Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har varit på jakt efter hörluar sista tiden. Huvudetsyftet är kanske inte studio och mixning utan lyssning samt referanslyssning. Har hört på flera lurar och återkommande har ofta varit att det låter suveränt, men orättvist mycket låga frekvenser. Inte kanske att det låter grötit eller ur kontroll, men för mycket.

Som flera läst tidigare så har jag ofta varit inne på hifi utrustning. Där jag ofta funnit att man har större valmöjligheter, så det är ingen slump att det blev ett par inom hifi och inte "studio" igen. (vill inte ha en ny disskusion om "ja det kanske låter bra men hur är verkligheten att arbeta med dom" den hör inte hemma i denna tråd)

Efter mycket beslutsångest så gick jag för ett par Bower&Wilkins P5. Jag var mycket skeptisk i starten för tyckte de gav för lite bas och att det fyllde inte hela ljudbredden. Detta berodde nog mycket på att jag lyssnade på andra lurar som gav mer samtidigt. Nu en vecka senare måste jag bara intyga att dom låter helt strålande. Det blir kanske inte lika högupplöst och krispigt sound som man kan uppleva med andra hörlurar eller bra monitrer/hifi utrustning. Saknar lite i toppen.

Ljudet är varmt och skönt. Underbart att lyssna på bra mixar och classic musik, sing and song osv. Men också tyngre music som house/club funkar supert. Hela ljudet känns väldigt snällt och sjukt bra balans, allt får sin plats. Och du kan lyssna länge utan att det blir jobbigt för öronen!

Kan varmt rekomendera dessa för andra som går i likande tankar.

(skriver på min iPad ursäkta skrivröran)

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

Förstår exakt vad du menar. En polare köpte nya lurar här om dagen och bad mig som "kunde saker om ljud" att recensera. Det var ett par sony lurar. Och det var bara bas. Kändes som om jag lyssnade genom väggen och grannen dragit upp volymen på max. absolut piss och oanvändbart ljud.

Kul att du hittat ett par du gillar!

Postat

Många andra hörlurar kräver att du har en extra förstärkare eller en separat hörlursförstärkare. Så när man vill ha ett par som funkar både hemma men samtidigt på stan i iPod'en, så blir absolut detta mitt val.

Alla studio freaks och musikälskare borde även bege sig in i hifi världen. Ska du köpa monitorer? Lyssna inte bara på aktiva s.k.a "studio monitorer", utan även high end hifi.

Ex; Abbey road studio använder passiva B&W till sin huvudstudio till sin huvudlyssning. Högtaler du oftas finner i vardsgsrummet till granen som är frälst i god kvalité och upplevelser.

Postat

Ex; Abbey road studio använder passiva B&W till sin huvudstudio till sin huvudlyssning. Högtaler du oftas finner i vardsgsrummet till granen som är frälst i god kvalité och upplevelser.

B&W Nautilus är vanligt förekommande i masteringssammanhang. En bra högtalare är en bra högtalare, passiv eller aktiv spelar mindre roll men det kan ibland vara enklare att göra en aktiv högtalare då delningen blir enklare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.