Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett projekt i SONAR X1 med Superior Drummer på ett spår (gitarr/bas på övriga).

Allt har funkat perfekt. Efter en defragmentering med Auslogics så märker jag nu vid uppspelning av projektet

i SONAR att just Superior hoppar över vissa slag, en hihat-öppning där, en crash där och en virvel här igen.

VARFÖR?? Det sker efter att det gått några takter, och då hör jag det då och då.

* Det är inget fel på MIDI-informationen på spåret, för då jag hör en sektion där vissa slag utelämnas,

spolar jag tillbaka och kör sekvensen igen, och då går det helt smärtfritt.

* Av samma anledning bör det inte vara några samplingar i biblioteket som fattas, då jag på samma sätt,

när jag hör uteblivna slag i en takt, spelar samma stycke igen och då går det svinbra. Samplingarna

ska finnas där och trigas av den info som finns på midispåret.

* Inga problem med uppspelning av de andra audiospåren. Heller inte fel på effektpluggar som reverb e.d

som då skulle påverkat de andra spåren också. Enbart trummorna.

Kan det vara defragmenteringen som skyfflat runt samplingarna och på något sätt försvårat diskavläsningen

i realtid? Eller nå'n med annan input?

Best,

R

Annons
Postat (redigerat)

Nyinstallerat Superior, men problemet kvarstår. Ibland läser den av ett cymbalslag i en sekvens. En annan gång

väljer den att inte göra det. Så midi-infon finns där. Samplingarna finns där. Den vägrar bara läsa informationen

då och då. VARFÖR????!

Redigerat av JohnRick
Postat (redigerat)

Dra till "recording review - forumet" i stället - du har redan hunnit få tre svar där på halva tiden...

Redigerat av JohnRick
Postat

Sonar vet jag ingenting om, men det skulle kanske kunna vara att du har för liten buffer inställd (för låg latency) så att datorn inte hinner med att spela upp allt korrekt...

En defragmentering lägger bara ihop filfragmenten så att det går snabbare att läsa varje enskild fil, så det borde inte ställa till sådant. Det är klart, att om du inte har en separat disk för ljudbiblioteket, utan har det på samma disk som operativsystemet, så påverkas det av operativets fragmentering och kan kanske bråka för att det slängs ut på olika ställen vid defragmenteringen beroende på var det finns plats - men det borde funka om du höjer latency i så fall också, tycker jag.

Postat

Yes Claes. Tack för input. Faktum är att jag slet mitt hår strax innan du skrev och kom på att det enda jag kan fibbla med är

MIDI-latencyn som gäller vid playback (alltså inte den "vanliga" latencyn). Ökade denna med 50 ms (upp till 300ms) och då funkade det.

Skumt dock, då det funkade som en klocka på 250 ms innan defragmentering.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.