freudanjess Postat 12 maj 2011 Postat 12 maj 2011 När jag hade två mikrofoner framför en ljudkälla av vitt brus och sedan flyttade en av mikrofonerna i sidled bort från mikrofonen så låter det liksom som om ljudet skiftar. Alltså som om olika frekvenser får olika mycket uppmärksamhet. Vad kallar man det här? Och vad är det som händer egentligen?
pxm Postat 12 maj 2011 Postat 12 maj 2011 vitt brus innehåller ju alla frekvenser. kan det vara så att det är olika karaktär på mickarna och att frekvenserna tas upp annorlunda en bit ifrån???
freudanjess Postat 12 maj 2011 Trådstartare Postat 12 maj 2011 Det var visst, rosa brus. FEL av mig Det du säger låter väldigt vettigt. Även om mikrofonerna är likadana. Men vad kallar man det här? Det låter liksom som ett svep över frekvenserna.
Kokanin Postat 12 maj 2011 Postat 12 maj 2011 Kamfiltereffekt? När du flyttar mikrofonen ändras förhållandet (i tid) mellan de olika frekvenserna i bruset. Dvs, t.ex frekvensen 6058 Hz hamnar i ofas med den andra signalen och släcks ut eller minskar i amplitud. En annan frekvens (låt oss säga 580 Hz) hamnar i fas och förstärks (konstruktiv fas). Det blir således "toppar" och "dalar" över frekvensspektrat. Topparna är förstärkning av signalen, där två frekvenser ligger i fas (fasvinkel 0°-90° och 270°-360°) och detta kallas "Konstuktiv fas". Dalar är "Destruktiv fas", där frekvensen är i ofas med den andra signalen (fasvinkel 90°-270°). Nog bäst att du googlar, för jag förklarar inte så bra innan jag fått i mig kaffe. 🙂 2
freudanjess Postat 12 maj 2011 Trådstartare Postat 12 maj 2011 (redigerat) Ok, då förstår jag på ett ungefär. Lite svårt ändå. Har dock inget att göra med din förklaring som var bra. Men jag tycker sånt här är så konstigt 😕 Men som sagt, förstår lite mer. Och det är alltså detta som är kamfiltereffekten? Redigerat 12 maj 2011 av freudanjess
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.