Jump to content
Annons

EUROVISION SONG CONTEST FINAL 2011

debatt

Recommended Posts

Märkets att han var lite nervös i början, då första tonen var lite konstig.

Första tonen? Det var ju orent nästan hela tiden och dessutom ett gräsligt vibrato, så att han ändå prickade in en del av tonerna så småningom...

Hatar verkligen när artister haussas upp som det har gjorts med honom, när de påstår typ att han är den bäste tenoren någonsin - och så när man hör det live så låter det som kom-och-hjälp-mig... 😏

Dela på andra sajter

Annons

Den var skitbra och borde definitivt ha vunnit över den där norska skitlåten. Det enda som var något att ha i den låten var ju fiolriffet, medan resten var papperskorgsmaterial.

Och precis där höjde du dig till skyarna! Big love from me 🥰

Knarkviolinisten framstod som en [censur]

Dela på andra sajter

Azerbadjzan var så j-a tjatig och hade så dåliga sångare, att jag aldrig ens funderade på att den kunde vinna.

den franske killen kanske sjunger rent på studioinspelningen i alla fall...

Det fanns ju två klarast lysande sånginsatser ikväll och det är ju just de två du nämner.

Att Azerbaijan vinner beror just på att det är en av 2-3 låtar i hela tävlingen man minns och att sången är felfri och når fram.

Dela på andra sajter

Första tonen? Det var ju orent nästan hela tiden och dessutom ett gräsligt vibrato, så att han ändå prickade in en del av tonerna så småningom...

Hatar verkligen när artister haussas upp som det har gjorts med honom, när de påstår typ att han är den bäste tenoren någonsin - och så när man hör det live så låter det som kom-och-hjälp-mig... 😏

Håller verkligen inte med alls.

Dela på andra sajter

Mina två favoriter kom på första plats samt sista plats...vad säger det om min smak?

Ingenting egentligen.

Däremot är ju som vanligt de två svenska kommentatorerna två riktiga stolpskott,

särskilt mannen ifråga. Hur han kan dra slutsatsen att det måste vara många bra

låtar eftersom så många olika länder fick tolv poäng är ju tillräckligt för att

sända honom på en kurs i logik. När man trodde att det var över med det så lägger

han in slutklämmen och drar slutsatsen att den som vann måste varit mindre bra.

😳

Dela på andra sajter

andytreeble (oregistrerad)

Azerbaijans låtskrivare har nog lyssnat en del på Someone New med Eskobar innan dom skrev sin vinnarlåt.

Dela på andra sajter

Håller verkligen inte med alls.

Jag vet - jag är kanske ovanligt känslig mot dålig intonation - på gott och ont, men både Frankrike och Azerbadjan var nästan plågsamma att höra. Min sambo (som är klassiskt skolad och också kinkig med just intonation) höll med. Den franske killen låg kanske en åttondels ton för lågt i princip hela tiden och hade dessutom ett hemskt vibrato, medan Azerbadjan-paret låg ungefär lika snett på andra hållet... Kanske dålig medhörning eftersom det var surt på samma håll hela tiden - men surt var det.

Kinkighetsbarometern: //forum.studio.se/index.php/topic/81172-musikteori-bra-eller-daaligt/page__view__findpost__p__1158394 😉

Dela på andra sajter

Ingenting egentligen.

Däremot är ju som vanligt de två svenska kommentatorerna två riktiga stolpskott,

särskilt mannen ifråga. Hur han kan dra slutsatsen att det måste vara många bra

låtar eftersom så många olika länder fick tolv poäng är ju tillräckligt för att

sända honom på en kurs i logik. När man trodde att det var över med det så lägger

han in slutklämmen och drar slutsatsen att den som vann måste varit mindre bra.

😳

Det var rätt skönt när kommentatorerna försvann i första kvalomgången, så att man slapp deras eviga tjatande och oväsentligheter och uppenbara saker. :rolleyes:

En sak som också är väldigt irriterande, är att de alltid gnäller på andras grannröstning, men när det gäller grannröstning som är födelaktig för Sverige, så är det helt ok och de säger inte ett pip om det... Stolpskott sa Bill! 😆

Ytterligare ett irritationsmoment med kommentatorerna, är när de drar fram varenda lite detalj kring de olika bidragen som har någon svensk anknytning och menar att om det bidraget vinner så kan vi ändå känna oss stolta eftersom svenskar har varit inblandade på något sätt. Stolpskott sa Bull!

Dela på andra sajter

Det var rätt skönt när kommentatorerna försvann i första kvalomgången, så att man slapp deras eviga tjatande och oväsentligheter och uppenbara saker. :rolleyes:

En sak som också är väldigt irriterande, är att de alltid gnäller på andras grannröstning, men när det gäller grannröstning som är födelaktig för Sverige, så är det helt ok och de säger inte ett pip om det... Stolpskott sa Bill! 😆

Ytterligare ett irritationsmoment med kommentatorerna, är när de drar fram varenda lite detalj kring de olika bidragen som har någon svensk anknytning och menar att om det bidraget vinner så kan vi ändå känna oss stolta eftersom svenskar har varit inblandade på något sätt. Stolpskott sa Bull!

Där har du en anledning att köpa dvd så slipper dom kommentatorerna 😉

Dela på andra sajter

Vad menar du med stolpskott? Det visar ju bara att sverige har bra låtskrivare.... *hostharkel* 😑

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vet - jag är kanske ovanligt känslig mot dålig intonation - på gott och ont, men både Frankrike och Azerbadjan var nästan plågsamma att höra. Min sambo (som är klassiskt skolad och också kinkig med just intonation) höll med. Den franske killen låg kanske en åttondels ton för lågt i princip hela tiden och hade dessutom ett hemskt vibrato, medan Azerbadjan-paret låg ungefär lika snett på andra hållet... Kanske dålig medhörning eftersom det var surt på samma håll hela tiden - men surt var det.

Kinkighetsbarometern: //forum.studio.se/index.php/topic/81172-musikteori-bra-eller-daaligt/page__view__findpost__p__1158394 😉

Är det det som kallas superhörsel? 😕

Nu en seriös filosofisk fundering: kan man ha NYTTA av superöron om man skapar musik tillsammans med andra eller är de mer till förtret?

Kan man ha nytta av superöron när man går på konserter eller är de bara "i vägen" för njutningen där?

Sedan tänkte jag på en annan sak: "låg en åttondels ton för lågt" - i förhållande till vad undrar man ju då?

Ibland när man skriver musik så ligger ju inte sången i samma toner som melodistämman. Ibland kör ju sången en egen

melodi helt och hållet utan uppbackning av instrument alls egentligen. Men du menar förmodligen att sången ensamt

ligger fel? Eller?

Tänk om han körde en annan skala...

Redigerat av debatt
Dela på andra sajter

Såg bara de första 8 bidragen och tyckte de lät... inte sååå dåliga efter Eurovision mått. Sveriges bidrag var helt klart bland de bättre av dem. Men det betyder inte att jag gillade den nämnvärt 😏 Egentligen otroligt att en sådan låt kommer på tredje plats bland så många tävlande.

Favoriten var nog Danmarks "Song for me"... :rolleyes:

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kom precis hem från affären med frukost till familjen. Bakom mig i kassakön stod ett par som efter att bara ha viskat lite nätt till varandra plötsligt utbrast: "Men shit, kolla! Vi vann! Saade vann! Jag visste det, det var en skitbra låt...".

Jag vände mig lite försiktigt om medan jag tänkte att vad fan snackar de om? Paret stod vända mot tidningsblaskehyllan och läste Aftonbladets stora rubrik: SVERIGE-SUCCÉN! (Och så några bilder på en Saade som var utom sig av "lycka". Inte ett ord printat om Azerbajdzjans seger.) Killen i paret sträckte sig efter ett exemplar, tog ett, vek det på mitten och la ner det i sin varukorg, utan att ens ha ögnat igenom sidorna.

Nu när jag sitter och skriver detta sitter paret hemma sitt kök och käkar sin frukost; och läser om SVERIGE-SUCCÉN!

Epilog: Det finns inga gränser för hur dåliga förlorare gör allt för att förneka andras lycka.

Redigerat av Valle
Dela på andra sajter

Kom precis hem från affären med frukost till familjen. Bakom mig i kassakön stod ett par som efter att bara ha viskat lite nätt till varandra plötsligt utbrast: "Men shit, kolla! Vi vann! Saade vann! Jag visste det, det var en skitbra låt...".

Jag vände mig lite försiktigt om medan jag tänkte att vad fan snackar de om? Paret stod vända mot tidningsblaskehyllan och läste Aftonbladets stora rubrik: SVERIGE-SUCCÉN! (Och så några bilder på en Saade som var utom sig av "lycka". Inte ett ord printat om Azerbajdzjans seger.) Killen i paret sträckte sig efter ett exemplar, tog ett, vek det på mitten och la ner det i sin varukorg, utan att ens ha ögnat igenom sidorna.

Nu när jag sitter och skriver detta sitter paret hemma sitt kök och käkar sin frukost; och läser om SVERIGE-SUCCÉN!

Epilog: Det finns inga gränser för hur dåliga förlorare gör allt för att förneka andras lycka.

Hahahaha! Ja jävlar! 😄

Blir att köpa den!

Dela på andra sajter

Är det det som kallas superhörsel? 😕

😆 Kanske det - i alla fall när det gäller intonation...

Nu en seriös filosofisk fundering: kan man ha NYTTA av superöron om man skapar musik tillsammans med andra eller är de mer till förtret?

Kan man ha nytta av superöron när man går på konserter eller är de bara "i vägen" för njutningen där?

Eftersom jag reagerar mycket när det avviker från det som är korrekt intonerat, så är det förmodligen mest till förtret i de flesta lägen. Förmodligen gör det också att jag korrigerar mer än vad som kanske hade varit nödvändigt med Melodyne ibland.

Sedan tänkte jag på en annan sak: "låg en åttondels ton för lågt" - i förhållande till vad undrar man ju då?

Ibland när man skriver musik så ligger ju inte sången i samma toner som melodistämman. Ibland kör ju sången en egen

melodi helt och hållet utan uppbackning av instrument alls egentligen. Men du menar förmodligen att sången ensamt

ligger fel? Eller?

Musiken och sången följer alltid en samma skala om det inte ska bli rejält falskt, så det är i förhållande till musiken. Jag ska kanske tillägga att jag inte uppfattar arabiska och kinesiska skalor som "falska", utan där reagerar jag precis likadant - alltså att ett ostämt instrument eller en vokalist som hamnar surt i förhållande till resten, skär till i öronen - så det är alltså inte att jag bara är inkörd på våra traditionella skalor, utan antagligen har jag onödigt känsligt relativt gehör...

Dela på andra sajter

Claes.. vad tycker du om sånginsatserna i reklamfilmerna om "fredagsmys" och nya "cheez twisterz"??

😄

Brukar trycka på MUTE-knappen fortare än kvickt när det är dax för reklam, så jag har inte en aning... 😉

Dela på andra sajter

förmodligen mest till förtret i de flesta lägen.

stackare...

Svara gärna på den Enkättråd jag skapat, när den godkänts av någon moderator om ett par veckor eller nåt?

Den handlar om vad vi har svårast att acceptera hos en inspelning som lyssnare.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

stackare...

Svara gärna på den Enkättråd jag skapat, när den godkänts av någon moderator om ett par veckor eller nåt?

Den handlar om vad vi har svårast att acceptera hos en inspelning som lyssnare.

Jag antar att du kan gissa vad jag kommer att svara...? 😉

Hoppas att det går att ge mer än ett svar - för jag är ganska kinkig när det gäller dålig timing också... 😛

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.