JJRockford Postat 29 april 2011 Postat 29 april 2011 Tänkte lägga trummor på några låtar jag tidigare spelat in med trummaskin. Har två datorer, en stationär och en bärbar, kör Cubase SX3 på båda. Den stationära har en EMU 1212M ljudkort, medans jag kör på det inbyggda ljudkortet tillsammans med Asio4all-drivrutiner på laptopen. Exporterade låtarna från den stationära med allt utom trummor, musik till höger och klick till vänster till ett vanligt stereospår (mp3 320 kps). La sen in låtarna i varsitt projekt där jag satte tempot exakt till samma tempo som i ursprungsprojektet (123.0000 bpm i detta fall). Spelade in trummor, plockade midi-signalerna från ett Roland TD-3. Nu har jag suttit och editerat trummorna en stund, rätt till lite svaga slag och sånt, och tänkt bara njuta lite av en väldigt omixad version av "Embrace the moonlight", nu med en lite mer mänsklig trummis. Det gick sådär, framåt slutet på första refrängen märks det tydligt att tempona i midi-filen med trummor och audio-spåret inte alls är samma, musiken går lite för fort. Sen ökar det och blir bara värre allt eftersom. Tråkigt, hade spelat in fem låtar på trummor onsdags, "såg fram" emot att editera dom nu i helgen. Men det verkar ju inte vara lönt. Hur gör man för att kunna spela in på detta sätt utan att få sådana här problem?
Jetblack Postat 29 april 2011 Postat 29 april 2011 Med risk för att jag är ute och cyklar nu, men mp3-filer är väl inte tidsdiskreta, dvs. att ljuden kan hamna lite fel i tid? Jag hade inte vågat använda mp3 i ditt fall. Har du möjlighet att prova om det fungerar bättre med wav?
hegobald Postat 29 april 2011 Postat 29 april 2011 Jepp! Precis.. Har du sparat ner i MP3 så kan du inte lita på takten.. Bara om du sparar ner som PCM utan kodning!
Gilbert Postat 29 april 2011 Postat 29 april 2011 Jepp! Precis.. Har du sparat ner i MP3 så kan du inte lita på takten.. Bara om du sparar ner som PCM utan kodning! Visa mig en mp3-algoritm som är så off i tempo. Låter som BS även om jag inte är helt hundra, men så länge ingen kan styrka detta påstående så tror jag nog vad jag vill på detta och det är ju ganska enkelt att kolla men inget jag orkar lägga tid på. De som vill bevisa motsatsen får göra detta jobb, lycka till!
Fertan Postat 29 april 2011 Postat 29 april 2011 Har aldrig märkt att mp3-filer skulle variera tidsmässigt, åtminstone inte på en märkbar nivå, väntar med spänning på källor...
debatt Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Två datorer, två olika ljudkort. Inverkar inte olika latency här? 😕
oakleaf (oregistrerad) Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Har du exporterat med Real-Time Export aktiverat? Det haer problemet har jag ocksa haft en gang, alltsa att den nedbouncade filen kommer ur synk efter vart. Problemet jag hade da var inte beroende pa vilket filformat jag bouncade ner till. Problemet jag hade berodde pa att vissa pluggar kan tappa "tidsuppfatnning" om inte Real-Time Export aer aktiverat.
madeinroad79 Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Två datorer, två olika ljudkort. Inverkar inte olika latency här? 😕 Det är inte det som kan påverka i detta fallet, kolla in http://wiki.kontrollrummet.com/Latency Det måste vara nåt annat fel, omöjligt att de kan komma ur fas på detta sätt. Låter som det inte är samma tempo och det är det ju enligt TS? Eller nåt strul med frekvensen, men det bör det ju inte heller vara eftersom det är en midi och en audio? Inte blandat två olika audiofiler med två olika frekvenser? dvs spelat in till en med tex 48 och den andra är i 44.1?
JJRockford Postat 30 april 2011 Trådstartare Postat 30 april 2011 Jag har haft ett huvudprojekt på min stationära, där jag skrev låten samt spelade in gitarr och sång. Sen dess har vi fått tillskott i bandet, och tänkte då ersätta både bas och trummor med något som spelats av en människa. Så jag antecknade tempot i huvudprojektet, exporterade en mp3-fil med musik utan trummor i höger kanal och ett klick (som jag programmerade i ett midispår) i vänstra kanalen (enkelt sätt att kunna ställa nivån för trummisen, han bara panorerar för mer/mindre klick/musik). Skapade ett nytt projekt på laptopen, ställde in exakt samma tempo som i huvudprojektet, importerade mp3:an med musik och tog med till replokalen. Trummorna är Roland TD-3, så jag plockade signalen från dess MIDI out till datorn via en Edirol UM-1SX midi->USB konverter. Nu när jag fått tänka efter lite så vågar jag nog nästan svära på att det är trummorna som går för långsamt. Klicket syns ju tydligt i audio-spåret, och det stämmer såvitt jag kan se hela låten igenom (zoomar in väldigt hårt och jämför med takterna), klicken ligger exakt på takten hela tiden. Trummorna verkar däremot dra sig lite. Förmodligen går det att rädda genom att klippa upp trumspåren i lagom små bitar, dra dom mot takten och sen limma ihop spåret igen. Men det är ju onödigt omständigt, och definitivt något man inte vill göra i fortsättningen.
Limpan Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Visa mig en mp3-algoritm som är så off i tempo. Låter som BS även om jag inte är helt hundra, men så länge ingen kan styrka detta påstående så tror jag nog vad jag vill på detta och det är ju ganska enkelt att kolla men inget jag orkar lägga tid på. De som vill bevisa motsatsen får göra detta jobb, lycka till! Jag tror inte att tempot varierar när man gör om till mp3, men däremot vet jag att varenda gång jag exporterat till mp3 så lägger den till lite tystnad precis i början vilket gör att man manuellt får plocka bort några milisekunder i början för att det ska stämma till griden när man importerar den igen. Detta är jag helt säker på, men jag vet inte varför det blir så eller om det bara är min encoder som gör så. Eller om det är decodern när jag importerar som knäppar sig, nånting blir galet iaf, vilket det inte blir när jag exporterar som ren wave.
Hellpig Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Det där med MP3 har jag råkat ut för flera gånger, särskilt med mitt eviga "Dressed to kill"-projekt. Vet inte hur många tagningar som jag har tagit emot där han som lagt tagningen fått en MP3 till mig, importerat i sin DAW, spelat in sitt spår och sedan skickat waven till mig - synken helt out of place. Läste något om att det kan ha att göra med dataformat (första biten i MP3-filen kan fyllas på med lite lite tomrum) men har inte detaljerna klara för mig längre. Nu försöker jag alltid skicka wavefiler för att slippa det problemet.
Gilbert Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 ... men däremot vet jag att varenda gång jag exporterat till mp3 så lägger den till lite tystnad precis i början ... Detta har jag aldrig argumenterat emot. Gäller för övrigt även PMC för vissa DAWs.
Valle Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 slutet på första refrängen märks det tydligt att tempona i midi-filen med trummor och audio-spåret inte alls är samma, musiken går lite för fort. Sen ökar det och blir bara värre allt eftersom. Om temposkillnaderna ökar successivt så är det första som slår mig att du med MIDI-överföringen/exporten får med en oönskad Program/Controller Change. Kolla MIDI-filens event-data.
Linus Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Så jag antecknade tempot i huvudprojektet, exporterade en mp3-fil med musik utan trummor ...och det gjorde du på den stationära datorn? Inte laptopen? Jag tror inte att tempot varierar när man gör om till mp3, men däremot vet jag att varenda gång jag exporterat till mp3 så lägger den till lite tystnad precis i början vilket gör att man manuellt får plocka bort några milisekunder i början för att det ska stämma till griden när man importerar den igen. Visst är det så. 528 eller 1160 samples fel beroende på filtrering och kodare. Och mp3 är ett frame-baserat format, inte samplebaserat. I vilket fall är det ingen tidsförskjutning som ökar med tiden - så det är inte där felet ligger. Jag skulle misstänka clock drift i laptopen.
Valle Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 (redigerat) I vilket fall är det ingen tidsförskjutning som ökar med tiden - så det är inte där felet ligger. Well, enligt JJRockford var det ju det. Men jag kan ha missat någon detalj i något inlägg... EDIT: detalj, heter det. Inte detlaj. Redigerat 30 april 2011 av Valle
Linus Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Well, enligt JJRockford var det ju det.Nej, läs så här: Enligt JJRockford ökade tidsförskjutningen med tiden. Enligt mig ökar inte mp3:ans tidsförskjutning med tiden. Summa summarum, mp3:an är fel spår.
Valle Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Nej, läs så här: Enligt JJRockford ökade tidsförskjutningen med tiden. Enligt mig ökar inte mp3:ans tidsförskjutning med tiden. Summa summarum, mp3:an är fel spår. Ah, OK. Du talar om MP3-data. Jag om MIDI-data.
Linus Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Här är 4 minuter metronom i 123 BPM, dels wav och dels mp3. Jag har zippat innehållet eftersom en stor fil med enbart statisk metronom går att packa ganska rejält. 😉 klick123.zip Notera tidsdifferensen men att det är en stadig förskjutning.
JJRockford Postat 30 april 2011 Trådstartare Postat 30 april 2011 Linus, exporten av musiken skedde från den stationära datorn. Och jag har kollat nu, verkar inte vara några problem med att mp3-filen ändrar takt, kollar man klickspåret jämtemot 1:an på varje takt, så är det exakt samma i början i slutet, ner på minsta sample. Däremot verkar midi-spåret dra sig lite hela tiden och kommer mer och mer efter.
madeinroad79 Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 Jag skulle misstänka clock drift i laptopen. Hur skulle det vara möjligt på så kort tid? Mätbart på årsbasis ok! Men i en låt på 4 minuter? Förklara gärna för jag fattar det inte? 😕 dvs att 123 bpm INTE än 123 bpm för det är väl det du menar?
Linus Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 dvs att 123 bpm INTE än 123 bpm för det är väl det du menar?Precis. Midiklocka och systemklocka synkar inte vilket gör att midinoterna inte noteras vid rätt tidpunkt, t ex spelas in som ett 125 BPM trumkomp på ett 123 BPM midispår. Prova att aktivera Use System Timestamp i Device Setup.
pxm Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 123 beats per minute måste du mena annars går det väldigt snabbt....
laxlaxlax Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 Det där med MP3 har jag råkat ut för flera gånger, särskilt med mitt eviga "Dressed to kill"-projekt. Vet inte hur många tagningar som jag har tagit emot där han som lagt tagningen fått en MP3 till mig, importerat i sin DAW, spelat in sitt spår och sedan skickat waven till mig - synken helt out of place. Läste något om att det kan ha att göra med dataformat (första biten i MP3-filen kan fyllas på med lite lite tomrum) men har inte detaljerna klara för mig längre. Nu försöker jag alltid skicka wavefiler för att slippa det problemet. +1 Hänt en hel del för mig också. Påtagligast i slutet av låtar. Kör alltid wav numera.
madeinroad79 Postat 2 maj 2011 Postat 2 maj 2011 Precis. Midiklocka och systemklocka synkar inte vilket gör att midinoterna inte noteras vid rätt tidpunkt, t ex spelas in som ett 125 BPM trumkomp på ett 123 BPM midispår. Prova att aktivera Use System Timestamp i Device Setup. ok, jag är inget midi pro men fattar inte riktigt. Var i midisträngen finns information om tempo? Vid inspelning av midi så sker det ju i realtid, vilken klocka kan då styra midi:n vid uppspelning om inte den som styr DAW den är ju inställd till 123? När menar du att information om tex 125 bpm skulle uppstå?
Valle Postat 2 maj 2011 Postat 2 maj 2011 Märkligt att mitt tips om MIDI-filens event-data har ignorerats (då detta är ett problem jag har stött på tidigare). Givetvis kan det ju vara osynkad midi-/systemklocka... Men jag tycker personligen att det låter som en oönskad/oväntad Program-/Control-change. Skulle Mr JJRockford kunna tänka sig att bifoga själva MIDI-filen? Sedan lovar jag att lämna tråden och låta experterna tala om sina "klockor".
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.