Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå🙂

Har stött på ett litet problem. Nyligen köpte jag en ny dator (PC) och håller nu på att försöka få cubase le4 att rulla på den. Allt har gått bra fram tills nu, det är installerat, går att öppna alla filer etc, men av någon anledning så låter det inte när jag ska spela upp. Får signal i "stereo out" i cubase vilket får mig att tro att jag har kopplat galet någonstans. Det som gör mig mer förbryllad är att alla inställnngar är som på den gamla datorn, där saker och ting funkar. Vet inte om det har med saken att göra, men den nya datorn är på 64 bit medan den gamla var på 32. En annan mysko sak är att ljudkortets kontrollpanel ser helt annorlunda ut än den gjorde förut. Det får mig att tro att cubase på något sätt kör på datorns ljudkort istället för det externa, men det är det externa som står som ASIO drver. Svaret är kanske helt uppenbart, men som glad ammatör kan jag inte hitta det.

Tacksam för svar:)

Kanske ska lägga till att det bara är ljudet från cubase som är tyst, annat ljud på datorn fungerar som det ska...

Redigerat av pojkenmedsvartbasker
Annons
Postat

Tackar, men det var inte det som var problemet. Fick ljud när jag höjde latencyn, kan någon vänlig själ förklara hur det hänger ihop och berätta om det finns någon lösning på problemet; de latencyn som det låter vid är alldeles för hög för att spela in på...

Postat

Vet inte, möjligt, men tror inte det, då borde det ha funkat på lägre latency när jag ändrade tillbka, det gör det inte, det funkar alltid på hög latency och aldrig på låg, verkar inte spela någon roll vad de andra inställningarna står på, förstår verkligen inte heller hur det hänger ihop. Skulle det kunna bli så om processorn blir överbelastad?

Postat

så blir det för mig när jag har ASIO:s drivrutiner och inte ljudkortets.

rolleyes.gifkör cubase AI4

• Gilla 2
Postat

Tackar så mycket, det kan nog bli ett bra tips, ska kolla igenom drivrutinerna. Om någon kan förklara varför det blir så här skulle det vara bra, förstår inte vad det har med saken att göra, men, men, bara jag får det att funka är jag nöjd... 🙂

• 2 veckor senare...
Postat

Hallå igen. Kollade igenom drivrutinerna, men det är ljudkortets så det borde inte vara problemet. när ja kollade med de på 4sound sade de att det berodde på att jag körde cubase le4 med windows 7, de var tydlien inte kompatibla med varandra, han sade att jag skulle byta till cubase 6 artists, köpte det igår, men problemet kvarstår. När ja sänker latencyn slutar det att låta, då och då knäpper det och sprakar lite, men oftast är det heldött, nåon som har en idé om vad som år att göra åt det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.