Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har införskaffat ett headset. Dne har en 6,3 tele som jag ska bya ut mot en XLR-kontakt. Problemet är att kabeln till micken bara har en signal + jord. Nu till min fråga. Hur löder jag XLR-kontakten så att micken i headsetet (dynamisk) inte brinner upp när man kopplar på fantommatningen? Tacksam för ett snabbt svar från er, kloka forumdeltagare

Annons
Postat

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men en dynamisk mick behöver ingen fantommatning.

Bedlam.

Postat

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men en dynamisk mick behöver ingen fantommatning.

Bedlam.

+1 dynamiska mickar ska inte heller ta skada av fantommatning.

Postat

Hej! Nej den behöver ingen fatommatning men det finns i mixerbordet. Jag vill alltså montera en XLR-kontakt (hane) där 6,3 tele har suttit. Hur gör jag det så att inte micken brinner upp när fantommatning finns

Postat (redigerat)

Alltså. 6,3 telen var obalanserad. Nu sätter jag dit en XLR. Jag vet att löder man fel så rycker micken när den får fantommatning i sig.

Om micken är obalanserad så går den åt skogen oavsett hur du löder, om du har fantommatningen igång. Det ligger ju +48V på båda signalledningarna, så du kommer inte undan... 😱

En sak du kan göra, är att använda en TritonAudio FetHead, som använder fantommatningen för att förstärka mikrofonsignalen 20dB, men som inte skickar vidare fantommatningen till micken.

Redigerat av Claes
Postat

Har hört talas om att man kan "brygga" så att den ska klara av fantomen. Finns det ett sådant sätt?

Nej.

I den balanserade kabeln har du två ledningar och skärm. I båda ledningarna kommer +48V och i en dynamisk mick som är balanserad, så hamnar de två ledarna på varsin sida om membranet, så att skillnaden mellan sidorna blir 0V (+48V på båda sidorna blir 0V i skillnad), så där är det helt ofarligt.

Med en obalanserad mick så hamnar däremot 0V på ena sidan och +48V på andra sidan - och det tål inte membranet oavsett vilka kablar du kortsluter. Det är klart, att du kan kortsluta den ena ledaren till jord och få bort fantommatningen på det sättet, men då kortsluter du fantommatningen i mixern och kan, om du har otur, elda upp den - eller så kan det bli så, att andra mickar inte får någon fantommatning heller på grund av kortslutningen, på grund av ett inbyggt skydd i nätdelen.

Det är klart, att en isolationstrafo tar bort spänningen, så en sådan kan du använda - eller så kan du blockera spänningen på pin 2 och 3 med hjälp av kondensatorer i serie. Jag har sett rekommendationer på 10uF/200V, med resistorer på 500kOhm eller mer (två matchade) som kopplas på mick-sidan av kondensatorerna, mellan respektive ledare och jord. Det blir nog för stort för att trycka in i en XLR-kontakt, så du får pilla ihop det i en liten låda i så fall. Sedan kan du koppla en kabel mellan micken och den lilla lådan enligt infon för obalanserat här: http://wiki.kontrollrummet.com/XLR .

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.