förresten? Närmicka dom? Då skulle jag definitivt använda mickarna till OH på hela sättet istället.

Jag har OH-mickat med en takhöjd som nog är lägre än den du hade, och jag är tämligen nöjd med resultatet.

Körde med varianten att jag satte mickarna på värsin sida o lite bakom om mina öron.

Se till att du får lika långt till virveln från bägge mickarna - annars kan du få en lite sned ljudbild, då virveln mycket starkt kommer att plockas upp i OH-mickarna.

Kom oxo ihåg att kolla fasfel om du närmickar kagge och virvel

Lycka till!

//Jesper

Postat (redigerat)

Man kan absolut spela in, och då placera ett stereopar mikar framför trumsetet. När jag har gjort så har jag ofta haft mikarna ungefär en meter framför setet, ungefär i höjd med baskaggens överkant. Det har räckt med en närmik på virveln för att komplettera. Jämfört med att mika över setet blir det skinnigare ljud från pukor och baskagge, och mörkare från cymbalerna.

Jag tycker att det låter som rätt sak att testa i ditt rum, men prova dig fram! Här är lite mer om att spela in trummor med tre mikar: klick

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
base128 (oregistrerad)
Postat
Jag har OH-mickat med en takhöjd som nog är lägre än den du hade, och jag är tämligen nöjd med resultatet

*impad* .. antar att du använde av dig ett fett dämpat tak..

Läste precis en artikel i studio som du kanske tycker är intressant...

ska kolla upp i tidningen.. *hur kunde jag ha missat* 😛

Jag tycker att det låter som rätt sak att testa i ditt rum, men prova dig fram! Här är lite mer om att spela in trummor med tre mikar: klick

Tack Henrik! du har en viss tendens att svara rätt på alla frågor 😏

Tack för alla komentarer.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Bra att veta kanske att taket är 2 m bara... 😳

/Mel

Ställ en stereo mik strax bakom o över trummisens huvud, riktad ner mot trumsetet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.