Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Vad är det som gör att jag kan höra alla instrumenten även när det är låg volym. När man lyssnar på en mix gjord av proffs så kan man fortfarande höra alla instrument på låg volym till skillnad från min mix där jag kan höra allt om det är på medium eller hög volym, men en del saker försvinner på låg.

Vad beror detta på och hur kan jag applicera de på min mix?

Redigerat av teh_dude
Annons
Postat

Många, om inte de flesta, av proffsen mixar på väldigt låg volym - dels för klarhet, men också för att inte trötta ut hörseln när de jobbar med det x antal timmar om dagen. Använd låg volym när du mixar för tydlighet, och vrid upp volymen lite då och då för att se hur basregistret sköter sig...

Postat

Det är så jag gör, mixar alltid på låg volym.

Låter det bra då, så låter det oftast bra på högre volymer.

Det viktiga är att allt hörs som man vill även vid låg volym.

Jag vet, jag har påpekat detta tidigare.

Postat

läst det nu men det svarande inte riktigt på min fråga tyvärr.

Det borde i högsta grad svara på din fråga faktiskt.

Läs på och du kommer att märka skillnad som bara den i hur du tänker ang mixning.

Det öppnas även en hel ny värld som gör att du förstår vad man gör.

Lycka till!

Postat

Det borde i högsta grad svara på din fråga faktiskt.

Läs på och du kommer att märka skillnad som bara den i hur du tänker ang mixning.

Det öppnas även en hel ny värld som gör att du förstår vad man gör.

Lycka till!

Vad är det du sftar på, artikeln om fletcher munson curve?

Postat

Vad är det du sftar på, artikeln om fletcher munson curve?

Jajemen!

Postat

Jag tycker debatt kom med bra tips i sitt inlägg. Jobbar ungefär själv så. Om du upplever stora skillnader mellan låg och hög lyssningsvolym så ligger antagligen problematiken i rummets akustik när du mixar.

Hälsningar / Björn

Postat

läste nyss artikeln och den är jättebra, länken http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contours

som fanns i artikeln är också jättebra.är också bra.

men lägg gärna upp ett ljudexempel om du har problem så vi kan lyssna....

rolleyes.gif

Postat

Det kan handla om att du behöver lära dig separera de olika ljudkällorna bättre, med hjälp av både panorering och eq, så att de inte konkurrerar om samma utrymme...

Yes, det är bra mixning vi pratar om 🙂 Gör man ett riktigt bra arbete så bråkar inte de olika instrumenten med varann å då hör man alla fin fint, speciellt på låg volym

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.