drloop (oregistrerad) Postat 13 maj 2011 Postat 13 maj 2011 Håller med Cris åtminstone vad det gäller 1073, har inte kört samma kompressor som Chris men använt 1073 preamps. 1073 mattar inte av diskanten på något påtagligt sätt. En förklaring till att Chris får ett annat sound kan mycket väl vara hans rum. Bra rum ger bra resultat.
FreddeHstd Postat 13 maj 2011 Postat 13 maj 2011 Fel länk i freddes inlägg: Doh! Tack! Rättade mitt inlägg också. Det går för fort ibland...
JeanBruun Postat 15 maj 2011 Postat 15 maj 2011 Bra test! Såg den faktiskt häromdagen och kommenterade på engelska då jag inte var säker på om ni var svenskar. Hade vart roligt att se ett liknande test med mindre prylar i kedjan. Nu gör ju allt bling lingon rätt mycket för ljudet och kvalitén. Kollade priset på grejerna. Och det var ju väldigt billigt att inhandla för oss som precis börjat... Eller inte!!! 🙂 jävligt bra test dock och tjejen var grym! Tänker satsa på en nt2a ock ett scarlett 8i6. Bad idea?
JeanBruun Postat 15 maj 2011 Postat 15 maj 2011 Skulle såklart stå bling bling men iphone sätter den där extra kryddan ibland. Lingon hade ni nog inte i kedjan... 🙂
Linus Postat 16 maj 2011 Postat 16 maj 2011 (redigerat) Tube: Det gick inte att komma ifrån, Manley låter klart bäst både i svaga och krämiga partier. Sedan tror jag nog att lite eq på Röde skulle öppna upp ljudbilden lite mer och matcha rätt bra, och iom att man kan få 5 Röde K2 för samma prislapp skulle jag nog ta den. JJlabs Ehrlund lät bättre i den svagare versen än refrängen, men jag tror mer det är sångtagningen än miken. Jag hade gärna hört Manley och JJlabs sida vid sida i samma tagning. Condenser: Jisses, NT2A sparkar rumpa med U87:an, både i mid och högre register. 😲 Det hade jag inte väntat mig, trots att jag gillar NT2:an. Nåja, Saturn var den jag tyckte passade hennes röst bäst. Jag har inte hört/använt Sontronics grejer tidigare men nu blev jag intresserad. Bra närhet och snygg tydlig diskant utan att låta för vasst. ☺️ JJlabs BNC2 och AKG 414 är hyggliga, men studiosång visar inte upp 414:s starkaste sida. BNC2 skulle duga utmärkt till körer där det inte behövs lika mycket briljans som på ett leadspår. Ribbon: R121 är out-of-the-place. Sigma låter lite konstigt i dynamiken, är det kompressionen i bandmiken eller Vocal Rider som reagerar konstigt på de "dovare" mikarna? Vilken JJlabs är det? HRM-4? Dynamic: Inte lika mycket "närhet" i rösten jämfört med kondensatormikarna. Lite eq på MD421 så skulle det bli riktigt bra. SM57 är okej, bra mid. RE20 låter swischig och urholkad, vet inte om det beror på avståndet till miken. Totalt sett hade jag nog valt Saturn eller någon av rörmikarna. Redigerat 16 maj 2011 av Linus
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.