Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jomensåatte...

Jag skulle installera min synth, men märkte att jag inte hade någon usb-kabel. Tog då usb-kabeln som satt i min skrivare.

Kom sedan på att jag ville använda bägge dessa prylar ungefär samtidigt. Rotade i lådan och hittade oanvända usb-kablar.

Den ena följde med en extern hdd jag köpt, men den var extremt kort ca 30 cm bara. Rent praktiskt omöjlig att

använda till synthen, men kanske möjlig om jag ställer skrivaren close an till datorn som ett bihang.

Den andra usb-kabeln var kanske en meter. Men den har utsmyckats med en stycken klump närmare ena änden av den. Sådan

där kabel som brukar anges som "måste använda denna kabel och ingen annan usb-kabel", enligt manualen. Tror den medföljde

kameran. Min scanners usb-kabel har också en sån där klump nedtill (och i den manualen står det uttryckligen att man

MÅSTE använda just DEN usb-kabeln till scannern och inte vilken usb-kabel som helst). Alla andra usb-kablar jag

har är utan klump.

Så... kan jag använda den överblivna usb-kabeln på en meter med klump, till min skrivare?

Finns det någon fördel överföringsmässigt med kortare längder på usb-kablar? Tänker på att den externa hdd-ns usb-kabel var 30 cm.

Annons
Postat

jag tänker att skrivaren behöver ju ingen hastighet överhuvudtaget och jag tänker mig att det är ingenting som skulle kunna gå sönder om du provar. Men det är ju mest chansning från mig.

Postat

Den där klumpen är förmodligen en ferritkärna, som är till för avstörning. Oftast funkar det utmärkt med kablar utan, men vid högre hastigheter kan det vara viktigt med avstörningen. Det blir i alla fall ingen nackdel att ha avstörningen, så det är bara att tuta och köra. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.