Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej forumet!

Jag vänder mig till damer och herrar experterna angående hjälp i denna fråga:

det är så här att jag funderar starkt på att köpa ett 19" rackchassi till min Racktone-dator. Av olika anledningar så finns inte Racktones' egna chassin kvar i lager så jag tänkte att köpa ett annat. "Jag googlar det och ser vad som händer" tänkte jag men "oj" vad mycket det fanns att välja på!

Det jag söker är en 19"-modell helst 2HE. Jag läste någonstans att i vissa fall krävs det en 4HE-modell men det spelar ingen roll. Jag har plats för en 4HE-modell om det skulle behövas. Tanken med det här chassit är att slippa ha datorn på "golvet". Vidare är det ju inte aktuellt att byta någon utav komponenterna i datorn utan bara chassit.

Jag har såklart ett par frågor:

Jag har förstått att fläkt ingår i de flesta chassin (men långt i från alla)? Hur sköts lufttillförseln i ett chassiav den här modellen? Någon berättade att komponenterna spelar in vid val av rackchassi. Vissa komponenter passade inte alls i ett chassi etc.

Är det någon som har ett tips på vad man skulle kunna köpa för typ av rackchassi? (Har inte kalkylerat så mycket på en budget men får man någonting vettigt+fläktar för runt 2000kr så är jag nöjd).

Här är burken i fråga om det skulle hjälpa någon...

Fridens,

/CHAE

EDIT: fixa och trixa

Redigerat av CHAE
Annons
Postat (redigerat)

Köpte detta för ett tag sen. Blir nog inte billigare än så.

Ganska tungt men har funkat kanon för mig, dock inga fläktar.

Webhallen

Schysst, pressrec! Tack för tipset!

Ska definitivt ha denna i åtanke. Bra pris är det ju också och frakten verkar ju inte vara så våldsamt dyr den heller (+79kr). Tack igen 🙂

Ok, nästa fråga då'rå: Fläktar. Är det någon speciell sorts fläkt man ska ha till just denna burk (dimensioner, "tysta" etc?). På sidan i fråga är det 2x120mm fläktar (fram) samt 2x80mm fläktar som gäller. Jag antar att det enbart är dessa fläktar som gäller, ja? 😕

Jag är ju oerhört grön på detta och vill ju gärna köpa rätt grejer från början från början.

pressrec, vad köpte du för fläktar till din burk? Kollade på webhallens olika fläktar och det var ju minst sagt en djungel 🤪

all the best

/CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Kör med Antec Studio Series Take 3 till mediaservrarna i jobbet.

Lite högre pris iom att det ingår tyst nätaggregat 650W och två tysta fläktar. En liten i fronten och en stor baktill. Om ditt moderkort tillåter kan du sänka hastigheten på fläktarna rejält då de ger bra flöde även i låga hastigheter.

USB-portar och en Firewire 400-port i fronten.

Take 3 är 3HE och Take 4 följdaktligen 4HE, bägge finns hos Inet.

Postat (redigerat)

Kör med Antec Studio Series Take 3 till mediaservrarna i jobbet.

Lite högre pris iom att det ingår tyst nätaggregat 650W och två tysta fläktar. En liten i fronten och en stor baktill. Om ditt moderkort tillåter kan du sänka hastigheten på fläktarna rejält då de ger bra flöde även i låga hastigheter.

USB-portar och en Firewire 400-port i fronten.

Take 3 är 3HE och Take 4 följdaktligen 4HE, bägge finns hos Inet.

Åååh, Linus du är en klippa 🥰 Tackar så hemskt mycket för tipset!

Priset är högt, ja men då förstår jag att det inkluderar 1x nättagg och 2x "bra skit"fläktar. Då är man ju i alla fall säker på att det lirar från start hoppas jag.

Den här racklösningen är ju inte en prio 1-grej direkt men en finfin studiomöbel är på ingång och den har 8HE (och jag tänkte: 2HE för outboard samt interface och så är det ju 4HE som är "tomma" vilket man kan fylla med ant. 3 eller 4HE dator).

Jag har gjort vissa efterforskningar och Racktones' originalchassi saluförs inte hos någon ÅF längre. Det man kan göra är att låta Racktone själva montera ett "original"chassi men då har vi två cons direkt:

1) det tar 2-3 veckor för dem att göra det. Det omöjliggör all form av prod/mix 🙁 Och jag har mängder med projekt (både egna och externa) som ska mixas i vår/sommar.

2) de tar 2500 spänn för besväret. Vad jag såg så landar Antec-grejerna på c:a 2900 kr (inkl frakt) vilket iofs bara är några 100-lappar dyrare.

Moderkortet är ett "Intels fullstora ATX med G4 chipset" (ja, jag saxade direkt ur manualen där 😉) vilket inte säger mig ett dugg 😊 Kanske blir du klokare på det?

(F ö det där med att driva ner fläktarna kan vi ta i en egen tråd va 😉)

Vad jag också var nyfiken på är om det är svårt att montera komponenterna i chassit. Pratade med en kompis och han sa att det bara var att skruva i delarna och "et voila" klart! Jag läste någonting om kylpasta men det skulle man bara ha om man skulle separera processorn från moderkortet och det antar jag att jag inte behöver göra va?

Återigen, Linus: TACK!

/CHAE

Redigerat av CHAE
Postat (redigerat)
Jag läste någonting om kylpasta men det skulle man bara ha om man skulle separera processorn från moderkortet och det antar jag att jag inte behöver göra va?
Sålänge du kommer åt alla skruvar för att frigöra moderkortet från gamla chassit så klarar du dig fint. Ta det bara lite varsamt när du lyfter "klumpen" med moderkort+CPU+processorfläkt iom att fläkten är lite tung.
(F ö det där med att driva ner fläktarna kan vi ta i en egen tråd va 😉)
Det kan vi ta på IRL:en 😉

PS. Chassit i din Racktone Grace är ett Antec Sonata 3 och jag kan inte tänka mig att nätagget skulle vara något annat heller, så du kan väl ta det som en pekfingervisning på att Antec gör "bra skit".

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Sålänge du kommer åt alla skruvar för att frigöra moderkortet från gamla chassit så klarar du dig fint. Ta det bara lite varsamt när du lyfter "klumpen" med moderkort+CPU+processorfläkt iom att fläkten är lite tung.

Sweet! Som jag sa; jag är dundergrön på det här. Mina praktiska kunskaper på att montera datorrelaterade saker inskränker sig till att montera ett Juli@ PCI-kort en gång. Å andra sidan var ju inte det speciellt svårt.

Det kan vi ta på IRL:en

Ha haa, lätt!

PS. Chassit i din Racktone Grace är ett Antec Sonata 3 och jag kan inte tänka mig att nätagget skulle vara något annat heller, så du kan väl ta det som en pekfingervisning på att Antec gör "bra skit".

OK, I rest my case 😆

Redigerat av CHAE
Postat (redigerat)

Jag vart mer och mer sugen på Antec-modellen här alltså. Men just nu tillåter inte budgeten några utsvävningar men i juni... Då jävlar! 😛 Dessutom verkar det ju inte alltför joxigt att montera komponenterna 🙂 Det tycker vi om.

Så i juni är det jag som lägger en beställning på chassit. Ska bli hur kul som helst att montera den i studiomöbeln när den anlänt och byggts ihop.

Tack Linus (och givetvis också du, pressrec) för att ni tog er tid.

Återkommer senare i sommar (eventuella med bilder 😉)

All the best!

/CHAE

Redigerat av CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.