Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Jösses vilken upplevelse jag ha vart med om. 🥰

Bandet som jag mixade i vintras, deras platta, är fanatiker av Rush, speciellt sångaren. Han har sett Rush (from i morgon, Malmö) hela 18 gånger, i USA och norden.

Och iom att jag spelade in dom så blev jag tillfrågad om jag ville följa med och se Rush i Globen som var igår.

Han hade fixat biljett på första raden. Och inte nog med det. Utan mitt framför Geddy Lee. Stod 3 meter ifrån han, rakt framför.

Var lite nervös för ljudet att man bara skulle få scenljud. Men icke.

Bandet körde med In Ear och framför oss var det fullt med frontfills plus en massa subbar under scenen.

Ljudet var helt sagolikt. Jag pratade innan med teknikern. Dom körde Digidesign. 80 kanaler.

28 Kanaler trummor och 5 kanaler bass. 😉

PA var Clair Brothers. Dvs förmodligen världens bästa ljudsystem.

Distinkt, högt och man hörde hur ljudet andades. Ghostnotes från trummorna.

Distad bas rakt in your face. Gitarren var nog det största ljud jag hört. Gigantisk vägg av bara feta ackormattor.

Sångljud, kristalklart.

För att inte tala om showen för övrigt. Helt galen ljusshow. Bomber som small av att jag gjorde på mig. Eldar som brände i ansiktet.

Och en sjuhelvetes stor bildskärm där det visades komiska filmer.

Underbart att se polaren brevid mig. Han var som en femåring på julafton 🙂

Jag har sett en hel del konserter under mitt liv, men detta var en resa jag aldrig kommer att glömma.

Nån mer som var där? Eller som ska på dom i Malmö i morgon?

Annons
Postat

Bomber som small av att jag gjorde på mig.

Jösses, hur var du inkopplad? Lite pervo låter det allt ...

😄

*bara avis*

Postat (redigerat)

Geddy Lee's "basrigg" ☺️

RUSH.png

Notera korvarna som kommer ut där nere till höger. Rullade ut korv hela konserten.....

Redigerat av KillwithSkill
Postat (redigerat)

Fan vad häftigt, det hade jag velat se! Såg dom i globen 2007, och det var ett satans drag. Satt tyvärr långt bak på läktaren och där var ljudet inte det bästa. Oavsett, oförglömligt. Rush är ett fenomenalt band.

Redigerat av desvaenger
Postat

Verkar fett KWS! Rush är magiska

Jag som är lite tinnitus och "känslig-hörsel"-drabbad, och inte har varit på konsert på en del år pga det - undrar - hur högt liras det på typ sådana här shower nu?

Bomber som small? vet inte om mina öron hade klarat det... tyvärr. Som sagt inte vågat gå på konserter på ett bra tag.

Du upplevde inget obehag gällande hörseln?

Just curious

Postat

Nej fan! Det pep inte ens i örat efteråt. Men smällarna fick mig att lätta från golvet. Men jag tror det har att gör med digitala mixerbord idag.

Dom kan ju ta bort spikar precis som vilket DAW som helst! Dessutom så är PA -anläggningarna yberoptimalt konfigurerande för ett bra ljud. Och kanske därav oxå snygga limiters.

Postat

Nej fan! Det pep inte ens i örat efteråt. Men smällarna fick mig att lätta från golvet. Men jag tror det har att gör med digitala mixerbord idag.

Dom kan ju ta bort spikar precis som vilket DAW som helst! Dessutom så är PA -anläggningarna yberoptimalt konfigurerande för ett bra ljud. Och kanske därav oxå snygga limiters.

Du körde utan proppar då? Har för mig att du också berättat i någon tråd om lite tinnitus? eller jag har fel för mig kanske, sorry isf...

Postat (redigerat)

Efter pausen så körde dom ett till intro, för att sen börja låten Tom Sawyer.

Här en youtube. Med rätt bra kameraljud. Försök förstå hur jävla bra det lät in real life...

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Fan oxå...

Polaren ringde och sa att han hade en biljett över. Och att jag skulle få den gratis. Plus att han hade hotellrum.

Synd att man var på krogen igår kväll. Är inte körbar. Sen tror jag inte att jag skulle hinna med. 55 mil tar ett tag.

Sen står nog länsman med laser... FAN!

Hade man vetat det innan man tog första klunken i går kväll...

Postat

Var och såg Roger Waters framföra The Wall och var i närheten av Stockholm när Rush spelade men hade inte huvudet med mig att ta mig till Globen. Snackade med en arbetskollega som köpt en biljett utanför för 400 kr på parkett och hon sade att Rush utan tvekan var bättre än Roger Waters. En polare till henne sade att Rush konsert i Globen var den bästa av de fyra han sett...

Blir att se Rush nästa gång de kommer till Sverige eller till Köpenhamn! 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.