Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjabba!

Jag och min klass har fått en lyssande idé, vi ska spela Hard rock hallelujah på avslutningen, utklädda som monster och så, som Lordi brukar köra.

men Idag när jag och min musiklärare kollade lite på den, så kom vi underfull med att vi ska Spela den från G, och jag Hittar bara tab som går i Am... i versen och så blev det inga problem, det var ju bara att spela från G istället, men problemet är riffet som kommer ungefär 17 sekunder in i låten, hur ska vi lyckas höja det? nu spelar jag det med första tonen som C, hur ska jag göra för att kunna spela det när vi spelar från G? nu löste vi problemet så att jag satt capo på tredje bandet, men blir problem med F och Eb i versen och refrängen, för de blir så höga. har ni nån idé om hur det kan spelas? 🙂

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Låter ju som om dom stämt ner gitarrerna ett helt tonsteg. Prova det du också?

Postat

Spela den utan capodaster och kör med med barre istället så kan du ju ta vanliga F och Eb istället.....

rolleyes.gif

Postat

Eller, om det inte blir problem för sångaren/sångarna, spela låten enligt tabben på en normal-stämd gitarr. Man måste ju inte spela en låt i original-tonart.

Postat

Låter ju som om dom stämt ner gitarrerna ett helt tonsteg. Prova det du också?

provade faktist det häromdan, det funka! hade int en tanke på att de spelade nerstämt och att det kunde vara problemet, tack för tipset 🙂

Postat

Spela den utan capodaster och kör med med barre istället så kan du ju ta vanliga F och Eb istället.....

rolleyes.gif

jo, det funkar, ända riffet kommer som man inte kan spela utan capo, eller stämma ner. 🙂

Postat

Eller, om det inte blir problem för sångaren/sångarna, spela låten enligt tabben på en normal-stämd gitarr. Man måste ju inte spela en låt i original-tonart.

blir påtok för högt för sångarna om vi kör från A, men funkar från G 🙂

Postat

Är ju ganska vanligt att band inom hårdrocken stämmer om gitarren på olika sätt.

Låter ju som om det blir nedstämt för er i a f, hoppas giget går bra!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.