debatt Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Hellu! Ska spela in ett knippe låtar, 10-11 stycken närmare bestämt. Har verser och refränger klart för mig på de flesta, men inte stick, bryggor och solon. En medmusiker föreslog att jag kan skita i att beräkna tid för detta i låtarna så länge, när jag sänder över filerna för pålägg i verser och refränger och han jämförde med något i Ableton som tydligen ska heta Time insert. Jag vet inte. 😕 Jag fick för mig att jag skulle spela in hela låtlängderna med dess olika verser och refränger och där det ska vara stick, solon och sånt bara låta klicket eller trumtakten "gå", nu när de passagerna inte är skrivna. Så får vi ta det sedan. Vad blir bäst? Låta längderna för stick, bryggor, mellanspel och solon ingå från början eller klistra in dem efteråt? Hur gör ni? ☺️
laxlaxlax Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Du kan även i cubase sätta markörerna för left och right och: högerklickavälja, range och sedan insert time, så kommer det tomrum där. Det låter som det inte spelar någon roll för honom vad du än väljer.
debatt Postat 8 maj 2011 Trådstartare Postat 8 maj 2011 Nej, han är ju så professionell så det jag ska försöka sitta och ta ut under en helg tar han ut på en kvart. Max. Jag tänkte spela in typ vers, vers, refräng... och sedan vara tyst och låta klicket gå (i form av en bastrumma några takter, för jag hatar det där blipp blipp blopp-ljudet), sedan fortsätta med vers 3 och 4 samt refräng och sedan tyst för nytt solo och brygga (men med bastrumman) och sedan refr ,rpt. Ungefär så. Varierar ju för låt till låt iofs. Så man får en känsla för hur lång låten är också. Om jag spelar gitarr och skiter i att lägga in tid för solon och stick etc, och istället kör vers 3 direkt efter refräng 1 kan det bli jättekonstigt att få in sticket/solot där sedan. Gitarrgrejerna går liksom i varann... Eller så skriver jag stick först hehe. 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.