Jump to content
Annons

Otroligt sångljud.

Recommended Posts

Mycket från 50 o 60-talet har ett grymt sångljud. Den här snubben hade förstås en fantastisk smörsångsröst, men ändå, soundet, hur gjorde de? Det fanns väl nästan inga tekniska grejer alls på den tiden? James Burtons solo är grymt det med, men kanske ingen större match ljudtekniskt. Men sången? Har de stora plåtreverb eller ekokammare?

PS. Smörsång är det bästa i musiken.

Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Riktiga sångare som inte är uppvuxna med PA? Vad är det för teknik du saknar? Kännas som mer än hälften av alla studio prylar som säljs idag försöker efterlikna det som fanns 50-70 talen.

Dela på andra sajter

Riktiga sångare som inte är uppvuxna med PA? Vad är det för teknik du saknar? Kännas som mer än hälften av alla studio prylar som säljs idag försöker efterlikna det som fanns 50-70 talen.

Jag skrev väl inte att det var nån sorts teknik jag saknade?

Vill bara veta hur de fick till sångsoundet. Allt i teknikväg de hade då finns väl hundrafalt även idag? Men det går nog inte att få det att låta så här i alla fall. Eller går det? Hur?

Dela på andra sajter

Jag skrev väl inte att det var nån sorts teknik jag saknade?

Vill bara veta hur de fick till sångsoundet. Allt i teknikväg de hade då finns väl hundrafalt även idag? Men det går nog inte att få det att låta så här i alla fall. Eller går det? Hur?

Låg kompression och låg dist i många led. Skippa diskanten. På med plåtreverb.

Det är mina gissningar.

Dela på andra sajter

Sången låter dubbad, ofta sjöng man i lite lägre tonart.

Om du använder ett convolution reverb så får du ett bättre resultat om impulserna är i samma

samplings frekvens som ditt projekt.

Om inte, använd hellre en bra separat SRC att ändra impulsernas samplings frekvenserna, än att låta

convolution reverbet göra det internt.

Dela på andra sajter

Om du använder ett convolution reverb så får du ett bättre resultat om impulserna är i samma

samplings frekvens som ditt projekt.

Om inte, använd hellre en bra separat SRC att ändra impulsernas samplings frekvenserna, än att låta

convolution reverbet göra det internt.

Du glömmer vem du pratar med 😄

Dela på andra sajter

Du glömmer vem du pratar med 😄

Ja. jag använder knappast mer grejer än de hade i SUN-studion. Det finns nog inga impulser eller nåt annat modernt som kan härma det gamla ljudet heller.

Det låtar som att han sjunger till sin egen skiva, eller en ljudinspelning de gjorde innan de filmade. Det är därför det låter dubbat. Men lite dist på många ställen stämmer säkert, allt var ju rördrivet...

Dela på andra sajter

Sen dessutom sjöng ju folk 10000% mer tonsäkert än dom flesta idag också..... Idag finns så mkt justeringsmöjligheter så en sångare behöver kanske inte träna hälften så mkt som förr... Dessutom var ju nästan allt live förr, så det blir lite rörigt i hela ljudbilden så man tänker inte kanske inte lika mkt på om nån låter lite "sur" på gammal musik?

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Sen dessutom sjöng ju folk 10000% mer tonsäkert än dom flesta idag också..... Idag finns så mkt justeringsmöjligheter så en sångare behöver kanske inte träna hälften så mkt som förr...

Det är väl snarare så att idag finns det utrymme för folk som inte kan sjunga, tack vare viss programvara. Dessa människor hade inte haft chansen tidigare.

Däremot finns det självklart minst lika mycket tonsäkra sångare idag som förr, inget snack.

Angående sångljudet, så tycker inte jag att det låter speciellt bra faktiskt.

Redigerat av Freddy
Dela på andra sajter

Band- och/eller rörmikrofoner, plåt- och fjäderreverb eller kanske till och med en riktig reverbkammare. Du behöver typ inga frekvenser över 10kHz. Vi lyssnade på en gång på en 50-talslåt i skolan och la lågpass på mastern vid 8kHz har jag för mig. Ingen skillnad mot orginalfilen förutom att en del brus försvann. Bandkompression kan nog vara en ide att lägga på sången också. 🙂

Dela på andra sajter

Angående sångljudet, så tycker inte jag att det låter speciellt bra faktiskt.

Ja, det är väl mer ett fulsnyggt sound. En tonsäker vänlig röst blandat med ett ganska brutalt rörsound. Elvis "Are you lonesome tonigth" tycker jag är världens bästa låt av allt jag gillar. Vore verkligen intressant att få läsa om exakt hur de gjorde. Det gäller nog att våga gasa på rejält med reverb i alla fall. Har kommit på att jag har ett bra nog gammalt Alesis Midiverb liggandes som jag har för mig att ett långt väldigt snygg reverb. Lyssna på det här och förklara hur de gjorde. Var det bara Elvis röst det satt i?

http://www.youtube.com/watch?v=edRnjGPJGo0&feature=related

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ja, det är väl mer ett fulsnyggt sound. En tonsäker vänlig röst blandat med ett ganska brutalt rörsound. Elvis "Are you lonesome tonigth" tycker jag är världens bästa låt av allt jag gillar. Vore verkligen intressant att få läsa om exakt hur de gjorde. Det gäller nog att våga gasa på rejält med reverb i alla fall. Har kommit på att jag har ett bra nog gammalt Alesis Midiverb liggandes som jag har för mig att ett långt väldigt snygg reverb. Lyssna på det här och förklara hur de gjorde. Var det bara Elvis röst det satt i?

http://www.youtube.c...feature=related

Kanoninspelning med kanonsångare. Inte mycket som kan gå fel. Personligen tycker jag reverbet suger på den här låten, förstör mer än det tillför, då låter det bättre om Elvis live utan reverb.

Midiverb är nog inget jag skulle säga har nåt långt snyggt reverb alls. Men smaken är som baken.

Dela på andra sajter

Kul att analysera gamla inspelningar.!Jag tror att en del av förklaringen ligger i avsaknaden av närmickning, kanalseparation, dynamik samt stereo. En skicklig tekniker och en duktig sångare med ett avspänt "performance" som dubbat sig själv bidrar säkert till att inspelningen upplevs som en "samlad smet" där inga instrument egentligen bråkar med varandra.

Dela på andra sajter

Nilsson - om du ska använda midiverb, lägg en equaliser efter reverbet. Har för mig den har en jäkla massa diskant som jag har för mig inte gick att ta bort. Då får du inte murrigt 60tal, snarare fissigt & diskantigt 80-tals-reverb. Och kör stora rum och långa svansar.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Sen dessutom sjöng ju folk 10000% mer tonsäkert än dom flesta idag också..... Idag finns så mkt justeringsmöjligheter så en sångare behöver kanske inte träna hälften så mkt som förr... Dessutom var ju nästan allt live förr, så det blir lite rörigt i hela ljudbilden så man tänker inte kanske inte lika mkt på om nån låter lite "sur" på gammal musik?

Nja, jag vet om jag tror att sångtekniken var så vansinnigt mycket bättre förr. Det är nog snarare så att man inte kommer ihåg de som sjöng dåligt. Förutom Dylan då.

Dela på andra sajter

Nilsson - om du ska använda midiverb, lägg en equaliser efter reverbet. Har för mig den har en jäkla massa diskant som jag har för mig inte gick att ta bort. Då får du inte murrigt 60tal, snarare fissigt & diskantigt 80-tals-reverb. Och kör stora rum och långa svansar.

Midiverbet har "dark rooms" också, diskantbefriade. Men det jag gillade bäst var ett stort diskantrikt som passade på trummor, eller på mastern. Och eq har tom jag. Midiverbet har ett sjukt baklänges-reverb också som man kan prata just baklänges med. Och gejtade reverb. Fast det tycker inte jag är nåt vidare till nånting.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.