Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Behöver tips på lite lurar som är någolunda fria från läckage....dvs slutna lurar. Har ett par Beyerdynamics DT250 nu (tror dom är slutna?? ) men dom läcker tyvärr vid inspelning. Klickljudet kommer med sången...inte snyggt.

Är det nån som har nått förslag på proffslurar som inte läcker det minsta är jag tacksam...😳

Annons
Postat

Här är ett annat förslag, eller ett litet knep snarare. EQ'a klickljudet!

Sätt lurarna på musikern, spela upp klickljudet och EQ'a medan du monitorlyssnar på mikrofonsignalen. Oftast kan man få klicket att vara i stort sett helt tyst i inspelningen medan musikern fortfarande hör det.

/Majken

Postat

Bra tips Majken!!

Men tar man inte bort frekvenser i sångspektrat då också på samma gång? Eller missförstår jag dej helt? Vet du i vilket område klicket arbetar i? Iofs så kan man väl ratta lite men jag tänkte bara om du visste såhär direkt......

Postat

Jag uppfattar inte riktigt Majken så men om jag får "klickläck" brukar jag EQ:a lite på klickets egen lilla kanal. Då brukar jag allt få bort det mesta. När vi använder våra gamla, goa Beyerdynamic DT 150 så behövs inte det då de inte läcker. Prova också olika klick. Rimshot, cowbell, blips etc ligger ju i lite olika register och finns i olika tonhöjder. Med lite micklande så finns det ingen anledning till varför "klickläck" skall behöva störa en inspelning.

Postat

Klick låter så trist. Är det inte trevligare att ha en enkel, mjuk trumtakt...? Det slår igenom mindre än ett ilsket klick...

När det gäller lurar, så är Sennheiser HD280 Pro troligen bland de absolut bästa, med sina 32dB dämpning. Det klår faktiskt flera som marknadsförs som "extremt dämpade"...

Tätt efter kommer Ultrasone, som har 30dB dämpning på alla sina modeller.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Klick låter så trist. Är det inte trevligare att ha en enkel, mjuk trumtakt...? Det slår igenom mindre än ett ilsket klick...

När det gäller lurar, så är Sennheiser HD280 Pro troligen bland de absolut bästa, med sina 32dB dämpning. Det klår faktiskt flera som marknadsförs som "extremt dämpade"...

Håller med om att klick är sjukt stelt o störande. en liten mjuk trumloop eller sequensad trumtakt är ju mycket lättare att både sjunga till o inte få nåt störande läck. 🙂 Ooops, tillförde visst ingenting....

Är inte AKG 270 någorlunda tät? Minns inte.... 😳

Postat

Håller med om att klick är sjukt stelt o störande. en liten mjuk trumloop eller sequensad trumtakt är ju mycket lättare att både sjunga till o inte få nåt störande läck. 🙂 Ooops, tillförde visst ingenting....

Är inte AKG 270 någorlunda tät? Minns inte.... 😳

Mina herrar! Dels så är det en vanesak. Jag minns också när det lät ilsket. Dels så handlar det om hur Ni väljer att lägga klicket, med vilket ljud, EQ etc. Sen kan man ibland ersätta klicket med något annat. Handlar det om "tyska precisionsjobb" är dock min erfarenhet att klicket blir bäst. Då kan man, tämligen omgående, göra en bedömning om prestationen kommer att stå sig takt/rytm/svängmässigt. Glöm dock inte att lyssna igenom prestationen utan klick också, då kan man upptäcka/bedöma andra saker.

Postat (redigerat)
Bra tips Majken!!

Men tar man inte bort frekvenser i sångspektrat då också på samma gång? Eller missförstår jag dej helt? Vet du i vilket område klicket arbetar i?  Iofs så kan man väl ratta lite men jag tänkte bara om du visste såhär direkt......

Majken menar nog att du skall lyssna enbart på signalen från micken, och eq:a enbart på klickkanalen...

På så sätt hör du när klick-läcket försvinner i micksignalen.

wonderboy: När får jag en förklaring på ditt PM? vill veta vad du syftade på..

Redigerat av brojd
Postat

Hej Broijd!

Är Du vaken nu? Har Du kollat lite trådar som handlade om stavning och någon där det föreslogs att den gråa färgen på forumet skulle ändras till rosa? Gör det! Puss!

Postat

Jag har kört med AKG K271 i över ett år nu och förutom att dom låter kanon - kristallklart, bra och neutralt ljud så har jag inte erfarit några läckageproblem vid mitt användande. Detta är förmodligen en funktion av hur hög volym man har medhörningen på, men funkar för mig. Dessutom har dom den fina finessen att stänga av sig själva när man inte har dom på huvudet. Personligen tycker jag att dom är otroligt bekväma, även efter timmars användning. Inte dom billigaste i floran, runt 2.100 kronor ink moms. Det finns gott om utlåtanden på nätet men här är en länk med lite information från en kräsen audiofilist som testat lite olika lurar: http://www.dansdata.com/k271.htm

Mats

:rolleyes:

Postat

Philips SBCHP890/00 Köpte jag från jobbet och jag har fastnat grymt för dom alltså.

Jag diggar kvaliteten på ljudet som blir .

Dom ligger nog bara på 899:- eller nåt sånt .

Rekomenation!

/Perrra

Postat
Majken menar nog att du skall lyssna enbart på signalen från micken, och eq:a enbart på klickkanalen...

Exactamundo!

Det krävs att klicket ligger på en egen kanal, men detta funkar ju oavsett det är ett klick, en hel låt, ett trumkomp eller vad det nu är musikern lyssnar på. Det du EQ'ar bort är frekvenser som läcker igenom lurarna vilket kan bero på resonanser, mikrofonens upptagning o.s.v.

För musikern så kommer klicket/trummorna/ljudet att låta lite annorlunda men inte så annorlunda att det blir svårt att lyssna på.

Humm.. Jag kanske kan skriva ihop en liten guide till Cubase sidan i helgen. Det var någonting som jag och en kompis en gång testade lite i desperation som visade sig funka så bra att jag kör det som standard numera. Kanske är ett välkänt knep förresten?

/Majken

Postat

För att gå tillbaka till det som egentligen frågades om; Sony MDR-7509 är ju nästan industristandard i slutna lurar (AKG K240 är väl standard i öppna)...

Postat
Jag har kört med AKG K271 i över ett år nu och förutom att dom låter kanon - kristallklart, bra och neutralt ljud så har jag inte erfarit några läckageproblem vid mitt användande.

Jag använder både AKG K271 och Sennheiser HD250. Båda är slutna, men de senare läcker betydligt mindre.

Postat
Jag använder både AKG K271 och Sennheiser HD250. Båda är slutna, men de senare läcker betydligt mindre.

Joachime, vilka låter bäst, tycker Du? Vilka låter naturtrognast? Vilka klarar höga volymer bäst? Tacksam för svar då jag står i begrepp att köpa nya omedelbums! Pris är inte en fråga så länge de inte kostar över 5 000kr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.