Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jadu, om du kan skulle jag byta tillbaka ljudkortet och köpa en med mic preamp för med det dÀr ljudkortet sÄ kan du inte koppla in din mick. du mÄste i sÄ fall köpa en extern preamp.

Postat (redigerat)

Ang. extern preamp som stratsvante highlightade!

Om nu frÄgan skulle uppkomma sÄ...

En preamp Àr nÄgot som förstÀrker signalen du fÄr frÄn en ljudkÀlla. Exempelvis sitter det en preamp pÄ varje spÄr i en vanlig mixer dÀr man kopplar in mik- eller gitarrkabel.

Till B1:an ska du Àven se till att preampen levererar 48V s k fantommatning. Det Àr lite olika pÄ olika preampar men de flesta har en sÄdan funktion (oftast en liten knapp dÀr det stÄr "48V" eller nÄgonting i den stilen). Och vad fantommatning Àr kan du lÀsa om hÀr.

En preamp kan kosta frÄn ett par 100-lappar upp till..ptja..jÀvligt mycket. En bra preamp Àr (i mitt tycke) ART Tube MP Preamp.

ARTTubeMPMicrophonePreamp.jpg

HÀr har du ett ljudkort (runt 1500 kr tippar jag) om du kÀnner för att byta kort. MikingÄng (med fantommatning) och en Hi-Z-ingÄng.

A41207.jpg

Vill du springa upp i pris sÄ Àr det bara att söka hÀr pÄ forat. Finns en mÀngd trÄdar i Àmnet.

VĂ€nligen,

CHAE

Edit: förtydligande och tipshörna.

Redigerat av CHAE
Postat

Ok! Tack för hjÀlpen! Kan inte byta ljudkortet, sÄ dÄ Àr frÄgan: Kommer det att funka bra med en preamp (t ex den som CHAE föreslog) och mitt ljudkort eller behöver jag satsa pÄ ett helt nytt ljudkort?

Postat

Och om det funkar bra med en preamp, vad behöver jag för kablar? Micken in i preampen och en XLR-hona till RCA-hane frÄn preampen till Maya44-ljudkortet?

Postat (redigerat)

Ok! Tack för hjÀlpen! Kan inte byta ljudkortet, sÄ dÄ Àr frÄgan: Kommer det att funka bra med en preamp (t ex den som CHAE föreslog) och mitt ljudkort eller behöver jag satsa pÄ ett helt nytt ljudkort?

Nej, du kan inte koppla en preamp till det ljudkort du nu har (som stratsvante skrev tidigare). Min rekommendation Àr att du köper ett nytt ljudkort (exempelvis det jag visade dig tidigare alternativt ett annat. (Leta bland trÄdarna för tips.)

Och om det funkar bra med en preamp, vad behöver jag för kablar? Micken in i preampen och en XLR-hona till RCA-hane frÄn preampen till Maya44-ljudkortet?

TyvÀrr (se ovan).

All the best och lycka till med letandet!

/CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Visst gÄr det att koppla in en preamp till det ljudkortet, Àven om det inte Àr det optimala. Det trÄkiga Àr att ljudkortet bara har obalanserade RCA-ingÄngar och att de har konsumentstandarden -10dB, medan de flesta lösa preampar följer +4dB-standarden och alltsÄ skickar ut för stark signal om man justerar signalen efter preampens mÀtare (nÄgot som gÄr att lösa genom att helt enkelt inte skruva upp för högt pÄ gainen).

Vad man behöver för kablar, beror förstÄs pÄ vilken preamp man skaffar, sÄ det Àr lite svÄrt att sÀga. Det finns preampar som enbart har XLR ut, andra som har bÄde XLR och TRS ut - och vissa som bara har TRS ut...

Postat

Ok! Tack för assistansen. Jag tolkade det som att det skulle funka med en preamp, men sĂ„ Ă€r det alltsĂ„ inte. Bara att slĂ€nga ljudkortet pĂ„ skrĂ€phögen med andra ord och skaffa ett nytt! 🙂

Postat

[...]nÄgot som gÄr att lösa genom att helt enkelt inte skruva upp för högt pÄ gainen.

Jo, man ska gaina pĂ„ sĂ„ mycket man kan. Helst till 11 😉â˜ș

Hej Claes!

Skönt att du gĂ„r in och piskar mig pĂ„ fingrarna och styr upp det hĂ€r. Dig kan man lita pĂ„ 🙂 Det dĂ€r med obalanserade RCA -> XLR Ă€r nĂ„gonting som hĂ€ngt med sedan plugget sĂ„ det var mest det jag tĂ€nkte pĂ„. Vill ju inte att TS ska göra nĂ„gra Kalle Anka-kopplingar och fĂ„ sig en kyss (a bad kind of kyss 🙁 ).

Postat

Ok, postade samtidigt som svaret innan 🙂 SĂ„ det gĂ„r alltsĂ„ att köra en preamp, men det Ă€r ingen optimal lösning om jag förstod det hela rĂ€tt. SĂ„ kan jag i teorin köpa den som CHAE nĂ€mnde (ART Tube MP) och anvĂ€nda mig av den och tipsen ovan? Eller Ă€r det helt enkelt mer vĂ€rt att lĂ€gga pengarna pĂ„ ett bĂ€ttre ljudkort?

Postat

Med andra ord, vad sÀger expertisen om alternativen:

1) Köpa ett sÄnt hÀr eller likvÀrdigt: M-Audio Fast Track MKII (jag mÄste ha ett externt USB och maximalt i den prisklassen för tillfÀllet)

2) Köra pÄ det ESI Maya44 USB jag har och köpa till en preamp för ~500 pix.

Postat (redigerat)

Med andra ord, vad sÀger expertisen om alternativen:

1) Köpa ett sÄnt hÀr eller likvÀrdigt: M-Audio Fast Track MKII (jag mÄste ha ett externt USB och maximalt i den prisklassen för tillfÀllet)

2) Köra pÄ det ESI Maya44 USB jag har och köpa till en preamp för ~500 pix.

Jag hade kört pÄ alt. 1. Varför göra saker och ting mer komplicerat Àn nödvÀndigt, liksom? Om du vÀljer alt. 1 sÄ slipper du allt jidder och kan köra igÄng direkt med musiken (vilket Àr det jag antar att du vill?)

Simma lugnt!

Redigerat av CHAE
Postat

Tack Ă€n en gĂ„ng CHAE! Du har helt rĂ€tt, jag vill komma igĂ„ng och slippa en massa jidder 🙂 SĂ„ det fĂ„r bli ett nytt ljudkort helt enkelt.

Postat (redigerat)

Tack Ă€n en gĂ„ng CHAE! Du har helt rĂ€tt, jag vill komma igĂ„ng och slippa en massa jidder 🙂 SĂ„ det fĂ„r bli ett nytt ljudkort helt enkelt.

Najs! Och som jag skrev tidigare:; hÀr pÄ forumet finns det en uppsjö av trÄdar som rör olika ljudkort och vad man bör tÀnka pÄ innan man köper ett. Sök och du skall finna.

Go nuts och lycka till! 🙂

Have a good'n!

Redigerat av CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.