Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det mesta jag lärt mig från inspelning och mixning har jag lärt mig från trådar härifrån och från studios, inspelning och mixning. Det jag har uppfattat är att många tycker att det är bra med plektrum vid inspelning av akustisk gitarr. Jag tänker mig att man hör de enskilda strängarna bättre vid anslag med plektrum istället för tex tummen.

Jag tänker också på min far, som har utvecklat en teknik som låter väldigt härlig, han slår an gitarren med ringfingret. Låter ofta mycket bra, har provat detta men det kräver lite träning.

De flesta låtarna jag har hör verkar det ju som att de är inspelade med plektrum, eller kanske ibland med nageln, men inte så ofta med att man slår an med huden på fingret. Men denna fina låt verkar det som att han slår an med huden

Om ni vet fler låtar som anslaget är med huden på fingret så skulle jag bli glad om ni kunde länka till dessa.

Hur som helst så undrar jag hur ni tänker, plektrum vs hud vs nagel.

Annons
Postat

ringfingret har ju en nagel på nedersidan, eller spelar han bara med upp-anslag ?

Själv använder jag aldrig plektrum men det blir ofta naglarna som slår an vid kompspel.

Postat

Jag kör med ett plektrum, med två "plektrum" i form av naglarna på långfingret plus pekfingret eller med fingerplektrum.

Killen i videon spelar inte med hud.

Postat

ringfingret har ju en nagel på nedersidan, eller spelar han bara med upp-anslag ?

Han lägger handen så att han har handflatan riktad åt halsen. På detta viset så använder han bara ringfingermuskeln för att göra anslaget. Det är alltså inte riktigt toppen på ringfingret som träffar strängarna, utan på sidan en halv cm ner, och i och med det så blir det knappt någon nagel alls.

Killen i videon spelar inte med hud.

Det låter som att det är väldigt mycket hud och lite nagel, och ser ju ut som han spelar med tummen.

Frågan är ju också lite vad ni tycker blir bra på en inspelning?

Postat

Min spontana tanke är att det beror helt på vad man vill åstadkomma för ljud. Vill man har ett rent ljud med tydliga anslag och toner kan plektrum vara bra, men ibland passar det bättre med ett lite mjukare "bumligare" ljud, och då är fingrar vettigt.

Det beror på, är alltså min åsikt.

Postat

Det finns tyvärr inget enkelt svar. Ibland låter det bättre med plektrum, ibland med fingrarna etc. Finns inga regler, det är låten som får avgöra vilket sound du ska ha. Men rent generellt brukar det vara bättre med (ofta mjukt) plektrum om du ska veva stålsträngad gitarr i tex en refräng. Och kanske fingrarna om du ska spela mer sparsmakat och fint, på tex en nylonsträngad.

/Jon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.