Jump to content
Annons

Hur bygger man en 1D diffusor?


cborg

Recommended Posts

Halloj Studiobyggare!

Jag tänkte fråga om det är någon som har länkar eller metodbeskrivning och bilder för att bygga en diffusor. Främst 1D.

Och då tänker jag inte på teorin bakom utan det praktiska byggandet!

Med och utan mellanväggar, vilket material (snyggt trä, skivor, målas?) , hur det skall sågas, limmas eller skruvas med mera.

Tänkte göra det till mitt "regniga sommardagar"-projekt i så fall.

Det finns en hel del länkar på forumet om diffusorer men många att plöja igenom för att hitta praktiska exempel. Så jag tänkte jag frågar om lite hjälp direkt.

Så vad har ni för tips som jag inte hittar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Schysst, det vore toppenintressant!

Jag tycker det verkar vara lite pilligt, minst sagt. Skulle gärna kunna göra nån bedömning på insatsen innan (eller om) jag själv försöker mig på.

Och vi älskar ju alla bilder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Spännande projekt Cborg!

Jag tror det är enklast om du fräser ur spår för delarna/väggarna i över respektive understycket. Sedan skulle du kunna göra en limjigg för delarna/väggarna så det blir smidigare om du ska göra flera. Lista sedan av med en smäcker profil / vinkellist så blir spåren dolda.

Enklast är nog att bygga i MDF som även finns genomfärgad från 4 mm och uppåt. Ska bli kul att se Christians bygge med bilder och tips.

Hälsningar / Björn

Edit: Undvik att använda plywood till delarna. Bra mycket svårare att få rakt om man inte har en ordentlig fixtur.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

här kan du se hur man bygger:

http://www.mh-audio.nl/Diffusor.asp

komm ihåg att det ska va tätt i alla fogar, men det räcker nog att man limmar tight.

jag har dock byggt så här, dvs inga spår i ytterramen. har man bara hårt och oböjligt skivmaterial till mellan väggarna så funkar det. jag använde 4mm plywood men det är ingen höjdare, risken är att dom böjer sig i dom djupare facken. mdf är nog bättre.

limmade med skika 500, bara att "pussla ihop" och låta torka.

post-19551-0-18025200-1305737760_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Here it is..

Efter diverse funderingar och laborerande i programmet QRDude fick jag fram en designfrekvens som jag tyckte var vettig. Min difusor har en designfrekvens på 500Hz. Vad jag förstått är den aktiv ungefär mellan 250 och nästan 3kHz.

Men nu var det själva byggandet det handlade om.

Jag provade mig fram under byggandets gång då jag inte visste hur jag skulle få ihop den.

Jag har hittills bara byggt en men ska bygga en till nu i sommar. Har förstått att bara en inte är så effektiv.

Jag började med att ringa trävarubutiken och måttbeställa spånskivor. Två bottenplattor och ett bakstycke i 12mm spånskiva.

Till mellanväggar som jag kallar fenor använde jag 4mm plywood. Även de måttbeställda i butik.

Precis som Weelness skriver rekommenderar jag inte plywood till fenorna! De är för livliga. Dött trä är ett bra trä! Så tunna skivor har en tendens att vilja slå sig och böja sig.

Jag skulle gärna se lite tips här på lämpligare material.

Det första jag gjorde var att fräsa spår i botten och överdelen. Dessa fräste jag så djupt att jag hade 3mm spel i topp och botten stycket sedan när fenorna skulle passas in. Att jag fräste så djupt var för att jag ville ha lite justeringsmån samt att dessa ändå skulle fyllas med mycket lim. Nästa gång tänker jag fräsa med kanske bara 2mm spel då det garanterat räcker.

Jag tror att fräsverktyget var 4.8 mm. Det är helt ok då fenorna sitter som en smäck trots detta spel.

post-10616-0-06262100-1305739933_thumb.jpg

Nästa steg var att fästa brunnsbottnarna mot fenorna, alltså de bitar som bestämmer varje brunns djup. Även dessa byggdes i spånskivor. Jag mätte och ritade på fenorna och sedan limmades bottnarna mot dessa. Det var ungefär nu jag märkte hur svårt det var att få detta rakt. Det verkar heller inte finnas bra tvingar till detta ändamål, så ett bra jiggpatent efterlyses härmed nu på detta forum!

post-10616-0-48195100-1305740038_thumb.jpg

När allt var limmat började jag montera de färdiga modulerna en och en i respektive skåra. Man bör vara noggrann när man märker upp respektive modul så de hamnar på rätt plats. Här använde jag tvingar och träklossar för att fixera dem på rätt plats.

Vred man lite för hårt så sa det knak och sedan var det bara att börja om med limmet..

post-10616-0-35024700-1305740114_thumb.jpg

Som ni ser byggde jag den ståendes. Rekommenderas inte! Då minsta lilla skevhet kommer att göra det besvärligt att få på locket. Till nästa ska jag bygga den liggandes och montera modulerna med bakstycke samt botten och överdel på plats.

post-10616-0-18640300-1305740177_thumb.jpg

post-10616-0-05009400-1305740496_thumb.jpg

Facken som blev bak i lådan fyllde jag med isolering. Alla fack tätades med fog. Där fick jag bygga en egen plastpip så man kom in i de djupaste facken.

Tyvärr kommer jag inte åt några färdigbilder nu då jag inte är hemma.

Men om man bara är noggrann och ser till att ha räta vinklar och rätt verktyg ska det inte vara så svårt. Jag var för ivrig och okunnig när jag byggde denna därför fick jag vålda ihop det sista.

Kom gärna med frågor och idéer hur man bygger dessa bäst! Jag ska bygga en till och behöver hjälp på traven.

Åter igen tror jag att en kreativlösning på en jigg för fenor/brunnsbottnar hade gjort arbetet lättare! Och ett bättre alternativ till plywood.

Christian

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jättekul att få se ditt diffusorbygge Christian! Jag kan skissa ihop ett enkelt jiggförslag och posta här i tråden.

hälsningar / Björn

edit: kul också att se ditt bygge adrumdrum

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Christian och adrumdrum:

Va nice att se era byggen!!

Men det verkar som sagt vara en hel del pilleri, man verkar inte komma undan helt enkelt. 🙂

Har ni någon uppskattning på hur lång tid själva bygget tog?

Björn: Trevligt att få med din expertis här! Väl behövligt från min sida iaf.

Sen undrar jag om ni tror det går att få skivorna frästa på vanlig bygg-handel eller om måste man söka upp någon specialiserad såg? Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lite pill men absolut inte skitsvårt! Jag menade inte att avskräcka.. Mitt bygge tog kanske 15-20 timmar men då målade jag varenda bit två gånger. Halva tiden gick åt att måla samt klia sig i huvudet :-) Beijer kapade men kunde inte fräsa. Biltemas fräs duger nog gott och är inte särskilt dyr (tror jag). Sen är det nog vettigt att göra som Adrumrum hade gjort med "klossar" i över och underdel. Så man får något stadigt att förankra fenor/bottnar i. 24kg tror jag vikten blev tillslut. Med Björns jiggmall slänger vi snart ihop en sån här på 4 timmar;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen fara, jag är absolut inte avskräckt utan jag kommer försöka göra en liten estimering på tid och kostnad innan jag kör igång. Vill inte ha några halvfärdiga projekt efter sommaren. 🙂

Dessutom verkar det ju vara flera som kanske kör igång. Det blir häftigt att se isåfall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hejsan!

Som jag ser det så skulle man kunna göra på flera olika sätt när man bygger och monterar ihop en sådan här konstruktion. Jag återkommer med en annan variant lite senare men här kommer ett förslag på en enkel limjigg som man för en billig penning skulle kunna göra för att få till raka och tajjta limningar på facksektionerna om man inte har tillgång till limbänk och ordentliga knektar.

Vad det gäller materialval så är det enklast att få till ett både snyggt och rakt resultat med MDF. Allt trämaterial är levande material, så också MDF men den är jämförelsevis formstabil. Plywood är starkt vad det gäller brotthållfasthet men har tyvärr en tendens att bågna beroende på att den består av flera lager av krysslimmat fanér, vilket gör att den oftast har inbyggda spänningar i sig. En annan nackdel kan vara att det krävs mer arbete för att få en snygg finish på ändträet. Plywood säljs i olika kvaliteér och 1:a sortering björkplywood är oftast väldigt rak och utan håligheter. Denna brukar man dock ej finna på byggvaruhusen, utan man får köpa den hos någon trävaruagentur eller hos närmsta finsnickeri. Snyggast är nog att köra med massivt virke men det kräver god vana om man vill få det rakt och snyggt. Viktigt är då att träet är ordentligt nedtorkat (under 10% fuktkvot) och att man har ordentlig skärpa på verktygen.

Alla som har limmat trä vet hur svårt det kan vara att fixera bitarna när de kommer under press. Det bara glider omkring hejj vilt. Antingen så kan man spika i några dyckert (MDF bör förborras) eller så använder man en jigg / limfixtur. Vanligt trälim i sig är ju inte starkt utan det blir starkt först när träytorna möter varandra under press.

Jiggvarianten som skissen visar (det kommer behövas en till vid slutmonteringen av facken) hade jag tänkt att man kan skruva fast i en rak och stabil bordsskiva alternativ en kraftigare lamellskiva. Tanken är att man skjuter in de färdigkapade "fenorna" till de djup man vill ha på "avdelaren". Om man tex. har tre olika djup på sin diffuser så kan man borra motsvarande stopphål på baksidan och stoppa sprintar i dessa så att man får exakt samma avstånd på respektive modul man limmar.

När detta är gjort trycker man bara in de färdigkapade avdelarna ovanifrån och låser/pressar dom mot "fenan" genom att dra åt byglarna. Jag kan tänka mig att det bli lagom med 4 - 5 byglar per meter. Byglarna kan vara vanligt plattjärn eller hårdare träslag/plyfa som man borrar hål i. Om jiggen görs i trä så finns det ju skruvar som har trägäng i ena änden och maskingäng i andra änden och där kan man ta vingmutter eller mutter men planbricka under. Gängstång är ett annat alternativ. Man skulle också kunna göra jiggen av två U-balkar i stål och skruva bygeln i de övre flänsarna.

Hälsningar / Björn

post-27276-0-58128300-1305834713_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej Hopp!

Här kommer en annan variant som jag hämtat inspiration från när jag var i tonåren och gjöt glasfiberskrov, vingar etc. till modellplan och båtar. En del gånger hade jag kvar cellplast kärnan och en del gånger frätte jag bort den med aceton.

Om man bortser från att gelcoat är en väldigt hård yta så skulle det vara enkelt att göra en trämodell av difussorn och sedan gjuta en negativ form i glasfiber (med gelcoat först).

Med denna tanke som grund skulle man helt sonika kunna göra följande (fast i trä då förstås):

RAM

• Kapa till bitarna till ramen

• Fräsa ur spår (går även att såga med dom mer avancerade klingkaparna som kan ställa djupet med ändstopp)

• Limma ihop ramen

FENOR

• Limma och tryck ner fenorna

DISTANSER FÖR AVDELARNA (bottnarna)

• Klyv till cellplastbitar (det grå bitarna på skissen) som passar i facken och med den uträknade höjden

• Lägg ner cellplastbitarna i respektive fack

AVDELARNA (bottnarna)

• Kapa till botten/avdelarbitarna med exakt mått för facken

• Limma med poluretanlim och tryck ner bitarna mot cellplastdistanserna. Spraya vatten så att limmet kan härda och expandera. För att hålla styrsel på fenorna under limningen kan man göra en liten "kam" (se bif. bild).

En annan variant man skulle kunna göra (om man har tillgång till en klyvsåg) är att tillverka diffusormoduler av ett massivt limträstycke. Då ställer man bara önskat djup på klingan och kör ur spår ur trästycket. Sedan limmar man bara ihop några till önskad bredd.

Hoppas att fler hoppar på denna brainstorming. Sånt här tycker jag är kul🙂Återkommer med lite fler varianter!

Hälsningar / Björn

post-27276-0-45795300-1305894971_thumb.jpg

post-27276-0-40610300-1305894989_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips om man inte har tillgång till egna snickerimaskiner. Gör en ritning och en tydlig kaplista och gå till ett finsnickeri så kapar dom upp bitarna. Du får du bättre kvalitet på materialet och det blir billigare än de tjänster som byggvaruhusen erbjuder.

Hejja! / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Suveränt Björn!

Mycket intressant.

Jag sitter o klurar på vilken variant eller kombination jag ska försöka mig på. Om jag lyckas komma på något bra så säger jag till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag funderade på om man inte skulle kunna göra en justerbar variant. Denna skulle man kunna bygga rätt så stor och ha 6 st justerskruvar (snyggt försänkta torx) i varje fack. Då kan man ju justera sin diffusor!

Denna konstruktion blir egentligen ännu enkalare att både bygga och lacka. Man gör först en ram enligt ovan med urfrästa spår för fenorna. Man få ev. använda lite ricinolja när man ska justera , ifall gummilisten kärvar 🙂.

Vad tror ni om denna idé?

Hälsningar / Björn

post-27276-0-12943300-1305995850_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

I kväll gjorde jag ett enkelt experiment för att se hur lång tid det egentligen skulle ta att bygga en diffusor med så enkla medel som möjligt. Jag tog lite material från skräpkorgen och har endast använt kapsåg, hammare, spik, lim samt tvingar. Alltså perfekt som ett DIY-projekt. Under arbetets gång fick jag en idé om att göra avdelarna svängbara så att man kan ställa den antingen som diffusor eller absorbent (eller an variation av dessa). Som ni ser så gjorde jag en av modulerna på det sättet. Mindre än en timme tog detta projekt. Hoppas med detta kunna inspirera till några byggen 🙂

Hälsninga / Björn

post-27276-0-93067400-1306354115_thumb.jpg

post-27276-0-30924400-1306354129_thumb.jpg

post-27276-0-63281200-1306354144_thumb.jpg

post-27276-0-84800600-1306354155_thumb.jpg

post-27276-0-84783300-1306354180_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Galet grymma byggen Björn. Man blir lite imponerad. Här tar det två veckor att måla några bräder. Haha. 🙂

Men roligt att se att det går att göra med relativt enkla medel och inte tar så lång tid om man har kunskapen!

(semester nu tack ... )

Link to comment
Dela på andra sajter

Galet grymma byggen Björn. Man blir lite imponerad. Här tar det två veckor att måla några bräder. Haha. 🙂

Men roligt att se att det går att göra med relativt enkla medel och inte tar så lång tid om man har kunskapen!

(semester nu tack ... )

Vad kul att du blev inspirerad!🙂 Jag tyckte det var kul att visa på att manegentligen inte behöver så avancerad utrustning. Om man inte har en kap så känner man säkert någon som man kan låna av. Vad tror du om idén med vridbara paneler med isolering (+ tyg naturligtvis) bakom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Häftig ide!

Vad jag har läst så skall det vara så tätt det bara går för att diffusorn skall fungera optimalt och inte absorbera allt för mycket. Kanske kan din konstruktion påverkas något av att det inte är riktigt tätt dvs att absorptionen blir lite högre och diffusionen något lägre än om den är helt tätad.

Men i ett liverum tror jag det skulle vara en klockren konstruktion!

edit: Det finns något som kallas louvered absorbers, absorbenter med typ persienn framför. Liknande din ide fast utan den uträknade diffusionen i stängt läge.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har läst så skall det vara så tätt det bara går för att diffusorn skall fungera optimalt...

ja, jag skrev det tidigare i tråden.

men jag tror att det bästa är att bygga som min "riting" men man fräster eller sågar spår i ytter ramen som extra stöd för "fenorna".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej adrumdrum! Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Jag gjorde bara en protoyp för att se hur man skulle kunna tillverka en 1D diffusor på enklast möjliga sätt. De tre första facken är helt täta. De 4 e facket med vridbar vinge var bara en vild idé som kom till i stundens byggiver 🙂 Som cborg skriver så kan ju en sån variant vara otroligt användbar i ett liverum då denna variant kan erbjuder både absorbtion eller reflektion i önskad mängd, beroende på vilken karaktär man vill ha i rummet.

hälsningar / Björn

Kom i skrivande stund på ett ännu enklare sätt att bygga facken. Man spårar fenorna och skjuter in botten sektionerna i dessa spår. Ska prova detta i morgon kväll om jag får tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott att se hur kreativiteten inte bara flödar utan verkligen sprutar! Ditt jiggbygge tror jag starkt på Wellnesss. Ska använda din ritning som förebild och bygga en i u-profil. Tänkte lägga dessa på en justerbar distans på en större träskiva av något slag.

Fråga: Var kan man hitta mdf i 4mm och i ca 40x100 cm? Heter dessa skivor något specielt, och är inte dessa svindyra? Tänker att man kanske med en enkel list annars kan staga upp vanlig plywood? Så den blir mindre "vridbenägen"..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tjena Christian! Jag förstår hur du menar. Tänk bara på att det blir dubbla skiljeväggar om man gör den som ett U.

Om du kör med plywood så rekommenderar jag att använda första sortering björkplywood (andra sortering har en bara en godsida och är full med kvistar på baksidan) och det köper du enklast hos närmsta finsnickeri. Där kan du också köpa MDF eller HDF och har dom inte det hemma kan dom beställa. Jag brukar köpa skivor hos ett lokalt snickeri och klyver sedan dessa hemma när jag gör finsnickerier.

Har du inte kap / klyvsåg så kan du säkert be snickeriet kapa till bitarna så du får jämna fina snitt. För att staga upp fenorna kan du ju göra passbitar mellan fenorna i mitten

Jag tycker adrumdrums ritning är mycket bra. Det krävs dock lite mer jobb och finlir att bygga på detta sätt.

Hälsningar / Björn

Edit: Bif. en bild på en fackkonstruktion som är gjord i 4 mm björkplywood och "fenorna" är ihoplimmade "halvt i halvt".

post-27276-0-99030900-1306400896_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

I jakten på enklast möjliga konstruktionslösning kom jag på denna variant (se bif. skiss). Här skulle man kunna använda sig av standardämnen som finns på byggvaruhusen. Låt oss säga att man gör facken 70 mm breda. Då bygger man först ramen av 4 bitar. Sedan gör man helt enkelt en upp och nedvänd jigg av 70 mm virke och med den höjd (blir djupet) man vill ha på facken. Dessa är markerade svart i skissen.

Man lämnar ett mellanrum mellan varje bit motsvarande tjockleken på fenan. Sedan lägger man ramen runt jiggen och stoppar in fenorna i mellanrummen mellan de svarta distanserna. Nu har man alltså baksidan på diffusorn vänd uppåt. Sedan fyller man facken med fogskum, vilken expanderar och limmar ihop både fenorna och bottendelarna till en enhet. Man får nog dra ett snabbt varv med latexfog i skarvarna innan skumningen så att inte skummet trycks ut på baksidan. När skummet härdat kan man kapa bort överflödigt6 skum med en 0.11 gitarrsträng eller kanthaltråd som kopplas till en batteriladdare. På detta sätt borde man kunna hålla ner på matrialtjocklek (=lägre vikt) samt att hopfogningen av delarna "sköter sig själv" mer eller mindre.

Hälsningar / Björn

post-27276-0-09965700-1306420259_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit riktigt intressant att bygga en Qrd diffusor i frigolit.

Vet att en person här på forumet byggde en Skyline diffusor med vattenskärda bitar

som han limmade i hop med lim som inte smälter frigolit.

Fördelarna med frigolit är flera: Låg vikt, billigt att köpa, Lätt att skära.

Att skära frigolit görs enkelt med en sådan här:

Frigolit smält skärare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit riktigt intressant att bygga en Qrd diffusor i frigolit.

Vet att en person här på forumet byggde en Skyline diffusor med vattenskärda bitar

som han limmade i hop med lim som inte smälter frigolit.

Fördelarna med frigolit är flera: Låg vikt, billigt att köpa, Lätt att skära.

Att skära frigolit görs enkelt med en sådan här:

Frigolit smält skärare.

Halloj KaH!

Intressant idé med cellplast skyline. Är dock osäker på om hur lämpligt cellplastens yta är för detta?

Bra tanke med skärverktyget där men tyvärr så måste jag säga att det är rätt svårt att få jämna snitt med detta handhållna verktyg (har testat det). Betydligt bättre och billigare 'är faktiskt att ta ett gammalt bord och borra ett litet hål i mitten. Skruva fast en krok i taket och fäster en kanthaltråd eller dyl. som sträcks ut med hjälp av en tyngd längst ner. Anslut sedan en batteriladdare med en klämma upp och en klämma nere så har man en "smältbandsåg" som skär helt vinkelräta snitt. Värmen reglerar man med avståndet mellan klämmorna.

hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj KaH!

Intressant idé med cellplast skyline.

jag har byggt 9 stycken PRD(skyline) i jackofaom xps som jag målat med akrylfärg(för att få en tät och tillräckligt hård yta)

kapade upp skivorna(vanlig klyvsyg) till långa bitar på 40x40mm(gånger skivans längd) som sedan kapades i mindre bitar som limmades på massonit skiva(590x590 för att passa i ecophon connect skenor i taket). limmade med pl200.

anledningen var enbart att hålla ner vikten och slippa skruva in i takreglar. dom blir ju inte lika hållbara som trä eller mdf.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har byggt 9 stycken PRD(skyline) i jackofaom xps som jag målat med akrylfärg(för att få en tät och tillräckligt hård yta)

kapade upp skivorna(vanlig klyvsyg) till långa bitar på 40x40mm(gånger skivans längd) som sedan kapades i mindre bitar som limmades på massonit skiva(590x590 för att passa i ecophon connect skenor i taket). limmade med pl200.

anledningen var enbart att hålla ner vikten och slippa skruva in i takreglar. dom blir ju inte lika hållbara som trä eller mdf.

Mycket smart upplägg för att hålla ner vikten vid montage i innertak adrumdrum! Smart också att lacka med akrylfärg för att få en hård yta - jag tänkte inte så långt ju 😛

En fråga, byggde du dina 1 D diffusorer av MDF eller cellplast?

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...