Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

många skriver om att man ska fas vända ?? va menar man me det är det samma sak som att panorera ?

eller kan man göra mer än höger vänster ??

Annons
Postat

läs här ang fasvändning vid inspelning av virvelkagge. https://www.studio.se/index.php?showtopic=7374&st=0

annars är det i pricip är att när man fasvänder en mic så betyder det att byta riktning på micken/strömmen dvs i stället för plus till minus så går det minus till plus,

har ingenting med panorering att göra

Postat (redigerat)

Att man fasvänder innebär att man byter polaritet på signalen, dvs. man inverterar den. Plus blir minus och minus blir plus, som chrisB sa.

Illustration

Edit: Illustration

Redigerat av Henke
Postat
Vad ska det va bra för...

Tänk dig exempelvis två högtalare. Om dessa spelar upp samma ljud och är i fas så rör sig deras högtalarmembran utåt och inåt samtidigt som varandra (de knuffar luftpartiklarna åt samma håll). Om de däremot är i ofas så rör sig den ena högtalarens membran utåt när den andres rör sig inåt. Om dessa två högtalare skulle befinna sig i exakt samma punkt så skulle det i teorin bli tyst, eftersom svängningarna då skulle ta ut varandra (de knuffar luftpartiklarna åt varsitt håll). I praktiken blir det ju inte så, eftersom högtalarna inte kan stå på exakt samma ställe, men fasskillnaden kommer ändå orsaka en märkbar utsläckning. Om man då fasvänder den ena högtalarens signal så vips kommer de vara i fas, och alla blir glada.

Samma sak (fast tvärt om) händer ju med mikrofoner; som när man mickar upp en ljudkälla med två mikrofoner från motsatta håll. Det klassiska exemplet är väl virveltrumman, där man ofta mickar både över och under. När den ena mickens membran rör sig inåt (positiv signal) så rör sig den andres utåt (negativ signal) och när dessa signaler sedan läggs samman så kommer dom släcka ut varandra. Fasvänder man då den ena micken så hamnar dom ju i fas (de båda signalerna kommer ha positiva och negativa värden samtidigt som varandra).

Postat
Tänk dig exempelvis två högtalare. Om dessa spelar upp samma ljud och är i fas så rör sig deras högtalarmembran utåt och inåt samtidigt som varandra (de knuffar luftpartiklarna åt samma håll). Om de däremot är i ofas så rör sig den ena högtalarens membran utåt när den andres rör sig inåt. Om dessa två högtalare skulle befinna sig i exakt samma punkt så skulle det i teorin bli tyst, eftersom svängningarna då skulle ta ut varandra (de knuffar luftpartiklarna åt varsitt håll). I praktiken blir det ju inte så, eftersom högtalarna inte kan stå på exakt samma ställe, men fasskillnaden kommer ändå orsaka en märkbar utsläckning. Om man då fasvänder den ena högtalarens signal så vips kommer de vara i fas, och alla blir glada.

Det är mer relevant vad som händer vid monolyssning i två högtalare (eftersom du skriver.....högtalarna kan ej stå på samma ställe).

Om ena kanalen är fasvänd 180 grader så kommer ljud som ligger i mitten (dvs lika mycket höger som vänster) att släckas ut vid monolyssning, men vid stereolyssning så kommer man att höra det. Just pga beskrivningen ovan!

Postat
Om ena kanalen är fasvänd 180 grader så kommer ljud som ligger i mitten (dvs lika mycket höger som vänster) att släckas ut vid monolyssning, men vid stereolyssning så kommer man att höra det.

Denna teknik/liknande teknik används väl för övrigt för att tex. ta bort röst från en del låtar? 😉

Postat
Om ena kanalen är fasvänd 180 grader så kommer ljud som ligger i mitten (dvs lika mycket höger som vänster) att släckas ut vid monolyssning, men vid stereolyssning så kommer man att höra det.

Denna teknik/liknande teknik används väl för övrigt för att tex. ta bort röst från en del låtar? 😳

Alldeles riktigt, Fredrix! Funkar inte detta så kan man prova att sidechaina! Då kan man släcka ut fasutsläckningen och låta den trigga en Giggaemulator som är inställd på sinus-vågformer. Dessa skapar artefakter som kan komma att panna ut gaten i flangern så att körpaketet flyttar luft nåt såpass! Jag känner jättemånga som inte gör så, så de så!

Ursäkta, det kan bli så här när man borde läsa läxor istället men inte orkar!

Postat

ok =)...men nu är jue frågan behöver jag fasvända?

är det nått alla gör eller?

jag kan jue berätta lite hur jag micar upp trummorna

jag har Shure PGDMK6 trumm mic sett http://www.musikborsen.se/itm_img/big_116875.jpg

+ en Shure SM57 till virveln

jag har överhängsmicarna till höger å vänster om trummorna å panorearar dom höger å vänster , virvel micen på ovansidan av virveln å panorerar den lite till vänster , kagg micen in i kaggen, å pukorna micas upp på åvansidan av pukorna och panorerar dom så at dom går i en loop från vänster till höger

har inge mixerbord utan kopplar direkt in till presonus firepod ljudkort

Postat
Om ena kanalen är fasvänd 180 grader så kommer ljud som ligger i mitten (dvs lika mycket höger som vänster) att släckas ut vid monolyssning, men vid stereolyssning så kommer man att höra det.

Denna teknik/liknande teknik används väl för övrigt för att tex. ta bort röst från en del låtar? 🙂

Alldeles riktigt, Fredrix! Funkar inte detta så kan man prova att sidechaina! Då kan man släcka ut fasutsläckningen och låta den trigga en Giggaemulator som är inställd på sinus-vågformer. Dessa skapar artefakter som kan komma att panna ut gaten i flangern så att körpaketet flyttar luft nåt såpass! Jag känner jättemånga som inte gör så, så de så!

Ursäkta, det kan bli så här när man borde läsa läxor istället men inte orkar!

Suck..... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.