Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena jag har en fundering. för tilfället har jag en gammal gammal digi 001 historia som jag spelar in på (pro tools 6.4).

Hemma har jag en macbook med ett lexicon lambda ljudkort. Och logic express 9.

Då jag alltid använt PT så har jag även mixat allt i den datorn. Men då tekniken gått framåt sitter jag nu å klurar på om det vore bättre att mixa i logic.

Frågan lyder alltså hur bra är dom pluggarna och hur svårt är det att komma igång att mixa med logic?

Och är det en vinst att använda logic i det läget?

Annons
Postat

Finns inget som är vare sig bättre eller sämre i något av programmen.

Resultaten blir desamma bara olika tillvägagångssätt att nå slutmålet.Men logic är väl ett par snäpp bättre om du även gör musik med samplingar, VSTinstument osv.

Gällande pluggarna så finns samma pluggar till båda programmen ( I stort sett ) så inget skiljer sig riktigt åt där heller.

Är du bekväm med PT så kanske du bör överväga att uppgaradera till PT9 då massor av nya funktioner och lösningar har tillkommit sedan 6.4

Postat

Det har ju pratats en hel del om att Logic har lite sämre timing än Pro Tools, dvs att Logic inte till 100% spelar upp ljud/midi från den position som den spelats in på om jag formulerat mig väl så att det går att förstå ;D Men mest är det ju en fråga om vad man trivs med självfallet. Jag tycker att Pro Tools är bättre på de punkter där Logic är lite sämre och tvärtom. Tex så gillar jag en småsak som zoomningen i PT jämfört med Logic men trivs bättre med hanterandet av bussar/auxar i Logic. Det är bara att pröva sig fram. Men det generella är väl som föregående talare sa, jobbar du mycket med midi/samplingar så är Logic lite vassare. Och Pro Tools ska vara lite vassare när det gäller audio (tycker många).

Postat

Jag jobbar i princip bara med analoga inspelningar och just därför känner jag inte något jättebehov av att uppdatera datorn jag spelar in på. Eftersom själva ljudinspelningen håller hög kvalitet även om grejjerna är gamla.

Jag har funderat på att skaffa en mbox så jag kan mixa på min macbook i PT. Men eftersom jag redan har logic i datorn tänkte jag att de kunde vara värt att försöka lära sig logic lite mer grundligt. framförallt är jag intresserad av att använda lite nya pluggar. det finns ju väldigt få som funkar på en så gammal dator.

Det finns iofs en vision om en 003 å en rejäl uppdatering men de är ju degen det faller på som vanligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.