Jump to content
Annons

-= Musik-Pc =-

Reggaekungen (oregistrerad)

Recommended Posts

Reggaekungen (oregistrerad)
Postat

Nån som är duktig på musik och data/pc, vad som är bäst lämpat för musikproduction.

Vilket moderkort, ska man använda, msi, Abit, Asus, mm?

S-ata, Ide,scassi,? ,....vilken hårdisk?

AMD eller INTEL ?

Tacksam för alla svar. 😄

• 2 år senare...
Annons
Postat
Nån som är duktig på musik och data/pc, vad som är bäst lämpat för musikproduction.

Vilket moderkort, ska man använda, msi, Abit, Asus, mm?

S-ata, Ide,scassi,? ,....vilken hårdisk?

AMD eller INTEL ?

Tacksam för alla svar. 😳

Viktiga saker...

1. Mycket RAM (minst 1GB men mer mer mer)

2. En snabb processor (dual core)... AMD / INTEL med snabb BUS hastighet.. dem är väldigt nära varandra just nu... Men, mycket Musik mjukvara utvecklas och testas på INTEL (t.ex. Steinberg produkter) och jag har läst att INTEL kan funkar lite kallare som betyder mindre fläkt aktivitet och ljud... AMD är billigare dock och funkar bra...

3. En tyst fläkt... Fläkt ljud är shit. Men... för att fläkten ska hålla sig tyst och inte jobbar så hårt måste resten av systemet funkar bra ihop.. Känner några som har byggt deras egna PC som låter fruktansvart för att dem har maxat komponenter som funkar inte bra tillsammans. Jag och några kompisar som håller på med musik, har haft bra erfarenhet med DELL datorer. Vet att det finns några som dissa DELL, men i 2 år har min dator alltid funkat snabbt, bra och den låter knappt nånting. Anledningen enligt DELL är att dem väljer och tillverkar komponenter som funkar ihop. Låter vettigt. Finns också företag som bygger särskilda musik PCs som RED SUBMARINE och CARILLION t.ex. Bra prestation, men man betala mer...

4. Hårddisk - Om du jobber mycket med Audio - Live inspelning etc. är hårddisk storlek och snabbhet viktigt. Då skulle du tänka på SATA och minst 7200rpm... Ännu bättre med 10,000 .. Och RAID ... men hur mycket peng och hur seriös är du...? Minst 160GB, men inget fel att gå upp upp upp. Om du jobber mest med MIDI och göra inte mycket Audio, då är det inte nåt problem vilken disk du väljer... Du kommer inte att handla en hårddisk under 80GB, 5400 rpm nu ändå.

Musik datorer funkar bäst med två hårddisk - en för program och en för inspelningar / ljud och samplingar etc. Om du har bara en hårddisk, göra två partitioner av den.

5. Moderkort ... Snabb BUS hatighet... Många USB2 / minst en Firewire en stor fördel för ljudkort / MIDI keyboard / Mus kopplingar. Förmågan att tar minst 4GB RAM.. Ett kort som är dokumeterat bra med den processorn du välja.

6. OS - Just nu är Windows XP fortfarande bästa valet för Musik... För många problem med Vista och mycket hårdvara som funkar inte eller har inte drivrutin för Vista än...

Lycka till

Rat

dr.kaufman (oregistrerad)
Postat

Tjena

Jag bestälde en ny musikdator nyligen (november). Hitils har den funkat utmärkt för mig med pro tools, har bara lyckats belasta 35% av processorn än så länge i ett 27spårsprojekt med eq och kompressor på alla spår, 3 reverb, 3 delayer och lite annat småtjaffs 😳

du skulle kanske kunna utgå från den, sen om du vill ha billigare/dyrare är det ju bara att byta ut delar av det jag köpt.

Lådan låter lite för mycket för min smak egentligen, men funderar på att byta ut fläktarna i den och får se om det blir bättre.

tänk på att försöka kolla upp om de olika delarna är kompatibla med varandra och med hård/mjukvaran du skall använda, men det brukar stå på tillverkanas hemsida. Min är som sagt speccad att användas till PT så gått det går.

kan ju också tilläggas att ajg verkligen inte är något dataproffs så det går säkert att knåpa ihop något ännu bättre, men läst på rätt mycket, innan jag bestälde, om vad som skulle funka.

här är länk till datorn jag bestälde

https://www.studio.se/index.php?showtopic=44954

lycka till!

dr.kaufman

Postat

I dagsläget så skulle jag satsa på en Intel dator för bästa kompabilitet med musikprog och hårdvara. Intel är dessutom svalare och därmed behöver mindre kylning (dvs mindre fläktljud).

Vad det gäller moderkort så tycker jag personligen om asus moderkort, har aldrig strulat för mig, men bör påpeka att jag endast har byggt ihop egna datorer med intel moderkort och asus moderkort och har därmed inte så stor erfarenhet av de andra moderkorten. Intel moderkorten är väldigt trevliga också.

Vad det gäller hårddiskar är S-ATA diskar standard och duger alldeles utmärkt till det mesta, men om man vill ha top of the line så är SAS diskarna man ska köpa - men de kostar därefter.

Finns färdiga musikdatorer ifrån Frost ACM och Racktone som man kan köpa också (om man vill ha PC) - eller hämta tips om delar ifrån. Man bör också kolla in Steinbergs kompabilitets lista och digidesigns.

Just nu när det gäller chipset på moderkortet för musikdatorer är det p35 och x38 som ska funka bäst av de nya chipsetsen. Har inte testat någon sådan dator, men har hört att dem funkar bra av de som byggt egna musikdatorer.

dr.kaufman (oregistrerad)
Postat

såg nu i efterhand att första inlägget är gjort 2005... kanske ganska inaktuellt nu då egentligen:P

Postat
såg nu i efterhand att första inlägget är gjort 2005... kanske ganska inaktuellt nu då egentligen:P

Haha word! 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.