Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ha ha 😄 Fast, jag menade inte det nödvändigtvis som ett "slut på diskussionen"; jag visste bara inte vad jag kunde kommentera med. Ämnet känns på något sätt utagerat efter att ThomasE stack håll på ballongen, för att uttrycka sig lite käckt.

Från början hade jag tänkt svara dig: "Ja, där ser du... Vad ska vi då ens med mastEring till?".

Jag vet inte riktigt vad det är för ballong jag stuckit hål på, eller varför två inlägg från mig skulle räcka för att stoppa ett årslångt väderkvarnskrig. Diskussionen verkar iofs inte vara avslutad heller, så...

Det finns artister/producenter (tex inom EDM) som spelar in, mixar och mastrar samtidigt som musiken komponeras och arrangeras. Det finns också många som arbetar mer 'traditionellt', med komposition, arrangemang, inspelning, mix och mastering som mer eller mindre separata steg. Inget konstigt med det, det finns för och nackdelar med alla arbetssätt. Kanske något att diskutera vid tillfälle.

Sådär, återgå till striden. Allt gott.

Annons
Postat

Jag vet inte riktigt vad det är för ballong jag stuckit hål på, eller varför två inlägg från mig skulle räcka för att stoppa ett årslångt väderkvarnskrig. Diskussionen verkar iofs inte vara avslutad heller, så...

Äsch... Det var menat lite som en komplimang – om än lite långsökt – och jag ser för min del gärna att du tar det som en sådan också 🙂

Det finns artister/producenter (tex inom EDM) som spelar in, mixar och mastrar samtidigt som musiken komponeras och arrangeras. Det finns också många som arbetar mer 'traditionellt', med komposition, arrangemang, inspelning, mix och mastering som mer eller mindre separata steg.

Precis, och det understryker ju lite min poäng att "mastring" inte är något som måste göras som separat process och/eller av utomstående. Men enligt min mening är det faktiskt just den uppfattning (i synnerhet på det här forumet) som överlägset råder; att det visst bör/ska/måste låta skötas av någon annan för att det ska låta "bra" (vaddå "bra", liksom... bra för vem?).

Många frågor som ställs här på forumet får, utan att någon lyfter på ögonbrynet, oftast svar som "det är när du själv tycker det är bra som det är bra", "det avgör du själv", "låt dina öron bestämma", "det är en smaksak"... etc etc. Men ICKE när det gäller "mastring" – då är det någon annan som ska tycka/avgöra vad som är bra, någon annans öron som bestämmer, någon annans "smak" som gäller. Till och med när det bara handlar om att "få upp volymen" börjar folk tjata om "mastring" – vilket ju inte minst den här tråden är ett bevis på.

Inget konstigt med det, det finns för och nackdelar med alla arbetssätt. Kanske något att diskutera vid tillfälle. (../..) Sådär, återgå till striden. Allt gott.

Nja, vi kan ju gå vidare lite i diskussionen om du har lust. Jag kan ju börja med att fråga dig:

Hur skulle du vilja säga att "mastringen" under 70-, 80-, 90, 00-, och 10-talet har förändrats som (1.) en oumbärlighet respektive (2.) arbets-process/moment?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.