Dr Arthur Krause Postat 29 februari 2004 Postat 29 februari 2004 När jag kör Vst instrument i Cubase VST 5 så får jag det endast att fungera när jag använder 44.1kHz samplingsfrekvens på mitt ljudkort (M-Audio 1010LT). 1010LT går ju att ställa in upp till 96kHz men då blir det som sagt inget liv i instrumentpluggarna. Går det bara att köra Vst instrument med 44.1 kHz? Det hade ju varit trevligt att nyttja 1010LT hela kapacitet då man önskar spela in audio i 24bit 96kHz och samtidigt ha igång Vst syntarna.
Claes Holmerup Postat 29 februari 2004 Postat 29 februari 2004 Det finns nog en hel del VSTi som bara går att köra med 44.1kHz - men alla nyare fungerar som regel mer fritt när det gäller samplingfrekvensen. ...fast det där med 96kHz och om det gör någon nytta, är till mycket stor del en akademisk fråga... 😉 Du kan lugnt nöja dig med 44.1kHz om du vill. Det är det dynamiska omfånget (bitdjupet) som gör den riktigt stora skillnaden. 🙂
Dr Arthur Krause Postat 1 mars 2004 Trådstartare Postat 1 mars 2004 Tack! M-audio kortet har 24 bitar som max. Finns det då någon mening med att spela in i 32 bitars true tape i Cubase Vst 5?
Claes Holmerup Postat 1 mars 2004 Postat 1 mars 2004 (redigerat) Det är fortfarande 24-bits dynamik även om du använder 32-bit FP - men finessen med 32-bit FP är att det blir en flytande referens, vilket gör att du får ännu lite mindre brus... 😉 Bara för att förtydliga lite extra: Det finns inga 32-bits ljudkort - men du kan ändå spela in med 32-bit FP. Redigerat 1 mars 2004 av Claes
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.