Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag sitter just nu med en gammal Behringer-mixer och ett M-Audio 2496-ljudkort. Jag har använt grejerna i ungefär sex år och nu har ljudkortet börjat strula, så jag hade tänkt köpa lite annat. Jag spelar endast in vokaler. Eftersom jag hade tänkt skrota både mixern och ljudkortet, så behöver jag lite hjälp med vad jag bör köpa.

Jag fick rekommendationen att köpa "LEXICON I·ONIX U22", personen i fråga sa då att det är allt jag behöver. Det är alltså en preamp och ljudkort i ett, stämmer detta?

Vad jag gör:

Spelar endast in vokaler, samt spelar på midi-keyboard som jag kopplar in i USB. Med andra ord behöver jag bara koppla in mikrofonen.

Vad jag söker:

En preamp och ljudkort i ett. Jag vill kunna köpa denne, koppla in mikrofonen och sedan köra på. Givetvis vill jag ha ett så bra ljud som möjligt, men dessvärre är min budget liten. Jag ligger runt 2500-3000:- i budget. Tyvärr.

Skulle LEXICON I·ONIX U22 passa mig bra? Är det bra ljud och stämmer det att jag inte behöver köpa ett ljudkort för att köra?

*EDIT* Jag använder Windows 7 förresten.

Tacksam för svar!

Redigerat av Chuck
Annons
Postat

För att svara på din fråga: "ja, det är ljudkort och preamp i ett".

Jag rekommenderar Focusrite Saffire 6 USB. Mycket bra preamps och väldigt intuitiv programvara. Dessutom väldigt mycket ljudkort för pengarna.

Fråga: vad har du/ska köpa för mik?

All the best,

CHAE

Postat

För att svara på din fråga: "ja, det är ljudkort och preamp i ett".

Jag rekommenderar Focusrite Saffire 6 USB. Mycket bra preamps och väldigt intuitiv programvara. Dessutom väldigt mycket ljudkort för pengarna.

Fråga: vad har du/ska köpa för mik?

All the best,

CHAE

Tack så mycket för svaret och förslaget!

Jag använder en ADK 51-a. 🙂

Postat

Tack så mycket för svaret och förslaget!

Jag använder en ADK 51-a. 🙂

Så lite så.

Lycka till med letandet.

/CHAE

• 7 månader senare...
Postat (redigerat)

Av ett gäng anledningar har jag inte köpt någonting än. Men nu är det slutligen dags, ett par månader senare.

Jag hade precis tänkt beställa en FOCUSRITE SAFFIRE 6 USB, som CHAE rekommenderade, men jag upptäckte att det bara står "USB 1.1". Så min fråga är om det är uråldrigt? Jag gör bättre i att köpa en, ptja, sådan här: http://www.thomann.d...n_ionix_u22.htm

Som har USB 2.0? Priset svider givetvis oerhört mycket i fickan.

Vad bör jag göra?

*EDIT* Saffire 6 var visst ingen idé, då det verkar strula för folk som har Windows 7 64-bit, vilket jag har. Så hjälp är än mer välkommet nu! 🙂

Jag vill helst inte köpa någonting som kostar mer än 2.500:- dock.

Redigerat av galnechuck
Postat

USB2 eller Firewire spelar bara roll om du ska spela in flera kanaler samtidigt (alltså typ 8). Så räcker det med 1 eller 2 spår åt gången funkar USB1.1 fint.

Postat

Detta har vi i vår lokal och det både funkar och låter bra. Har dock bara kört det på mac men såvitt jag vet så brukar Roland ha stabila drivrutiner, plus att dom brukar vara väldigt snabba med uppdateringar när det behövs:

http://www.ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/usb/ua-55

Är du inne på Focusrite men tycker att Saffire 6 USB är lite förlegat så har du ju alltid deras nya serie, Scarlett:

http://www.ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/usb/scarlett-8i6-usb

Postat

USB2 eller Firewire spelar bara roll om du ska spela in flera kanaler samtidigt (alltså typ 8). Så räcker det med 1 eller 2 spår åt gången funkar USB1.1 fint.

Det är till och med så, att i vissa fall kan faktiskt USB1 ge lite lägre latency än USB2 - men då vill det till att man kör enbart ljudkortet på den USB-porten som man använder.

Som sagt så funkar USB1 utmärkt så länge man håller sig till 2 kanaler in/ut.

Postat

Intressant!

Jag behöver på lite sikt skaffa ett nytt ljudkort och har tittat på Focusrite Scarlett 2i2, TC Electronics Konnekt 6 (firewire) och Alesis iO2.

Jag gillar att Scarlett har lite större monitor-knob precis som konnekt 6, samt att preamp verkar hålla relativt hög nivå. Jag vill dock även kunna spela elgitarr/bas med VST-amp och är osäker på om latencyn är för hög på USB-korten. Har ca 15ms latency på nuvarande kort och det känns lite svampigt ibland. Vill även ha balancerad output för att minimera störningar/brus.

Lutar för min del kraftigt åt TC Electronics Konnect 6 just nu, men skiv gärna ner dina erfarenheter om du köper Scarlett, så kanske jag ändrar mig...

Postat

Intressant!

Jag behöver på lite sikt skaffa ett nytt ljudkort och har tittat på Focusrite Scarlett 2i2, TC Electronics Konnekt 6 (firewire) och Alesis iO2.

Jag gillar att Scarlett har lite större monitor-knob precis som konnekt 6, samt att preamp verkar hålla relativt hög nivå. Jag vill dock även kunna spela elgitarr/bas med VST-amp och är osäker på om latencyn är för hög på USB-korten. Har ca 15ms latency på nuvarande kort och det känns lite svampigt ibland. Vill även ha balancerad output för att minimera störningar/brus.

Lutar för min del kraftigt åt TC Electronics Konnect 6 just nu, men skiv gärna ner dina erfarenheter om du köper Scarlett, så kanske jag ändrar mig...

Det kan jag göra! Jag beställde Scarlett igår, så jag håller tummarna för att den dyker upp under veckan. Jag återkommer med en liten recension senare.

Postat

Intressant!

Jag måste säga att jag är hur nöjd som helst med Scarlett. Nu har jag ingen jätteerfarenhet av preamps, utan jag har använt en och samma mixer i ungefär åtta års tid. Men det blev helt klart en uppgradering för mig, ljudet är riktigt bra! Nu har jag förvisso inte hunnit använda den speciellt mycket, men mitt intryck är att det var ett helt klart värt köp. All installation har gått som på räls, inga som helst problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.