Jump to content
Annons

Förbannade pung-Thomann!


Recommended Posts

Du blandar nog ihop den med Q3HD som är en ny modell med mycket högre bildupplösning och skönare design:

Q3HD

Nej, det var den blåa, ett enstaka ex kvar. Jag såg den!

De sänkte säkert priset på den sedan till nästa kund, när jag avböjde.

Den nya var på väg in, till något högre pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag skickade precis spontant ett mail till thomann

"Hej,

Ärligt talat - ni måste skicka detta uppåt i ledningen och försöka trycka på så att denna pengarna-tillbaka -garanti slopas.

Ni måste ju inse att den utnyttjas av folk. I praktiken kan man ju från er bara beställa hem lite prylar - leka med dem i några dagar sedan packa ner och skicka tillbaka när det inte är så kul att leka längre...

Jag förstår inte heller vem garantin ska vara bra för? den kan ju tyvärr bara skada alla inblandade?

Att man smidigt ska kunna returnera en söndrig produkt och få hjälp med den biten är ju helt i sin ordning - men att bara kunna returnera en produkt för att en vuxen människa inte själv kunde ta ansvar och "bestämma sig" vid köptillfället är ju helt förkastligt...

Som ni ser är jag gammal trogen kund som har beställt ganska mycket genom åren - men jag börjar tyvärr faktiskt tveka på om jag vill handla mer hos er.

Jag vet inte hur många forum-trådar jag läst nu om svenska kunder som fått redan använda prylar skickade till sig, vad är det liksom? Man vill väl ha nya grejor när man beställer?

I början trodde jag bara att det var någon som råkat ut för ett misstag - men nu är det så många som råkat ut för detta så jag har börjat förstå att ni har ett växande "b-stock" -lager med returnerade varor som ni måste bli av med... helt sjukt...

Att ni har många sändningar per dag och att det lätt blir fel är INGEN ursäkt alls. Då har Hans Thomann helt fel för sig om hur en företagsstruktur ska fungera... Jag kan berätta att det fungerar nämligen så att: med växande omsättning måste också kompetensen och antalet anställda växa - annars är man snart ute ur marknadens spel

Och tyvärr är Thomann på väg ut ur spelet för oss svenska kunder.

Thomann har blivit för stora och tagit sig vatten över huvudet.

Jag hoppas verkligen att ni förmedlar detta högre upp i ledningen.

Mvh Johan"

Mycket bra!

Man borde sätta detta i system att ge matnyttig kritik när man har blivit orättvist behandlad, som man lätt kan glömma.

När hela mitt ärende är utrett så tänker jag skriva ett liknande brev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de fortsätter på samma linje som tidigare kommer de att anse att du skadat prylarna.

Kan du på något sätt bevisa att så inte varit fallet?

För egen del anser jag att du borde få behålla de hela grejerna och få tillbaka pengarna för dem som kompensation plus kunna skicka tillbaka det trasiga rakt av med pengarna åter även där.

Jag får behålla de hela prylarna, och har returnerat de trasiga och väntar på kreditering.

Har ingen möjlighet att bevisa att jag INTE har gjort det, mer än mitt ord.

Det är läskigt, helt klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att det är på rätt väg nu addic! (Vi skrev om varandra där).

Addic, den förste jag inläggpostade till på detta forum någonsin om jag kommer ihåg rätt...

Haha, se där, minnet är bra!

Borde ha vart ett bra tag sedan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag får behålla de hela prylarna, och har returnerat de trasiga och väntar på kreditering.

Har ingen möjlighet att bevisa att jag INTE har gjort det, mer än mitt ord.

Det är läskigt, helt klart!

Klart som fan att det är läskigt, det förstår väl jag. När ord står mot ord mot en sådan där bjässe så skulle jag iaf känna mig liten och David-aktig. Men jag skulle inte upp. Cred till dig, Kängan för att du står ut.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du blandar nog ihop den med Q3HD som är en ny modell med mycket högre bildupplösning och skönare design:

Q3HD

Jag minns att dessa filmar med 30 bilder per sekund och kanske därför kan få flimrig bild om eventuell belysning har 50 Hz.

Följ resonemanget om 30 bps i tråden om videokameran från Olympus

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan att det är läskigt, det förstår väl jag. När ord står mot ord mot en sådan där bjässe så skulle jag iaf känna mig liten och David-aktig. Men jag skulle inte upp. Cred till dig, Kängan för att du står ut.

Tackar CHAE!

Har vart mycket trevligt att läsa dina pepp-inlägg under trådens gång! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag får behålla de hela prylarna, och har returnerat de trasiga och väntar på kreditering.

Har ingen möjlighet att bevisa att jag INTE har gjort det, mer än mitt ord.

Det är läskigt, helt klart!

Har med bedrövelse läst tråden och måste berömma dig för att du inte ger upp. Fortsätt att stå på dig, annars lär Thomann stå på dig...

Kan tycka det är väldigt märkligt att du måste bevisa att du inte tagit sönder något när Thomann själva skickar begagnade varor och trasiga varor. Inte nog med det, Thomann säljer till råga på allt varorna som nya. Thomann har själva visat att de inte har koll på statusen på de produkter de skickar till sina kunder.

Tyck aldrig synd om en försäljare. Gör försäljaren ett dåligt jobb skall inte det drabba kunden. Försäljaren har garantier och skyldigheter att leva upp till dessa utan pardon oavsett vad försäljaren säger, skriver eller menar.

EDIT: Stavfel

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har med bedrövelse läst tråden och måste berömma dig för att du inte ger upp. Fortsätt att stå på dig, annars lär Thomann stå på dig...

Kan tycka det är väldigt märkligt att du måste bevisa att du inte tagit sönder något när Thomann själva skickar begagnade varor och trasiga varor. Inte nog med det, Thomann säljer till råga på allt varorna som nya. Thomann har själva visat att de inte har koll på statusen på de produkter de skickar till sina kunder.

Tyck aldrig synd om en försäljare. Gör försäljaren ett dåligt jobb skall inte det drabba kunden. Försäljaren har garantier och skyldigheter att leva upp till dessa utan pardon oavsett vad försäljaren säger, skriver eller menar.

EDIT: Stavfel

Tackar hemskt mycket för inlägget!

Jag hoppas verkligen att Thomann kan ge med sig i detta.

Dock har jag i detta fallet ingen information om att varorna skulle vara begagnade, men paketet till nucleus var öppnat och återslutet med ny tejp.

Som sagt, mycket svårt att veta. Men det jag vet är att Thomann inte har hanterat situationen på rätt sätt.

Alla företag kan råka skicka trasiga produkter, och det är helt okej om företaget ställer saken till rätta ordentligt.

I detta fall har jag enligt Thomann fått nöja mig med reparerade produkter för nypris, vilket INTE är okej.

De har slarvat bort ett paket, som dök upp oväntat och helt utan Thomanns vetskap till min dörr,. långt senare än vad det var sagt.

UPS och Thomann har skyllt på varandra, och Thomann har ljugit för mig om att få nya varor, för att senare berätta att jag får reparerade istället.

Samt. givit mig fel fraktnummer vilket kan vara grundorsaken till det försvunna paketet.

För att summera lite.

Redigerat av Ken Kängström
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste din "ventilerings-tråd" och har även följt denna, vilket kanske inte var den roligaste läsningen på länge.

Jag har aldrig haft problem med Thomann, dock var det ett mick fäste som i senaste försändelsen som såg ut att vara ompackad (personligen bryr jag mig inte om en liten metallbit blivit ompackad en gång).

Det är dock jävligt tråkigt att du råkat ut för detta, och du är ju inte den enda på senare tid som är missnöjd med Thomann. Vill dock ge dig en STOR eloge för att du orkar driva allt detta och för att du delar med dig till oss! Vill även ge en klapp på axeln till JJMusik som skrev brevet till dem! Har du fått svar föresten?

Nu håller vi tummarna för att allt fixar sig, och jag kommer nog tänka både en, två och tre gånger extra om jag nu överhuvudtaget beställer något mer från Thomann!

Link to comment
Dela på andra sajter

😠

Alltså ompaketerade varor i all ära...

Här är en riktigt fin historia.

Den innefattar visserligen enklare billigare varor men säger lite om Thomann i dagsläget:

1. Beställer ett par Alesis 520USB.

2. Får dem, märker att ena monitorn har ett kraftigt vibrerande ljud.

3. Skickas tillbaka, komplett med alla kablar.

4. Får ett par andra. Alla kablar saknas. Ena diskanmembranet är intryckt och nätdelen i huvudmonitorn brummar högljutt.

5. Skickas tillbaka. Beställer 2st Yamaha HS50M istället samt ett nanoKey. Överför lite mera pengar för mellanskillnad.

6. Får dem. Ena HS50M har en påtagligt bruten och sliten kartong. Dammig. NanoKEY har en lös tangent samt sitter två typ "brother" klisterlappar på det och en massa feta fingeravtryck. Vet inte ens om det fungerar. Har inte testat.

Som jag skrev till Thomann... "Hur" i hela världen kan man lägga ett trasigt begagnad nanoKey med klisterlappar som bara kostar 350kr till en kund? Att ens skicka nåt sånt...

Det här är bara för tragi-komiskt.

Har ger upp nu. Inget mer Thomann. Ever!

Kan de inte ens leverera felfria nya enkla produkter? Då vill inte jag beställa ex. en synth för 15-papp hos dem.

Måste dessutom tampas/förlika mig med känslan av missnöjdhet av HS50M eftersom de har ett idle-brus som är skithögt. Men detta kan inte skuldbeläggas Thomann. Yamaha säljs ju styckvis så. Varför gör yamaha så? Whyyyy!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste dessutom tampas/förlika mig med känslan av missnöjdhet av HS50M eftersom de har ett idle-brus som är skithögt. Men detta kan inte skuldbeläggas Thomann. Yamaha säljs ju styckvis så. Varför gör yamaha så? Whyyyy!!

Menar du att Yamaha tillverkat en undermålig produkt?

Trodde du att det inte skulle vara så eftersom de säljs styckvis?

Tråkigt det med Thomann.

Verkar vara en second hand-handel och med tanke på det är de ju SKETDYRA och inte alls billiga!

Får för min del bli att titta in på Myrorna nästa gång istället, eller Stadsmissionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att Yamaha tillverkat en undermålig produkt?

Trodde du att det inte skulle vara så eftersom de säljs styckvis?

:rolleyes:

Nej då, menade egentligen att det inte lär vara ett uppkommet produktfel på dem eftersom båda konsekvent brusar på lika friskt. Så det är nog bara Yamaha som inte kan sin sak.

Annars låter dem rätt ok. Men man vill ju inte ha en konstant brusmatta om man sitter 1 meter från monitorerna.

Jag har blivit besviken även på dyra produkter. Det känns som om det inte spelar någon roll längre. Priset avgör inte längre om en produkt är av bra kvalitet.

Man får numera precis som vid gröndisken, klämma och känna på äpplet så att man säkert vet att det inte är ruttet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med kan jag meddela att jag har blivit fullt krediterad för Nucleus och S3X-V, som dem har fört över. Väntar bara på att pengarna ska bli transfererade till mitt konto.

(tar några arbetsdagar vid utomlandsöverföringar)

Så förhoppningsvis ska allt vara lugnt nu.

För det andra så har jag fått ett mail ifrån Thomann, som har läst igenom tråden, och upplyst mig om att det är olagligt att citera e-malkonversationer, vilket jag inte visste.

Så nu har jag plockat bort alla e-mailsvar från Thomann i denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes:

Nej då, menade egentligen att det inte lär vara ett uppkommet produktfel på dem eftersom båda konsekvent brusar på lika friskt. Så det är nog bara Yamaha som inte kan sin sak.

Annars låter dem rätt ok. Men man vill ju inte ha en konstant brusmatta om man sitter 1 meter från monitorerna.

Brusar de så mycket så är det nog fel på dom eller någon inställning eller möjligtvis kablarna. Har varit i en del studios som haft samma monitorer och inte reagerat på att de skulle brusa överdrivet mycket när de är Idle. Har du kopplat dom med balanserade kablar?

Link to comment
Dela på andra sajter

För det andra så har jag fått ett mail ifrån Thomann, som har läst igenom tråden, och upplyst mig om att det är olagligt att citera e-malkonversationer, vilket jag inte visste.

Haha, dom kanske hade tjänat mer på att be om ursäkt i stället?

Link to comment
Dela på andra sajter

För det andra så har jag fått ett mail ifrån Thomann, som har läst igenom tråden, och upplyst mig om att det är olagligt att citera e-malkonversationer, vilket jag inte visste.

Så nu har jag plockat bort alla e-mailsvar från Thomann i denna tråd.

Det är sannolikt inte olagligt för dig att citera email-konversationer mellan dig och ett företag. Löjligt av dom att ens klaga på det med tanke på vilket strul de har utsatt dig för. Men de är väl rädda för att tappa ännu fler Svenska kunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det andra så har jag fått ett mail ifrån Thomann, som har läst igenom tråden, och upplyst mig om att det är olagligt att citera e-malkonversationer, vilket jag inte visste.

Så nu har jag plockat bort alla e-mailsvar från Thomann i denna tråd.

Enligt vilken lag då, skulle jag fråga?

Jag har otroligt svårt att tro att det stämmer. (PUL sätter stopp för person-namn, så dem kan du iofs stryka.)

Att Thomann kommer med hot gör ju inte direkt att de hamnar i bättre dager... 😠

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

För det andra så har jag fått ett mail ifrån Thomann, som har läst igenom tråden, och upplyst mig om att det är olagligt att citera e-malkonversationer, vilket jag inte visste.

Det kanske irriterar att de påpekar detta, och att det känns bittert. Men en tvist emellan säljare och köpare, som det handlar om rent krasst kan betecknas som konfidentiell.

När det gäller mig så...

Tänker inte reklamera mina produkter längre så nu skiter jag i de att de på Thomann blir skitsura på mig... för att jag postar klagomål publikt, som utifrån deras perspektiv bara köpt billiga prylar och bara krånglat.

De skrapar väl tänderna av ilska åt såna här virala diskussioner på nätet.

Vill passa på att påpeka att jag tycker att de svenska säljarna och support alltid bemött mig "mycket" bra. 10 poäng för det stackars själarna.

Men samtidigt måste de kollektivt som företag göra något åt deras egen logistik och situation. De kanske måste se över 30-dagars rätten och ta och skärpa till sig lite för fan...

Höj priserna någon hundring här och där och lägg istället några timmar på att ta fram ett sätt att kvalitetssäkra leveranserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt så var det en vänlig upplysning ifrån vederbörande, och han bad mig heller inte att plocka bort det jag har citerat.

Nu har jag också skrivit kort till Thomann om hur jag upplevt denna historia, och att jag inte kommer att handla där något mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Faktiskt så var det en vänlig upplysning ifrån vederbörande, och han bad mig heller inte att plocka bort det jag har citerat.

Nu har jag också skrivit kort till Thomann om hur jag upplevt denna historia, och att jag inte kommer att handla där något mer.

Får man vara med och skriva med sitt namn som en som inte heller kommer handla där?

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Kängström: Står det ett tilägg i slutet av mailet från Thomann? Angående att mailet är konfidenciellt? Läste igenom Privacy Policy på hemsidan och det stod inget om det uttryckligen.

Japp, det stod det, som jag helt hade missat tyvärr.

Men dem gjorde ingen stor grej av det, utan upplyste mig om läget mest.

Å andra sidan är jag glad att de har läst igenom hela tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 person(er) läser just nu detta ämne

13 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

laxlaxlax,

Ken Kängström,

2MuchCrazyjuice,

linuskarlsson,

oioioi,

Naymari,

Unicron,

crillemannen,

JeanBruun,

Sonefors,

fender__,

Friberg,

oakleaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Kängström: Står det ett tilägg i slutet av mailet från Thomann? Angående att mailet är konfidenciellt? Läste igenom Privacy Policy på hemsidan och det stod inget om det uttryckligen.

Tror inte sådant spelar någon roll så länge Kängström inte skrivit under om tystnadsplikt. Sådant vore svårt att få igenom i ett standardiserat köpeavtal.

Mycket blaha blaha juridiskt trams i t.ex. licenser och annat har noll hållbarhet juridiskt utan är bara till för att skrämma/lura oss konsumenter. (Eventuellt skulle en del av det gälla i USA.)

Link to comment
Dela på andra sajter

17 person(er) läser just nu detta ämne

13 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

laxlaxlax,

Ken Kängström,

2MuchCrazyjuice,

linuskarlsson,

oioioi,

Naymari,

Unicron,

crillemannen,

JeanBruun,

Sonefors,

fender__,

Friberg,

oakleaf

Dags för en gallup snart? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte sådant spelar någon roll så länge Kängström inte skrivit under om tystnadsplikt. Sådant vore svårt att få igenom i ett standardiserat köpeavtal.

Mycket blaha blaha juridiskt trams i t.ex. licenser och annat har noll hållbarhet juridiskt utan är bara till för att skrämma/lura oss konsumenter. (Eventuellt skulle en del av det gälla i USA.)

Det stämmer säkert, men jag väljer att vara så säkra sidan. 🙂

Nu vill jag avsluta Thomann-kapitlet för gott. Dock välkomnar jag samtalen som pågår här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...