Jump to content
Annons

Microsoft Silverlight


debatt

Recommended Posts

Skulle installera ViaPlay tänkte jag och körde deras Systemcheck - för att vara säker på att min laptop klarar kraven.

Men det fallerade på Mediaspelaren som inte klarar kraven. Utan någon förklaring härtill.

Kan det vara för att jag inte har installerat Microsoft Silverlight? För det ingår väl inte automatiskt i Win XP Pro?

Någon här som testat ViaPlay?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan det vara för att jag inte har installerat Microsoft Silverlight?
Med stor säkerhet, ja.
För det ingår väl inte automatiskt i Win XP Pro?
Precis, Silverlight (som är Microsofts försök till ersättning av Flash) är en nyare teknik som inte följde med XP utan laddas ner från Microsoft.
Link to comment
Dela på andra sajter

Silverlight ingår inte i XP SP0. Börja med att installera upp till senaste SP, och kör windows update efter det.

Jag har SP3. Windows Update körd, men... det gör ju ingen skillnad för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Med stor säkerhet, ja.

Precis, Silverlight (som är Microsofts försök till ersättning av Flash) är en nyare teknik som inte följde med XP utan laddas ner från Microsoft.

Tack! Ska ladda ned det nu i pausen.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Microsoft Silverlight 1.0 stöder inte Microsoft Internet Explorer 8?? Kan det stämma?

Lika bra att nedgradera till IE7 igen då - så kan jag dessutom använda mitt gamla cd-bränningsprogram...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jahaaa... det var bara det att svenskspråkig version fanns bara för version 1.0.

Senare versioner var på amerikanska. Laddade ned och installerade Silverlight 4.0 nu.

Klarade systemtestet.

Hurraaaayyy!

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har SP3. Windows Update körd, men... det gör ju ingen skillnad för det.

Sorry, jag var lite otydlig, menade att du skulle ladda ner Silverligt också. Men nu har det ju löst sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eehhh... nu har jag installerat och fått grönt ljus - och kopplat datorn till tv-n som jag ska. Bilden är i färg, men det är FEL bild!

Jag ser datorns "Skrivbordet" i färg och inte den webbsida (med den pågående streamade matchen) som jag vill se.

Hmm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eehhh... nu har jag installerat och fått grönt ljus - och kopplat datorn till tv-n som jag ska. Bilden är i färg, men det är FEL bild!

Jag ser datorns "Skrivbordet" i färg och inte den webbsida (med den pågående streamade matchen) som jag vill se.

Hmm?

du kan inte välja i skärmegenskaper, vad som ska synas på de olika skärmarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan inte välja i skärmegenskaper, vad som ska synas på de olika skärmarna?

Jag kan få fram att datorn är primär bildskärm och tv-n sekundär bildskärm, men rutan "Använd som Primär bildskärm" i Bildegenskaper i Kontrollpanelen är grålagd och går inte att markera.

Jag tror att tv-n måste väljas som Primär bildskärm nämligen?!?

I vilket fall kan jag inte se något som är streamat (i detta fall matchen), annat än på datorn.

Skrivbordet (utan alla ikonerna och verktygsfältet) är vad som syns på tv-skärmen...

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spegla? Nej

Flagga?

Ja , det ska finnas någon funktion någonstans där du kan välja vad du vill se på de olika skärmarna, då spegla är så du ser samma sak på bägge skärmarna. utvidga (som din förmodligen är ställd till nu) är att skrivbordet fördelas.

flagga = heter den windowsknappen? sitter bredvid alt tangenten. men flagga + p får du upp de valen jag beskrev ovan i windows 7 i alla fall.

Det är bara inte så att du kan dra över fönstret till tvns del av skrivbordet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Nu fungerade det till slut iaf.

Hur löste jag det?

Ja inte var det genom att aktivera tv-bilden som Primär bildskärm, för det gick ju inte.

Allt var ju grålagt, så den rutan gick inte att välja. Och inte var det genom Win-tgt+P.

Jag fixade det genom att rulla med markören på laptopen åt höger i evighet. Till slut syntes

markören på tv-n. Då tänkte jag att om markören kan synas på tv-n till slut, då borde ju även

en webbsida kunna det. Jag öppnade därför ett webbfönster med nämnda fotbollsmatch (det var

f.ö. Tottenham-Blackpool och 20 minuter kvar...). När jag hade öppnat den på datorn så kunde jag

ju inte se den på tv-n bara sådär, men om jag klickade ned till liten bild och sedan förde den

med markören i en 10-15 sekunder åt höger, så dök den till slut upp på tv-n även om den försvunnit

på datorskärmen för länge länge sen... Och eftersom markören även den fanns på tv-bilden så kunde

jag där klicka upp den lilla bilden till stor bild.

By default var det extremt widescreen. Även om min tv är en widescreen så såg det inte klokt ut.

Så jag gick in i Settings på webbsidan, sedd på tv-skärmen, och ändrade till 4:3. Först då såg bilden

normal ut på min widescreen-tv, som normal widescreen (och inte super wide). Ljudet var dock piss

och när volymen på tv-n var på 90 (av 100) så hördes det hjälpligt. Efter ett tag fattade jag

att det var kabelfel. Lyfte jag på kabeln kom ljudet i höger sida rätt normalt. Bytte y-kabel

till en inte fullt lika lång. Körde med vad som hette "Kabel-tv-kabel" gul som kompositvideokabel

mellan min s-video hane till kompositvideohona-adapter och rca hona-ingången (kompositvideo, gul)

i tv-n. Från hörlur stereo ut på laptopen till röd o vit i sidan på tv-n, audio L + R alltså.

Matchen slutade 1-1 och var dramatisk. Dubbla straffar för Blackpool och Jermaine Defoes hårda kanonskott

i 88e gav en pinne.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Nu kör jag ju mac men silverlight har jag och det funkar ok och ingen laptop utan stationär och jag har bara min tv som skärm till den datorn. Nåja det var ett sidospår men det jag vill komma till det är att jag gjorde det där på en pc för nåt år sedan och så vitt jag minns så kunde det krångla lite men efter omstart så funkade det. Dvs inte grålagd utan man kunde välja vilken skärm till huvudskärm eller ha båda med separata skrivbord. Win XP är det på den maskinen. Första gången jag testade då blev det precis samma procedur som du beskriver och det var ett pill vill jag lova hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...