Jump to content
Annons

Recommended Posts

LaCamilla (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är relativ nybörjare som går i basköpartankar och råkade idag snubbla på en ensam Ibanez inne på min musikbutik of choice. Hade från början siktat in mig på en Squier Vintage Modified Jazz Bass då jag läst så mycket gott om den, sett många fina bilder på dessa snygga lönnkropp och faktiskt fallit ganska hårt. Dock upptäckte jag vid provspelningen i musikbutiken i fråga att den var mer svårspelad än vad jag trodde; mina fingrar och deras styrka räckte liksom inte riktigt till och det lät liksom inte riktigt som jag ville... men så stod det en liten Ibanez till nedsatt pris i rummet bredvid. Och visst. Efter lite strängplockande så upptäckte jag ju att det var ju detta sista stackars utreade exemplar som var menat att bli mitt! 😄 Så lättspelad, så enkel, så nätt, så skimrande vinröd och vacker. Och till halva priset. Den snåla studenten i mig jublar. 😄

Ja, som det nog framgår av ovanstående pladder så har jag ju redan bestämt mig, men jag är fortfarande grymt nyfiken på om det är någon som har några åsikter om den, hur den förhåller sig till nyare basar i SRX-serien, om det är någon som äger en som har något att dela med sig av... et cetera. Jag har rannsakat internet och hittar verkligen knappt inget om denna "gamla" bas, som verkar ha blivit utkonkurrerad av nyare modeller. Det är nästan som att jag undrar om den ens har funnits på riktigt, så lite info finns det. Hittar inte ens någon bild online där den finns avbildad med den färg jag planerar att köpa...

Så, ni gamla SRX400-ägare/spelare - vad har ni att säga? Är det en relik? ;D Vad spelade ni för musik med den? Vad tyckte/tycker ni? Något jag bör tänka på? Något tips? Något fint minne? 😄

Tack på förhand!

EDIT 110506: Fick hjälp av en kille på Crafton Musik att hitta katalogen där denna bas finns med! Vet nu det fullständiga namnet är "Ibanez SRX400 CAF" och här kan man se den: http://www.ibanez.co.jp/anniversary/expansion.php?cat_id=274&now=27

Skulle vilja påstå att den har lite mera vinrött i sig, och lite metallic-touch på den också... ;D

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

(spelar inte bas men ville bara inflika att var kul och trevligt att du

hittade ett instrument du tycker om-det är viktigt..)

mvh

rolleyes.gif

LaCamilla (oregistrerad)
Postat

Tack för trevliga kommentarer (trots den sena timmen)!

Oja, det kommer definitivt att bli Ibanezen, de har lagt undan den i butiken till mig och allt... kan ju inte riskera att någon annan kommer och upptäcker dess briljans! 😄 Den funkade så fint i mina händer så det måste ju bli den. 🙂

Postat

Grattis! 🙂

Vad får du ge för den?

mvh

CHAE

LaCamilla (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tackar tackar! :3

Har för mig att priset var 2995 kr. (Jämför man med utomlands så är det lite överprisat, har jag märkt, men vad sjutton - tydligen kostade den nästan 6000 riksdaler när den kom ut för några år sedan. Sånt gör mig glad. ;D) Riktigt mysigt ljud i den, kommer passa fint till rock/metal, och annat också! Köper till en liten 30W-förstärkare som jag kan öva på hemma, också, så totalt blir det ca 4600 kr. 100 kr mer än då jag siktat in mig på Squiern och en 15W-stärkare... Tack och lov att jag prövade denna!

Redigerat av LaCamilla

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.