Jump to content
Annons

Byta BPM på befintligt projekt?


BAWS

Recommended Posts

Hej,

Jag startade ett nytt projekt där jag skulle lägga på vers och refräng på en redan befintlig låt, dvs en befintlig MP3

Jag la in ett spår med MP3an och sen några spår med vers osv.

Jag tänkte aldrig på vilken BPM det var så jag lät det vara default vilket är 130.

Saken är att jag nu hittade orginal Logicfilen till musiken. vilket är 90. Jag skulle vilja bounca den till det projektet där jag börjat spela in vers osv.

Men allt ligger ju på 130 BPM där.

går det att ordna så att röst är 90 BPM utan att förstöra det inspelade? och sedan lägga till den bouncade musiken som är 90BPM

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

går det inte att exportera rösten från 130 projektet till en wav fil som du sedan importerar till ditt andra 90 bpm projekt?

ljudfiler brukar väl inte påverkas av bpm, det är väl bara midi?

Link to comment
Dela på andra sajter

går det inte att exportera rösten från 130 projektet till en wav fil som du sedan importerar till ditt andra 90 bpm projekt?

ljudfiler brukar väl inte påverkas av bpm, det är väl bara midi?

Ljudfilerna är ju inspelade till ett annat tempo, så dom kommer synka fel.

Prova att i originallåten höja tempot, samt att du timestretchar ut de spår som inte är midi. Jag tror att det kommer låda lite risigt tyvärr, men det är bättre om du gör det individuellt på alla separata spår än om du kör hela låten. 40 BPM är rätt stor skillnad i tempo.

Video om timestretch:

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådskaparens fråga är väl snarare hur man undviker att ljudfilerna timestretchas när tempot i projektet ändras, eller ?

Kör själv ett för gammalt logic för att kunna svara på frågan.

Saken är att jag nu hittade orginal Logicfilen till musiken. vilket är 90. Jag skulle vilja bounca den till det projektet där jag börjat spela in vers osv.

Men allt ligger ju på 130 BPM där.

går det att ordna så att röst är 90 BPM utan att förstöra det inspelade? och sedan lägga till den bouncade musiken som är 90BPM

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Markera alla ljudfiler som finns i projektet....högerklicka och välj "lock sempteposition".....ändra sedan bpmet till det du vill ha....! Inget kommer ändras i ljudilerna, de kommer bara ligga exakt likadant fast projektet går i ett annat bpm. När du är färdig gör du samma sak fast väljer "unlock sempteposition".....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Men asså, nu kan jag missuppfattat problemet...men om han hade originallåten i arrangemanget och lade sång till den, fast råkade ha arret inställt på 130 bpm....så går ju sången i rätt bpm ändå....den är ju inspelad till originallåten som gick i 90 bpm.....! Har själv gjort den missen åtskilliga gånger... och om det är det som är problemet så handlar det inte om timestretch....

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men asså, nu kan jag missuppfattat problemet...men om han hade originallåten i arrangemanget och lade sång till den, fast råkade ha arret inställt på 130 bpm....så går ju sången i rätt bpm ändå....den är ju inspelad till originallåten som gick i 90 bpm.....! Har själv gjort den missen åtskilliga gånger... och om det är det som är problemet så handlar det inte om timestretch....

yes ^^

(bara att passa ihop filerna rätt ifrån början så de börjar på samma ställe..)

rolleyes.gif eller???

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Men asså, nu kan jag missuppfattat problemet...men om han hade originallåten i arrangemanget och lade sång till den, fast råkade ha arret inställt på 130 bpm....så går ju sången i rätt bpm ändå....den är ju inspelad till originallåten som gick i 90 bpm.....! Har själv gjort den missen åtskilliga gånger... och om det är det som är problemet så handlar det inte om timestretch....

Du har helt rätt. Allt låter bra, bara att jag glömde ändra bpm på det nya projected där jag spelade in sång.

Så BARsen ligger lite fel när jag tittar på den importerade musikfilen.

Jag ska prova det du skrev tidigare "lock sempteposition". Tror att det kan lösa mitt problem

Tack !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...