AnthonyS Postat 24 maj 2011 Postat 24 maj 2011 Akupunktur stannar ju av nervaktiviteten och blodtrycket, så det är ju inte så konstigt om det har effekt. Hur lång effekten är blir ju en annan fråga. Det finns många källor om akupunkturens effekter, en ur högen: Journal of the American Physical Therapy Association För egen del tror jag att saker kan sorteras i olika prioriteringsordning i hjärnan. Till slut blir kroppen trött på att sända exakt samma smärtsignal till hjärnan... En annan intressant sak är ju detta med nervutväxt. Att det tids nog kan växa ut ett slags nervtrådar. Inte fungerande nya hörselceller kanske, som hos undulater (har jag läst), men nån form av vävnad i innerörat (vi pratar ju nu verkligen på mikroskopisk nivå). Minns att jag läste om det för några år sedan. Kan det vara så att OM det gör det, att den på något sätt kan dämpa hyperacusis-smärtan med tiden? Annars en intressant artikel här från December 2010 från iFokus om att odla fram nya hörselceller: Odla fram nya hörselceller Nervimpulser av ett slag kan modulera nervimpulser av ett annat slag. Detta sammanfattas i Gate Control-teorierna, och kan delas upp i lokal- samt central smärtmodulering. Lokal smärtmodulering bygger (i teorin, och kraftigt förenklat) på att exempelvis stimulans med akupunktur skickar en smärtimpuls som konvergerar i ryggmärgens bakhorn. Där konvergerar också smärtimpulser från exempelvis led- eller muskelsmärta. Impulsen från akupunkturen aktiverar lokala interneuron i ryggmärgen som inhiberar vidareledning av smärtimpulserna från exempelvis muskeln eller leden. Central smärtmodulering sker uppe i hjärnan, men det är så invecklat att jag varken orkar eller hinner förklara det närmare här och nu. Det bygger iaf på att ett antal olika centra i hjärnan typbestämmer och prioriterar smärtimpulser och via kärnor som benämns Periaqueductal Grey med hjälp av kemiska mediatorer, främst 5-HT (serotonin) och kroppsegna enkefaliner (en sorts opiater), hämmar vidare smärtsignalering upp mot hjärnan. Din fråga om nervinväxt i örat har jag tyvärr inget svar på. Det fenomenet är för mig okänt, men jag sätter mig gärna in i det framöver.
debatt Postat 24 maj 2011 Postat 24 maj 2011 (redigerat) Vätskan produceras till största del som svar på förändrad kemisk gradient i endolymfan. När hörselcellerna i örat aktiveras förbrukar de stora mängder kaliumjoner för att initiera aktionspotential som innebär nervimpuls. När kaliumkoncentrationen således sjunker i endolymfan i innerörat stimuleras stria vascularis att producera ny endolymfa med korrekt kaliumkoncentration samt justera upp kaliumhalten i den endolymfa som redan finns där. Det regleras förmodligen också av trycket, vilket borde innebära att för liten respektive för stor volym justeras upp eller ner. Men även om hårceller teoretiskt slokar så upptar de fortfarande samma nettovoym i vätskan, så det totala vätsketrycket förändras inte. Produktionsrubbningar borde definitivt förekomma, men det borde bara medföra sämre signaltransduktion och därmed bristfällig omvandling av rörelse i hårcellerna till nervimpuls, alltså svagare hörsel. Tack. Då vet jag hur det fungerar. Det intressantaste i sammanhanget är kanske ändå att produktionsrubbningar kan förekomma. Om det yttrar sig i sämre hörsel så är det ju inte annat än troligt att det även yttrar sig i tinnitus. Det är ju inte uteslutet att hörselnerven i sig har ett visst egenljud och detta maskeras av externa ljud. Är förmågan att uppfatta dessa externa ljud nedsatt så hörs ju egenljudet relativt sett mer. INGEN har ett helt tyst hörselsinne brukade mina läkare säga. Vad du menar är ju dock att tinnitusen i så fall inte beror på ett uppkommet tomrum i cochlean utan på sämre signaltransduktion. Redigerat 24 maj 2011 av debatt
wellness music Postat 24 maj 2011 Postat 24 maj 2011 Tack Debatt och Sonefors! Jag tror också på att spänningar i käkarna är en bidragande orsak till att framför allt tinnitusen tilltar. Hur det är med överkänsligheten har jag faktiskt inte tänkt på. Funderar på att prova bettskena faktiskt. Hälsningar / Björn
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.