Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag behöver idag spela in på två kanaler samtidig(skoluppgift) men jag får inte till det riktig. Jag har två kondensator mikrofoner som jag kopplar till min behringer xenyx1202FX som i sin tur är kopplade till mitt ljudkort Delta 1010LT.

Som jag ser det går det inte via mixern men jag skulle kunna via ljudkortet då det har utgångar för XLR men problemet är den har ingen fantommatning. Det andra är om en går via mixern och en via ljudkortet det skulle ha funkat om inte båda var beroende av fantommatning. Jag äger även en gammal datormikrofon men jag vill helst inte ta den för den är inte så bra men det ser ut som jag måste använda den.

Vad jag svamlar, till sak går det att på något sätt använda båda mina kondensator mikrofoner och få det inspelat på två separata kanaler samtidigt? Om svaret är nej tipsa på billig utrustning/lösningar som jag kan använda mig av i framtiden.

Redigerat av Uozon
Annons
Postat

This is what you do, du kopplar in dina mickar i två kanaler på mixern. Sedan sätter du igång fantomen och ställer nivåerna och panorerar ut så att en mick är åt vänster och en är åt höger, och voila, du har två sperata signaler in i ditt ljudkort. Alltså dra main out från mixern till ljudkortet. och sen borde du va kirrad.

Postat

Borde funka. Kör in varje mick i var sin kanal på behringern. Panorera den ena helt till vänster och den andra helt till höger. Använd en rca kabel mellan behringer och ditt delta kort så borde du kunna få 2 egna separata kanaler.

Postat

Det låter som en rimlig lösning ska prova den, en annan fråga som är relaterade till denna. Hur gör jag om jag vill spela in 3 eller fler separata kanaler samtidigt?

Postat

då kan du inte ha två separata kanaler, du behöver fler preamps i så fall.

Gör jag? Mixerna har fyra ingångar för XLR.

Postat (redigerat)

Det låter som en rimlig lösning ska prova den, en annan fråga som är relaterade till denna. Hur gör jag om jag vill spela in 3 eller fler separata kanaler samtidigt?

Köper, lånar eller hyr fler mikrofoner. Ser till att ha rätt ljudkort för ändamålet.

Såg nu att du har ett M-AUDIO delta 1010LT, förknippade delta med något helt annat först...

Det borde klara det?

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Gör jag? Mixerna har fyra ingångar för XLR.

Sorry, såg först nu att det var ett M-AUDIO du hade.

Det har ju många in och out, så det borde fungera.

Frågan är hur många mikpreamps det finns på det.

När säljarna pratar ins och outs på ett ljudkort

så är det inte alltid som man tror.

Redigerat av debatt
Postat

Sedan är ju frågan också om det är mikljud eller linjeljud TS vill få in som fler kanaler.

Är det möjligheten att spela in med två kondensatormikar och en elbas och en elgitarr samtidigt

som gäller, så räcker det ju i nuläget med två mikar såklart...

Postat

Kan man trixa och köra en tredje signal via FX-send in till Deltat?

Kollade behringern på nätet. Den skickar post fader så det blir nog svårt.

Postat

Uozon, jag har också M-Audio (FTU). Ser din ikon för mjukvarumixern (i aktivitetsfältet) också ut som en hamburgare?

Nej en pil i en ring. Allt löste sig med den uppgift jag gjorde spelade in ena miken i höger panorerat och andra vänster panorerat.

En till fråga till innan jag glömmer bort. Hur gör jag om jag vill till exempel spela in två syntar samtidigt på separata stereo kanaler? Mixerna har ju fyra line in för med R/L. Men jag kan bara koppla den till en linje in på ljudkortet.

Går det också att lösa smidigt?

Postat

två syntar kan du ba koppla in i ljudkortet utan mixern så de e lunch.

Jag tycker det är smidigare att kunna koppla in i mixern istället för att böka på baksidan av datorn under skrivbordet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.